Filozofia i kultura pracy online, czyli nearpodowe wariacje i kreacje

fot. Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Nearpod to platforma, która najlepiej sprawdziła się w moich działaniach edukacyjnych podczas nauki zdalnej. Znałam i wykorzystywałam to narzędzie już kilka lat przed pandemią, jednak dopiero w sytuacji zamknięcia i wymuszonej pracy online dla wszystkich w systemie - uświadomiła mi, jak ważnym aspektem jest monitorowanie zaangażowania uczniów w czasie rzeczywistym oraz planowanie lekcji i jej organizację według zasad pomagających w indywidualizacji nauczania.

Chciałabym podzielić się moimi doświadczeniami z prowadzenia lekcji z Nearpodem.

Po pierwsze, ważnym aspektem każdej lekcji powinien być element SEL (ang. socio-emotional learning), czyli zadbanie o kompetencje społeczno-emocjonalne. Pytanie o samopoczucie i nastawienie zawsze dają nam szerszy obraz grupy, z którą mamy pracować. Taka krótka aktywność wprowadza dobra pozytywną atmosferę i często rozładowuje trudne emocje.

Po drugie, korzystając z Nearpoda - stawiajmy na minimalizm formy. Bez zbędnych rozpraszaczy, efektów WOW! i dodatkowych bodźców. Jeden dobrze nazwany cel lekcji wystarczy! Po drugie ilość slajdów w naszej lekcji - nie przesadzajmy! Zbyt duża ilość slajdów spowoduje zbyt szybkie tempo prowadzenia lekcji, co w efekcie przełoży się na efektywność pracy klasy. Pięć slajdów z kilkoma nearpodowymi aktywnościami w zupełności wystarczy

Po trzecie - wykorzystajmy metodologię 5E proponowaną przez nearpodowych edukatorów. Jet to technika porządkująca nam nauczycielom proces edukacyjny (dla zainteresowanych opis w jęz. angielskim) i warto ją przenieść na własny warsztat pracy: Engage (włącz się) / Explore (badaj) / Explain (wyjaśnij, ale w sposób aktywny) / Extend (poszerz) / Evaluate (wyciągnij wnioski).

Po czwarte - pamiętajmy, że jedyną stałą jest zmiana i nasze lekcje możemy, a wręcz powinniśmy ciągle modyfikować i dostosować do okoliczności oraz do grupy, z którą pracujemy.

Zapraszam na moje wystąpienie na INSPIR@CJACH 2021:

Dziękujemy Mateuszowi Łyskowi za skecznotkę do wystąpienia:

***

Konferencja INSPIR@CJE 2021 odbyła się w Warszawie w dniach 25-26 września 2021 r. Uczestniczyło w nich blisko 300 nauczycieli z całego kraju. Organizatorami były: Think Global sp. z o.o., Fundacja Think! i Edunews.pl. Partner merytoryczny: Superbelfrzy RP.
Partnerzy: Amazon, Samsung, Cartoon Network, Learnetic, Skriware, Wydawnictwo Pedagogiczne Operon, ZłotyNauczyciel.pl, Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń. Wszystkim Partnerom dziękujemy za wsparcie tego wydarzenia edukacyjnego.

 

Notka o autorce: Marta Florkiewicz-Borkowska jest laureatką tytułu Nauczyciel Roku 2017. Nauczycielka języka niemieckiego i zajęć rozwijających kreatywność w Szkole Podstawowej im. Karola Miarki w Pielgrzymowicach. Trenerka edukacyjna, tutorka, dyplomowana arteterapeutka i trenerka treningu umiejętności społecznych. Autorka publikacji i materiałów edukacyjnych dotyczących nowoczesnych technologii i arteterapii w edukacji. Należy do społeczności Superbelfrzy RP.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

A potem oburzenie harnasiów i halyn jak ktoś stwierdza że Polacy to debile. Wiecie że za granicą nie...
Anna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Pani Sylwia ma marne pojęcie o pracy nauczycieli w świetlicy szkolnej...Miałam okazję, przez krótki ...
Sylwia napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Proszę wyjaśnić, w jaki sposób nauczyciel wspomagający przygotowuje się do zajęć. Przecie on po pros...
Taaa, a premier, z wielkim hałasem, przed kamerami otwiera "największą w Europie fabrykę amunicji". ...
Gdyby jeszcze Ministerstwo Edukacji chciało inwestować w takie rozwiązania, które z pewnością przyda...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
... i co to za określenie "świetliczanka" :( To jest nauczyciel z takimi samymi kwalifikacjami jak P...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Całkowicie się z Panią nie zgadzam, że nauczyciel WSPÓŁORGANIZUJĄCY nie przygotowuje się do zajęć! Ł...
Eleonora napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Poniosły emocje tego dyrektora i nie ma prawa wygadywać takich bzdur: (cyt) "trwają w niekoniecznie ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie