Kreatywność ważna lecz nieco lekceważona

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

innowacje w edukacjiPracodawcy coraz częściej wymagają od pracowników umiejętności współpracy w zespole, myślenia projektowego oraz kreatywności w poszukiwaniu nowych rozwiązań usprawniających działalność firmy. Edukatorzy i pracodawcy zgadzają się ze sobą, że kreatywność jest ważna także dla uczącej się młodzieży, choć ta nie zawsze potrafi w pełni wykorzystać swój potencjał. 

 

W kwietniu br. ukazał się w Stanach Zjednoczonych raport „Gotowi na innowacje: czy edukatorzy i dyrektorzy współpracują na rzecz rozwoju kreatywności pracowników?”. Badanie ankietowe - w celu identyfikacji i porównania podejść do innowacyjności - przeprowadzono z kierownikami 155 szkół publicznych i dyrektorami 89 amerykańskich firm. Jak się okazuje, istnieją rozbieżności między tym co mówią i tym jak postępują uczestnicy badania. Większość szkół średnich i pracodawców deklaruje, że zapewnia edukację i praktyki w warunkach sprzyjających rozwojowi kreatywności - jako przedmioty do wyboru lub w podstawowym wymaganym zakresie. 

W podobnym badaniu przeprowadzonym w 2006 r. „Czy oni naprawdę są gotowi na podjęcie pracy”, pracodawcy wskazali innowacyjność i kreatywność wśród pięciu najważniejszych umiejętności w miejscu pracy na najbliższe pięć lat. 

„Wierzymy, że nadszedł czas dla pracodawców, aby ocenili jak ich firmy wspierają edukację, jakie oferują programy i kursy dla swoich pracowników. Wypadają bowiem blado na tle wartości strategicznych, które sami wskazali – innowacyjność i podtrzymywanie kreatywności.” - mówi  Jonathan Spector, dyrektor the Conference Board. „To także dobry czas na poprawę dialogu pomiędzy wszystkimi sektorami, który pozwoli na lepsze zrozumienie i wyrównanie wysiłków rozwijających kreatywność u obecnych i przyszłych pracowników.” 

63% z grona pracodawców poszukujących kreatywności, woli twórczych pracowników niż tych uzdolnionych technicznie. Annette Byrd, dyrektor Zdrowego Środowiska Pracy (Healthy Work Environment) w firmie GlaxoSmithKline i uczestniczka badania w 2006 r. mówi, że jej „firma potrzebuje ludzi, którzy myślą wykorzystując półkulę odpowiedzialną za twórcze myślenie – ludzi, którzy grają w orkiestrze, malują, są wolontariuszami. To poprawia umiejętności symbiotycznego myślenia, nie zawsze myślenia według tych samych paradygmatów, uczenia się wprowadzania w życie nowych pomysłów i lepszego wykonywania swoich obowiązków za mniejsze pieniądze.”

Kiedy pokazano pracodawcom listę ośmiu czynności lub opcji szkoleniowych, które wskazali jako wspierające rozwój innowacyjności, mniej niż 1 na 10 odpowiedział, że zapewnia te możliwości swoim pracownikom. 

“Nie ma wątpliwości co do tego, że zasadniczym elementem edukacji powinna być sztuka (wizualna, teatralna, słowa)” – zauważa Robert L. Lynch, prezes i dyrektor generalny Americans for the Arts. „Dodatkowo, sztuka jest podstawowym narzędziem do budowania twórczego myślenia niezbędnego do zapewnienia powodzenia amerykańskiemu biznesowi i kulturze.”

Badanie  rozpoczęto od zapytania pracodawców i kierowników jak definiują twórczość, dając im listę 11 umiejętności i prosząc, aby wskazali, które najlepiej określają kreatywność. Obie grupy były zgodne co do tego, że „zdolność do rozpoznawania nowych wzorów zachowań lub nowych kombinacji działań” oraz „integracja wiedzy z różnymi dyscyplinami” najbardziej obrazują kreatywność. Rozbieżność powstała przy „identyfikacji problemu lub artykulacji”, którą pracodawcy uplasowali wysoko, a kierownicy dopiero na 9. miejscu. „Rozwiązywanie problemów” kierownicy wskazali na 1. miejscu, a pracodawcy dopiero na 8. Te rozbieżności mogą wynikać z faktu, że szkoły uczą, jak rozwiązywać dany problem, podczas gdy biznes oczekuje od pracowników przede wszystkim umiejętności identyfikacji problemu, na jaki napotyka podczas pracy.

Wyniki pokazały, że edukatorzy i pracodawcy powinni prowadzić dialog, aby mieć pewność, że rozumieją nawzajem swoje punkty widzenia i oczekiwania. Rozwijanie kreatywności w studentach zaowocuje nie tylko wykwalifikowanymi pracownikami, ale także ułatwi uczniom odnoszenie życiowych sukcesów.

Opracowano na podstawie artykułu z eSchoolNews.
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie