iPady w rękach przedszkolaków

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Nowe technologie stają się ważnym elementem krajobrazu edukacyjnego na wszystkich poziomach kształcenia. W przedszkolach w mieście Auburn w stanie Maine (USA) wprowadzono pilotażowy program zastosowania iPadów do nauki czytania i matematyki. Dzieci, które pracowały z tabletem, osiągały lepsze wyniki w porównaniu z tymi, które nie miały dostępu do narzędzia.iTunes

Pierwsze wyniki badań dzieci, które wykorzystywały iPady przez dziewięć tygodni jesienią ubiegłego roku, w porównaniu do przedszkolaków, które nie korzystały z tabletów, pokazują, że radzą sobie one lepiej w niektórych obszarach – poinformował Auburn School Department w swoim raporcie. W 9 z 10 testowanych umiejętności związanych z czytaniem, grupa 129 przedszkolaków korzystających z iPadów wypadła nieznacznie lepiej niż 137 dzieci pozbawionych dostępu do narzędzia.

Testy obejmowały słuchanie i rozumienie, identyfikację liter, czytanie, słownictwo i identyfikację dźwięków liter. W jednym aspekcie – rozpoznawania dźwięków i pisania liter - przedszkolaki posługujące się iPadami uzyskały bardziej znaczącą przewagę. W teście dzieci musiały zamienić dźwięk (czytane słowo) na litery i zapisać je. Otrzymały średnio 13,72 punkty w porównaniu z 11,58 punktami u dzieci nieuczących się z tabletami. „Ta różnica jest znacząca” – mówi Mike Muir, lider programu w Auburn.

Damian Bebell z Boston College, który pracował przy pilotażu, powiedział: „W każdym z badanych aspektów uczniowie posługujący się iPadami przewyższali grupę porównawczą. Patrząc na podniesienie umiejętności czytania i pisania w tak krótkim czasie, zdecydowanie trzeba przyznać, że dane przemawiają na korzyść uczenia się z tabletami.”

Nadzorująca projekt Katy Grondin powiedziała, że wyniki były ekscytujące: „Jesteśmy zadowoleni z tego krótkiego korzystania z iPadów jako instruktażowych narzędzi. Obserwujemy, że wpływają one pozytywnie na uczenie się.”

W zeszłym roku w Auburn wykonano już jeden eksperyment w przedszkolach. Połowa dzieci dostała iPady we wrześniu, druga połowa w grudniu. Celem było badanie porównawcze, aby zobaczyć, jaką różnicę wprowadza iPad w edukacji. Będą one kontynuowane w dłuższym okresie, aby zestawić tegoroczne osiągnięcia przedszkolaków z ubiegłorocznymi. Kolejnym krokiem jest poszukiwanie grantów na zakup większej ilości iPadów, do szerszego ich wykorzystania w szkołach Auburn.

Katy Grondin powiedziała, że zaproponuje w 2012-13 budżet na zakup kolejnych iPadów. Auburn wydało już około 230 tysięcy dolarów w zeszłym roku na tablety, które kosztowały 500 dolarów każdy.

Nauczyciele są podekscytowani informacją, że więcej iPadów dotrze do rąk ich podopiecznych. Przedszkolna nauczycielka Susan Lemeshow nazwała tablet „jednym z najpotężniejszych narzędzi dydaktycznych, z jakimi kiedykolwiek się zetknęła. Dzieci uczą się tego samego, ale na takim poziomie, jaki jest dla nich odpowiedni.” – powiedziała. „Stale podnoszą umiejętności, na których nam zależy.”

Przedszkolaki na swoich iPadach grają w gry liczbowe i słowne, słuchają opowiadań, rysują, bawią się zdjęciami. Nauczyciele mogą używać aplikacji dobranych indywidualnie do każdego dziecka. „Ten, kto nie zna liter, skupia się na ich poznawaniu.” - mówi nauczycielka. „Kto już czyta, używa aplikacji wspomagających tę umiejętność. Lekcja z tabletem trwa najwyżej 20 minut. iPady nie zastąpią tradycyjnych zajęć przedszkolnych. To jest po prostu kolejne narzędzie, ale to fakt, że potężne.”

(Źródło: BangorDaily)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie