Filmowa edukacja Apple

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

ImageNauczanie poprzez film jest pomysłem firmy Apple na kształtowanie kluczowych umiejętności irlandzkich dzieci w zakresie komunikacji, pracy w zespole, rozwiązywania problemów i krytycznego myślenia. Realizowany z Ministerstwem Edukacji i Nauki projekt filmowy FIS („Films in School”) okazał się sukcesem i będzie teraz realizowany w 3500 podstawówkach.

 

Prostota, łączność, kreatywność – to wartości będące istotą tego unikalnego projektu edukacyjnego. Firma Apple stworzyła łatwe w użyciu narzędzia, którymi i nauczyciele i uczniowie mogą posługiwać się intuicyjnie i bez utrudnień realizować to, o co chodzi w projekcie – robić i używać filmy w celach edukacyjnych. W ten sposób filmy mogą robić bez przeszkód dzieci w wieku od 5 do 11 lat.

 

Pilotaż projektu FIS zrealizowano w 100 szkołach podstawowych, a już pod koniec 2006 r. objęto projektem obszar całego kraju. Aby projekt realizowano sprawnie, organizatorzy zapewnili odpowiednie przeszkolenie nauczycieli – m.in. przez personel Irlandzkiej Narodowej Szkoły Filmowej oraz rządowe Narodowe Centrum Zastosowań Technologii w Edukacji. Nauczyciele w czasie kursów uczyli się nie tylko teorii filmu, dydaktyki z użyciem materiałów filmowych, ale także posługiwania kamerami, nagrywania dźwięku, obróbki materiału filmowego.

 

Image

 

Szkoły wykorzystują formę filmu w najrozmaitszy sposób. Jedne przygotowują materiały dokumentalne na temat historii lokalnej społeczności wokół szkoły. Są i takie, które decydują się na poważniejsze działania, jak na przykład adaptacje filmowe powieści (np. Grahama Greene) z udziałem dzieci jako aktorów, ale i dzieci jako reżyserów, scenarzystów, producentów. Jeszcze inne studiują sztukę tworzenia filmów, nagrywają tańce i wydarzenia muzyczne. Często filmy wykorzystywane są także do nauki czytania i pisania. Nauczyciele odkryli również, że praca z kamerą i materiałem filmowym szczególnie korzystnie oddziałuje na rozwój osób, które mają problemy z nauką i na osoby niepełnosprawne.

 

Przykład Irlandii pokazuje, że od najmłodszych lat warto rozwijać u dzieci te umiejętności i tą wiedzę, z której będą potem najczęściej korzystać. Kilkuletnie dziś dzieci z pewnością za kilkanaście lat będą żyć w wysoko rozwiniętym społeczeństwie informacyjnym, w którym rozmaite media będą im towarzyszyć na każdym kroku. Brawa dla irlandzkiego systemu edukacji i osób nim kierujących, że już dziś doceniają znaczenie nowoczesnych technologii w edukacji szkolnej i potrafią stworzyć odpowiednie ramy dla rozwoju nowoczesnej edukacji. W Polsce do takiej szkoły mamy jeszcze bardzo, bardzo daleko.

 

Porady

1. Użycie w edukacji szkolnej narzędzi cyfrowych może przynieść wiele więcej korzyści uczniom, niż się spodziewamy.
2. Edukacja z wykorzystaniem filmu daje możliwość rozwoju wielu umiejętności, a wszyscy w szkolnej klasie mogą poczuć się ważni przez udział w projekcie zakończonym sukcesem.
3. Zakończony sukcesem projekt filmowy może stać się źródłem zasobów i doświadczeń, które rozwiną się na znacznie większą skalę przy wykorzystaniu Internetu.
4. Władze oświatowe powinny zapewnić pełne wsparcie dla procesu wdrożenia projektu edukacyjnego z wykorzystaniem nowoczesnych technologii.
5. Tworzenie filmów nie tylko przygotowuje dzieci do życia w epoce wszechogarniających mediów, ale wzmacnia i rozwija również jedną z najstarszych form nauczania – opowiadanie historii.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Czy sztuczna inteligencja osłabia nasze kompetencje?
W jakimś stopniu na pewno osłabia. Uzależnia. Tak integrujemy się w większy system. Podobnie jest w ...
AI nie zastąpi naszej odpowiedzialności za własny rozwój ;)
Podoba mi się podejście operacje na szacunku, a nie kontroli :)
GPT napisał/a komentarz do EjAj z lodówki
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
GPT napisał/a komentarz do Kierunki rozwoju polskiej edukacji
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
Ppp napisał/a komentarz do Dziesięć błędów informacji zwrotnej
Wszystko to prawda, ale na "zerowym" punkcie powinno być: błędem krytyki jest samo jej istnienie! w ...
Zbyt ogólny opis by zrozumieć czym to się różni od istniejących aplikacji edukacyjnych które są zazw...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Natura matury
Miałem wrażenie, że dość jasno dałem do zrozumienia, że nie rozważam tu zasadności ani prawidłowości...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie