Szkoła a zdrowie psychiczne

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Problemy ma każdy, to powszechnie wiadomo, ale dla szkoły istotne są te psychiczne trudności adaptacyjne młodych ludzi, które utrudniają funkcjonowanie w danym środowisku oraz powodują znaczną inność ich zachowania się. Coraz częściej wskazuje się, że zbyt silna presja szkoły prowadzi do depresji. Czy wkrótce będziemy wariatami?photo: sxc.hu

Psychika i ciało

Psychika i ciało są fundamentami naszego życia. Ich normalność, czy odpowiednia kondycja, zdrowie, determinuje nasze myślenie, działanie i emocje, prace i uczenie się. W szkole to biologiczna edukacja i higiena oraz szkolna służba zdrowia, zajmują się przede wszystkim ludzkim ciałem i zdrowiem, ale czy również zdrowiem psychiki? Warto poznać i przestrzegać zasady higieny psychicznej, bo ona uczy, jak zachować zdrowie i nie wpaść w zaburzenia funkcjonowania mózgu. Chodzi tu o przypomnienie i przekonanie o potrzebie racjonalnego stosowania zasad tej higieny w szkole i codziennym życiu. Zdrowie przecież mocno decyduje o naszej chęci do uczenia się i pracy oraz ich efektach.

Psychiczne problemy społeczeństwa

Problemy mamy rozmaite, ale dla nauczycieli i edukacji istotne są te psychiczne trudności adaptacyjne młodych ludzi, w tym nawet małych dzieci, które utrudniają funkcjonowanie w szkole i danym środowisku. Powodują znaczną inność zachowania się uczniów. Coraz częściej rodzice, wychowawcy i nauczyciele martwią się o kondycję psychiczną dzieci i młodzieży. Twierdzą, że w każdym kolejnym pokoleniu jest więcej osób przemęczonych, znużonych, nerwowych, zestresowanych i z różnymi objawami depresji. Dlaczego tak się dzieje? Dlaczego coraz częściej młodzi zachowują się teraz inaczej, niż my w szkole w ich wieku?

Piękno neurobiologii i higieny

Pewnie zbyt mało wiemy i rozumiemy zasady oraz mechanizmy funkcjonowaniu i potrzebach własnego mózgu. Cóż właściwie wiemy o jego potrzebach i własnych możliwościach? W tym zakresie, aż się prosi podpowiedzieć przeczytanie treści książki prof. Jerzego Vertulaniego (2011) pt. Piękno neurobiologii. Z pewnością pomoże lepiej zrozumieć zasady, cechy i mechanizmy funkcjonowaniu własnego mózgu, bo aby zrozumieć konieczność stosowania zasad higieny psychicznej, trzeba poważnie myśleć o samym sobie i własnym zdrowiu.

Pogarszanie się naszego zdrowia

Pogarsza się nasze zdrowie psychiczne - alarmują psychologowie i psychiatrzy. Psychiczne problemy ludzi się nasilają i coraz częściej przyjmują ostre objawy. Narastanie takich objawów obserwowane jest również u wielu osób dorosłych. Mówi się coraz więcej o pogarszającym się stanie zdrowia psychicznego społeczeństwa.

Potrzebna jest więc nauczycielom szersza i głębsza wiedza o różnymi psychicznych zaburzeniach uczniów, ich objawach i przyczynach, np. o dziecięcej depresji. Niedawno „Polityka” na swej okładce alarmowała o rozszerzającej się depresji, wskazując, że prawie milion dzieci w Polsce potrzebuje wsparcia i psychologicznej lub psychiatrycznej pomocy. Warto przeczytać artykuł Joanny Cieśli (2012 ) pt. Presja i depresja - upowszechniony w tygodniku „Polityka”. Wywołał burzliwą dyskusję o tych zagrożeniach.

Psychiczne problemy społeczeństwa

Psychologowie i psychiatrzy wskazują, że współczesna szkoła wyraźnie ignoruje psychiczne potrzeby młodych ludzi. Dlaczego tak się dzieje? „Psychologowie Richard M. Ryan i Edward L. Deci twierdzą, że zdrowie psychiczne zależy od zaspokojenia podstawowych potrzeb: kompetencji, autonomii i więzi. Współczesna szkoła ignoruje wszystkie te potrzeby. W opublikowanym niedawno międzynarodowym badaniu nastolatków Polska znalazła się na 38 pozycji wśród 39 sprawdzanych krajów pod względem liczby dzieci, które uważają, że większość uczniów w ich klasach jest miła i pomocna” - wytknęła szkole red. Joanna Cieśla (2012) w ww. artykule.

Psychiczne kłopoty młodych

Psychiczne problemy ludzi się nasilają i coraz częściej przyjmują ostre objawy. Lekarze oraz nauczyciele biologii i higieniści zwykle lepiej od innych rozumieją bardzo ważne znaczenie naszego zdrowia psychicznego oraz jego profilaktyki. Trzeba o tym przypominać i uwrażliwiać wszystkich, bo problem dotyczy nas wszystkich. Problemy młodych są w tym zakresie różne, ale dla ich uczenia się i pracy nad sobą istotne są:

  • trudności z koncentracją uwagi i pamięcią,
  • brak motywacji do uczenia się lub niski jej poziom,
  • trudności z racjonalnym, logicznym myśleniem,
  • niski poziom krytycznego i kreatywnego myślenia,
  • niecierpliwość i szybkie zniechęcanie się do działania,
  • częste występowanie nerwic, lęków, depresji itp.,
  • koncentrowanie się na sprawach dnia dzisiejszego, bez patrzenia w przyszłość,
  • brak odczuwania radości i przyjemności z uczenia się, itp.

Pracować wg zasad higieny psychicznej

Potrzebna jest więc wyższa świadomość, nie tylko samych nauczycieli, ale przede wszystkim uczniów o tym, że koniecznie trzeba coś zmienić w swym postępowaniu, aby częściej odczuwać radość i przyjemność z uczenia się i pracy. Bo przecież, jeśli chcemy zachować zdrowie, umacniać je i rozwijać, i odczuwać przyjemność z uczenia się czy pracy, to trzeba pamiętać, że warto: Uczyć się i pracować wg zasad higieny psychicznej! (CEN - Informacja pedagogiczna - Motywowanie).

(Notka o autorze: dr Julian Piotr Sawiński, nauczyciel konsultant Centrum Edukacji Nauczycieli w Koszalinie, członek zespołu e-Redakcji Edunews.pl)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie