Programuj lekcje z języków obcych i fizyki z LOFI Robot

fot. Fundacja Orange - Alicja Szulc

Narzędzia
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Nauka programowania z LOFI Robot to przygoda z pogranicza mechaniki, elektroniki, fizyki i programowania. Wiedzą o tym dobrze uczestnicy ścieżki Majsterkowicze 2.0 i Konstruktorzy gier w programie #SuperKoderzy. Dla tych, którzy chcieliby wykorzystać więcej możliwości aplikacji LOFI Blocks lub zdobyć wyobrażenie o tym, co LOFI Roboty potrafią – zapraszamy do obejrzenia webinaru Pawła Brokla.

Praca z robotami LOFI to gratka dla tych, którzy lubią połączyć majsterkowanie z programowaniem. Aby wprawić robota w ruch i wykorzystać jego możliwości, potrzebujemy skręcić sporo śrubek, a potem - poznać dedykowane środowisko do kodowania - LOFI Blocks (www.lofiblocks.com). Jest ono wizualnie i funkcjonalnie podobne do Scratcha, co ułatwia opanowanie jego funkcji początkującym użytkownikom. LOFI Blocks dostępne jest w wersji online oraz offline na komputerach oraz jako aplikacja mobilna na urządzenia z systemem Android i iOS.

W trakcie swojego webinaru "Krótkie spięcie z LOFI Robot" Paweł Brokl pokazuje, w jaki sposób pracować z aplikacją LOFI Blocks w wersji on-line (wymagana przeglądarka Google Chrome). Uczy, jak napisać trzy programy - inne niż przedstawione w scenariuszach Majsterkowiczów i Konstruktorów gier.

Dwa pierwsze (bez robotów) wykorzystują syntezator mowy, w którym możemy wpisywać z uczniami teksty w ośmiu językach. Program “Jak masz na imię?” da nam możliwość „porozmawiania” z komputerem. Można go wykorzystać na lekcjach języków obcych i nauczyć komputer, jak się z nami przywitać.

Drugi program "Nauka liczb w obcych językach" – to połączenie elementów matematycznych i językowych. Prowadzący pokazuje, jak stworzyć skrypt gry, dzięki której uczniowie będą się uczyć wpisywać liczby wymieniane losowo przez nasz komputer w różnych językach.

Trzeci program "Przez co płynie prąd?" to świetny sposób na wprowadzenie na lekcji fizyki podstaw dotyczących pomiaru przepływu prądu i tematu przewodności. Najpierw podpinamy LOFI Robota za pomocą Bluetooth, dzięki któremu skomunikuje się on z komputerem oraz czujniki wraz z krokodylkami. Dzięki czujnikom robota możemy sprawdzać, przez co lepiej płynie prąd, jaki wpływ ma na to obecność wody, a także dołożyć elementy rysunkowe i muzyczne, które unaocznią uczniom, z jakim natężeniem prąd płynie. Można w ten sposób przeprowadzić lekcję pełną eksperymentów i zaskakujących efektów – jak np. „wydobywanie” kosmicznych dźwięków z… banana.

Webinar można obejrzeć na kanale YouTube Fundacji Orange:

***

Zachęcamy do realizacji zajęć z uczniami w programie #SuperKoderzy Fundacji Orange. Można wybrać dwie ścieżki tematyczne z LOFI Robot: Majsterkowicze 2.0 (dla klas IV-VI) lub Konstruktorzy gier (dla klas VII-VIII). Ta pierwsza świetnie nadaje się dla młodszych uczniów, gdyż pozwoli im skonstruować samodzielnie robota i zaprogramować go, uruchamiając jego czujniki, np. ruchu i światła. Dzięki temu możliwe będą wyścigi robotów, rozegranie meczu w piłkę lub przejechanie przez roboty toru przeszkód. Druga ze ścieżek – Konstruktorzy gier – dedykowana jest starszym uczniom, którzy podczas zajęć będą projektowali różnorodne gry w aplikacji Arduino IDE przy użyciu zestawu LOFI Robot CODEBOX. Język programowania Arduino, ze względu na prostotę składni, świetnie sprawdza się jako pierwszy tekstowy język programowania.

 

Edunews.pl oferuje cotygodniowy, bezpłatny (zawsze) serwis wiadomości ze świata edukacji. Zapisz się:
captcha 
I agree with the Regulamin

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie