Uczenie oparte na grach przyszłością edukacji?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Fundacja Gates’ów rozpoczęła współpracę z Centrum Naukowym Gier Uniwersytetu Washington. Rezultatem współpracy ma być przygotowanie darmowej gry edukacyjnej Refraction. Jednym z priorytetów fundacji jest prowadzenie badań i rozwijanie uczenia się opartego na grach. Zdaniem Billa Gatesa uczenie się oparte na grach będzie fundamentem edukacji przyszłości.(C) Edunews.pl

Według Billa Gatesa w klasach szkolnych przyszłości uczniowie będą podzieleni na grupy w zależności od stopnia posiadanych kompetencji. Lekcja będzie wyglądała inaczej niż obecnie. Nie będzie jednego wykładu nauczyciela wspomaganego rozmaitymi narzędziami multimedialnymi. Uczniowie pracować będą w mniejszych lub większych zespołach. Jedni będą grali w edukacyjną grę albo pracowali na symulatorze rzeczywistości. Inni pracować będą z nauczycielem nad zagadnieniami teoretycznymi, jeszcze inni odbywać będą w tym czasie lekcje online, w których prowadzić ich będzie avatar nauczyciela.

Taka forma organizacji zajęć pozwoli wydobyć z uczniów wysoką motywację do uczenia się i entuzjazm porówywalny z tym, gdy siedzą oni przed ekranem i grają w pasjonującą grę. Umożliwiłaby również wprowadzenie zróżnicowanego tempa uczenia się, tak aby każdy mógł rozwijać umiejętności w preferowanym przez siebie stylu i czasie.

Gates precyzuje, że nie chodzi jednak o zastąpienie jedną wielką grą całej lekcji. Gry w tej koncepcji są kluczowym elementem i wartością dodaną do programu kształcenia.

We wspomnianej grze Refraction zadaniem uczniów będzie uwolnienie zwierząt, które uwięzione zostały w statkach kosmicznych. Statki te wymagają różnego rodzaju paliwa, które powinno zostać dostarczone w odpowiednich proporcjach. Zadaniem uczniów jest przygotowanie paliwa w odpowiedniej ilości z wykorzystaniem laserów.

Gates uważa, że można poprzez gry uczyć świetnie matematyki, a uczniowie będą wysoce zmotywowani do nauki i nawet mogą nie zauważyć, że uczą się ułamków, niejako przy okazji grania. Proces grania odbywa się pod kontrolą nauczyciela, który na swoim komputerze widzi postępy uczniów i może reagować, gdy pojawią się trudności. Trochę to przypomina pracę orkiestry – wszyscy grają, każdy ma inne zadania, ale razem się uczą. A nauczyciel jest dyrygentem.

Można się spodziewać, że w najbliższych latach na rynku pojawi się wiele bezpłatnych gier edukacyjnych (także online), które pozwolą nauczycielom prowadzić ciekawsze zajęcia z całą klasą lub poszczególnymi uczniami.

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)

(Źródło: The Atlanta Journal-Constitution, eSchoolNews.com)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie