Feedback w klasie krokiem do zmian

fot. Fotolia.com

Narzędzia
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Pięć lat studiów, setki godzin szkoleń, kilkanaście lat pracy w zawodzie nauczyciela – pewnie niejeden z nas ma już taki staż i doświadczenie, jak również wyrobione metody pracy i możliwe, że niejedno wypalenie zawodowe na koncie. Brak radości płynącej z wykonywania zawodu ma wiele przyczyn, a jedną z nich może być brak chęci wnoszenia nowych elementów do lekcji, czyli ich usprawniania, przez co popadamy w rutynę, która nas skutecznie wykańcza.

Uważamy często, że metody które stosujemy na lekcjach, jeśli są skuteczne,, nie wymagają zmian. Bo po co coś zmieniać jeśli coś się sprawdza? - pewnie wielu z nas tak twierdzi.
Oczywiście nie ma konieczności rezygnacji ze sprawdzonych metod, ale usprawnienia, wnoszenie świeżości do lekcji powinny mieć miejsce i to dosyć często. Po co? Po to, aby praca sprawiała nam przyjemność i nie była jałowa. Pamiętajmy, że nasi uczniowie to już pokolenie Z oraz alfa, inaczej się uczą, inaczej odbierają świat. Świat realny i cyfrowy przenikają się nawzajem i uczniowie skutecznie potrafią w nich żyć. Metody, które stosujemy mogą więc być już dla nich przestarzałe, nieskuteczne.

Co zrobić, aby nasz warsztat ulepszyć, czyli wprowadzić w naszą pracę dużo świeżości?

Na pewno przyda nam się odwaga i otwartość do wprowadzania nowości. Aby zrobić to skutecznie, dobrze będzie, jeśli zasięgniemy opinii tych, na których najbardziej nam zależy – czyli naszych uczniów.

Jak taką ankietę przygotować?

Proponuję wykonać taką ankietę elektronicznie. Zajmie nam to kilka minut. Link z ankietą udostępniamy klasie i czekamy na odpowiedzi. Więcej pracy wymaga od nas postawienie dobrych pytań w ankiecie. Osobiście używam trzech. Nikt nie lubi ankiet po 30 pytań, a na pewno nie nasi uczniowie, którzy po piątym pytaniu będą mieć już dosyć.

Pierwsze z pytań: „Co powinienem jako nauczyciel robić nadal”?

Po tym pytaniu możemy się spodziewać, że uczniowie docenią to, co robimy w ich mniemaniu dobrze. Na pewno nam o tym napiszą. A odpowiedzi na to pytanie nas umocnią i ucieszą.

Drugie pytanie: „Co jako nauczyciel powinienem zacząć robić”?

W odpowiedziach na to pytanie uczniowie wskażą nam, co chcieliby, aby na lekcji się pojawiło, np. jaka metoda pracy, indywidualizacji, czy na przykład praca metodą projektu powinna pojawiać się częściej. Z pewnością odpowiedzi na to pytanie dostarczą nam dużo cennych informacji.

Ostatnie pytanie: „Co jako nauczyciel powinienem przestać robić”?

Tutaj możemy spodziewać się od uczniów odpowiedzi, które wskażą nam części lekcji, które dla nich nic nie wnoszą i uważają je za bezużyteczne lub nasze zachowania albo metody, z których powinniśmy zrezygnować.

Pamiętajmy, aby taką ankietę omówić na lekcji z uczniami. A jeśli pewien rodzaj odpowiedzi w ankiecie pojawia się częściej niż tylko raz, warto to przemyśleć i spróbować wdrożyć zmiany w procesie dydaktycznym. Takie feedbacki warto przeprowadzać raz na semestr lub po jakimś czasie od wprowadzenia nowych elementów na lekcji. Osobiście uważam, że informacje zwrotne mogą dostarczyć sporo cennych informacji. Szczególnie dla tych nauczycieli, którzy swoje lekcje chcą zmieniać na lepsze i nie boją się konstruktywnej krytyki, feedbacki są dobrym narzędziem do zmian, a przez to - do wyjścia z rutyny.

 

Rafał Kapica - nauczyciel matematyki i wychowawca w Zespole Szkół Gastronomiczno-Hotelarskim w Bytomiu. Członek grupy Superbelfrzy RP, pomysłodawca Matematycznej Gry Terenowej w Bytomiu. Człowiek otwarty na innowacje, wspierający kreatywność i łamiący utarte w edukacji schematy.

 

Edunews.pl oferuje cotygodniowy, bezpłatny (zawsze) serwis wiadomości ze świata edukacji. Zapisz się:
captcha 
I agree with the Regulamin

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie