W prasie możemy znaleźć wiele komentarzy (głównie negatywnych) na temat programu „Cyfrowa Szkoła”. Warto jednak zadać sobie pytanie, jak moja szkoła może skorzystać na programie? Wybór placówek, zakwalifikowanych do dofinansowania, odbywał się będzie na zasadzie losowania. Dlatego też warto zgłosić swoją szkołę do programu. Tylko zgłoszone szkoły mogą zostać wylosowane.
Gimnazjaliści szkolili nauczycieli
Gimnazjaliści ze Szkół Leonarda Piwoni ze Szczecina wystąpili w roli nauczycieli podczas warsztatów zorganizowanych w ramach Spotkania Szkolnych Opiekunów Pracowni Komputerowych w Kołobrzegu (10-11 lutego br.). Ich zadaniem było pokazać nauczycielom, w jaki sposób pracują z iPadem na lekcjach w swojej szkole. Podczas warsztatów uczniowie pokazali swoje prezentacje z lekcji, książki stworzone przez nauczycieli ze szkoły oraz indywidualne materiały nauczycieli.
Ile kosztuje szkolna nowoczesność?
Snując rozważania o IT w szkole XXI wieku przywykliśmy dzielić temat na dwa oddzielne moduły: techniczny – w nim zawiera się cała odhumanizowana technologia, infrastruktura sieci i oprogramowanie oraz ludzki – to z kolei użytkownicy tej technologii z wyraźnym podziałem na nauczycieli i uczniów. Wraz ze wzrostem ilości urządzeń do obsługi tych dwóch obszarów musi pojawić się nienazwany wcześniej, niepotrzebny i nieujęty w planach Tajemniczy Don Pedro – spec od komputerów.
Technologia to za mało, liczy się pomysł
Konferencja w Londynie zorganizowana w styczniu tego roku przez Apple była dla mnie jedną z najważniejszy, w jakich uczestniczyłem w ciągu ostatnich lat. To nie nowoczesna technologia mnie zachwyciła, ani narzędzia, ale propozycje, modele i strategie rozwiązania problemów dzisiejszej edukacji. Oprócz prezentacji nowych aplikacji, nieprawdopodobnych możliwości technologicznych zaprezentowanych przez Apple, najbardziej wartościowym były studia przypadków ze szkół, które korzystają z tych rozwiązań.
E-narzędzia a kompetencje IT nauczyciela
Podejmując zadanie informatyzacji szkoły miałem nadzieję na 3 lata wdrażania i szkoleń moich koleżanek i kolegów. Potem zweryfikowałem tę prognozę – 5 lat to bardziej prawdopodobne. Moim zdaniem, a zdanie to wynika z praktyki i doświadczeń w różnych miejscach, najlepszym sposobem wprowadzenia oddolnie technologii informatycznej do szkół jest …. wprowadzenie e-dziennika. Oddolnie – czyli na życzenie nauczycieli, co samo w sobie jest prawie niemożliwe, ale z e-dziennikiem i owszem.
Zrób sobie podręcznik i nie tylko
Wydaje się, że nowy trend rysuje się wyraźnie na rynku edukacyjnym dzięki wprowadzonemu właśnie przez firmę Apple narzędziu do tworzenia e-publikacji. Trend jest globalny i dość silny, zwłaszcza że stanęli za nim giganci rynku wydawniczego w Stanach Zjednoczonych - wydawnictwa edukacyjne Pearson, McGraw Hill and Houghton Mifflin Harcourt. Ale czy to rzeczywiście przełomowy moment na rynku wydawniczym?
Internet w mojej szkole
Jednym z największych wyzwań stojących przed polską szkołą wydaje się być zapewnienie stałego i szybkiego internetu. Próbując podsumować sondę w portalu dotyczącą internetu szkolnego, można stwierdzić, że jeszcze mamy w szkołach wiele do zrobienia. Można oczywiście nadal uczyć bez internetu lub ograniczać jego wykorzystanie tylko dla władz szkoły i nauczycieli, ale warto być świadomym, że to raczej zaszkodzi uczniom, niż pomoże.