Twoja edukacja i rozwój w Web 2.0

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

ict w edukacjiWeb 2.0 oznacza zupełnie nowy wymiar komunikacji i edukacji. Dotychczasowy użytkownik zasobów internetowych staje się ich jednoczesnym twórcą. W ten sposób możemy nie tylko korzystać z wiedzy dostępnej w sieci, ale również dzielić się nią, zwłaszcza w kontekście osobistych doświadczeń. Z tej możliwości korzysta coraz więcej osób.

 

Szacunki Technorati za 2006 r. wskazują, że na świecie jest już ok. 60 milionów blogów. Codziennie powstaje 175 tys. nowych, a średnio dziennie mamy do czynienia z 1,6 mln postów w blogach. Internauci, zwłaszcza młodzi, uwierzyli już w Web 2.0. Zdaniem prof. Ray’a Land’a z University of Strathclyde (Glasgow) 62% treści tworzonej w Internecie, przygotowują ludzie wieku do 21 lat. Już 57% wszystkich nastolatków w Wielkiej Brytanii powiększa różnymi działaniami zasoby Internetu. Zmieniło się również podejście do źródeł naukowych – teraz już 73% studentów korzysta ze źródeł zamieszczonych w Internecie częściej niż z naukowej biblioteki.

Coraz częściej możemy mówić o tzw. osobistym środowisku edukacyjnym, który tworzy samemu sobie internauta. Z myślą o takich (ale nie tylko) osobach Stephen Downes, ekspert z National Research Council z Montcon (Kanada) przygotował ciekawy 22-minutowy weblog na temat wykorzystania Web 2.0 dla osobistej edukacji i rozwoju. Nie chodzi przy tym o skorzystanie z istniejących w sieci kursów e-learning. Downes proponuje stworzenie własnych kanałów edukacyjnych z wykorzystaniem prostych narzędzi społecznej komunikacji.

Downes zwraca w swojej prezentacji uwagę na 3 najważniejsze zasady własnej edukacji i rozwoju: interakcję (ang. interaction), rozumianą jako tworzenie społeczności osób uczących się i dzielenie się wiedzą i pomysłami; użyteczność (ang. usability), czyli coś co jest łatwo dostępne i na czym można się oprzeć (musi być proste w użyciu i wewnętrznie spójne); trafność (ang. relevance) – to, czego uczysz się w sieci, powinno być dla ciebie ważne teraz, ale także w temacie, formie, czasie i tempie, jakie ci odpowiadają.

Główny przekaz tej prezentacji brzmi: To ty jesteś odpowiedzialny za własną edukację i rozwój. Nie czekaj, aż inni zrobią to dla ciebie. We współczesnym świecie będziesz się rozwijać, jeśli będziesz nastawiony na samokształcenie. Zaprojektuj swoje środowisko edukacyjne tworząc (przy pomocy e-maili, list wysyłkowych, postów na blogach, Skype, czatów, forum, etc.) własną sieć osób zainteresowanych podobnymi tematami. Dziel się wiedzą i korzystaj z wiedzy innych.

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Prowadzi także międzynarodowy serwis edukatorów ekonomicznych i finansowych EconomicEducator.eu).

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie