Jak stawać się konstruktywistycznym nauczycielem?

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Badania pokazują, że nauczyciel głównie naucza tak, jak sam był nauczany. Praca nauczyciela to jest jeden z takich zawodów, w którym rzeczywiście uczymy się od momentu, w którym wchodzimy do szkoły. Człowiek, który zaczyna edukację do zawodu, już dużo wie, jak wygląda nauczanie. Wchodzi z pewną wizją do szkoły, jak ma nauczać. Ma to swoje plusy, ale i pewne minusy.

Ważne, aby nie poddać się tej wizji szkoły z przeszłości, ale poszukiwać nowych metod i sposobów. Obserwować i uczyć się, być otwartym na „nowe”. Ludzie, którzy chcą zmieniać system edukacji są to osoby dość odważne. Mają pewne doświadczenia, wiedzę i obserwacje z innych szkół i czasem innych krajów. Chcą walczyć z zastanym systemem, a także z nawykami, które są ich osobistym bagażem doświadczeń swoich jako byłego ucznia i studenta, a także jako nauczyciela. To nie jest łatwe zadanie, ponieważ siła oddziaływania zastanej („ustalonej”) praktyki działania jest poważna i nieraz potrafi storpedować wysiłki zmieniacza. Trzeba być odważnym, ale i zdeterminowanym, konsekwentnym, aby coś w szkole zmienić.

Warto stawać się nauczycielem-zmieniaczem szkolnej rzeczywistości. Jak to czynić mimo takiego systemu edukacji, w którym tkwimy od lat? Przypomnimy dziś wykład prof. dr hab. Doroty Klus-Stańskiej pt. "Jak stawać się konstruktywistycznym nauczycielem?", wygłoszony podczas VII Forum Klubów Młodego Odkrywcy w Centrum Nauki Kopernik w listopadzie 2018 r.:

Prof. dr hab. Dorota Klus-Stańska kieruje Zakładem Badań nad Dzieciństwem i Szkołą na Uniwersytecie Gdańskim. Jest również członkiem Komitetu Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Napiszcie mi to pięknie!
Pisanie na klawiaturze mniej męczy ręce, oraz ułatwia pisanie dłuższych tekstów. Umożliwia tez lep...
Tomasz napisał/a komentarz do Pewna wizja edukacji w przyszłości
W dobie cyfryzacji, gdzie szkoły inwestują w najnowszy sprzęt, problemem pozostaje niedoinwestowanie...
Tomasz napisał/a komentarz do Cztery scenariusze rozwoju szkolnictwa (OECD)
W erze, gdy uczniowie mają zgłębiać tajniki sztucznej inteligencji w nowoczesnych, „darmowych” labor...
Jak uratować matematykę? Ograniczmy matematykę!W dobie nowoczesnej edukacji czas na rewolucyjne pode...
Magda napisał/a komentarz do STEAM w praktyce w szkole ponadpodstawowej
Takie metody to się stosowało na zajęciach ZPT i cały czas stosuje się przy nauce zawodu.
Nauczyciel napisał/a komentarz do „Sieciaki” i niebezpieczne kontakty online
Popieram takie inicjatywy. Trzeba edukować rodziców i dzieci, ale coraz ciężej uciec z sieci...
Jest koniec roku i chętnie dajemy się ponieść iluzji że od nowego roku szkolnego wszystko będzie lep...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie