Jak pracować metodą projektów w szkole z wykorzystaniem Office 365 Education i Microsoft Teams

fot. Pexels.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Na pracę metodą projektu w szkołach często brakuje miejsca. Szkoda, gdyż odpowiednio zaplanowane i prowadzone projekty dają nie tylko możliwość sprawdzania nabytej wiedzy w praktyce, ale rozwijają też wiele kompetencji uczniów (choćby tych tzw. miękkich), których raczej nie zdobędą na „zwykłych” lekcjach. Dodatkowo dziś olbrzymim wsparciem jest technologia, umożliwiająca realizację projektów niemal w każdych warunkach. Nawet podczas pandemii, gdy szkoły przeniosły się do internetu.

Do pracy metodą projektu zachęcały podczas webinaru Akademii Cyfrowego Edukatora dwie nauczycielki: Barbara Halska, nauczycielka przedmiotów zawodowych w Zespole Szkół Nr 6 w Jastrzębiu Zdrój oraz Iwona Cugier, nauczycielka informatyki w Szkole Podstawowej nr 13 z Oddziałami Integracyjnymi w Lesznie. Obie należą do społeczności Microsoft Innovative Educator Expert i w swojej działalności dydaktycznej stosują metodę projektu od wielu lat. Podczas webinaru opowiadały o tym, jak nauczyciele mogą pracować metodą projektów i w jaki sposób efektywnie wspierać zaplanowane zadania technologią, w tym aplikacjami usługi Office 365 Education.

Czas edukacji zdalnej nie okazał się przeszkodą dla realizacji projektów. Barbara Halska opowiadała o dwóch wydarzeniach, które jej uczniowie realizowali w ostatnich miesiącach: Hackathon (tu z pomysłem wystąpili sami uczniowie) oraz Szkolny Festiwal Naukowy E(x)plory. W tym pierwszym uczniowie pracowali online w zespołach w Microsoft Teams. Każdy zespół miał swój kanał i na nich odbywały się spotkania oraz współpraca z mentorami (głównie absolwentami szkoły). Mentorzy na bieżąco weryfikowali, czy dany projekt ma sens i szanse wybicia się na rynek. Nauczyciel miał możliwość śledzenia wszystkich prac i bieżącego kontaktu z każdym zespołem. Planując działania uczniowie wykorzystali także Microsoft Planner – proste rozwiązanie umożliwiające wizualne organizowanie pracy zespołowej. W przypadku projektów programistycznych użyli także GitHub jako repozytorium kodu. W ten sposób nauczyciel/mentor miał wgląd w ich prace nad kodem danego projektu „na żywo”. Należy również wspomnieć o takim narzędziu Code by Vivani. Jest ono dostępne w Microsoft Teams i jest bardzo pomocne przy nauce programowania – umożliwia współpracę, a nauczyciel widzi na bieżąco zmiany w tworzonym kodzie. Z kolei Szkolny Festiwal Explory również w całości odbył się przy wykorzystaniu Microsoft Teams ponieważ w tym roku musiał przyjąć formę online.

Ale trzeba podkreślić, że metoda projektu jest możliwa i wartościowa na każdym poziomie edukacyjnym. Jak zauważyła Iwona Cugier, w szkole podstawowej może to być krótszy lub dłuższy projekt – od kilku jednostek lekcyjnych do całego semestru. Im dłuższy, tym uczniowie mają więcej czasu, aby wykorzystać i uporządkować wiedzę z różnych źródeł, korzystają przy tym z wielu urządzeń i aplikacji. Otwierają się im oczy – że technologia pomaga też zdobywać wiedzę!.

Iwona Cugier opowiedziała o dwóch projektach, które realizowała ze swoimi uczniami. Pierwszy – „Tropiciele murali” (projekt eTwinning wymyślony przez Joannę Krzemińską i Joannę Waszkowską), w którym uczniowie poszukiwali w swoim mieście murali i zbierali o nich informacje. Następnie nagrali filmik z wykorzystaniem Flipgrid, zaznaczali lokalizację murali na mapie projektu, dodawali przy nich quizy, a nawet zorganizowali happening (ze streamingiem prostu do sieci). Wykorzystali w tym projekcie wiele narzędzi Microsoft, m.in. Word, Flipgrid, OneNote, Sway, Excel i oczywiście Microsoft Teams.

Taki projekt daje też możliwość łączenia wiedzy z różnych przedmiotów – edukacji polonistycznej z matematyką, geografią, informatyką, historią. Daje dużo pozytywnych emocji – a wiedza łatwo wchodzi do głowy – mówiła nauczycielka. Jeśli mowa o projektach i współpracy, oczywiście nie mogło też zabraknąć Minecraft: Education Edition. W tym wypadku uczniowie wzięli udział w konkursie „Wymarzona szkoła” – powstały niesamowite projekty budynków, w których uczniowie wykazali się niezwykłą kreatywnością i… wiedzą.

Zachęcamy do posłuchania inspirującej rozmowy – znajdą w niej Państwo wiele inspirujących podpowiedzi i ciekawych zastosowań narzędzi Microsoft w Waszych projektach. Zapraszamy:

***

Zapraszamy także na stronę: Akademia Cyfrowego Edukatora – Microsoft dla Edukacji, na której można zapisać się na kolejne webinaria, a także znaleźć praktyczne szkolenia, kursy i inspiracje.

W razie pytań, zapraszamy do kontaktu z Zespołem Microsoft dla Edukacji
na adres e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

 

Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl (2008) i organizatorem cyklu INSPIR@CJE. Zajmuje się zawodowo polską edukacją od ponad 15. lat i jest głęboko zaangażowany w debatę na temat modernizacji i reformy szkolnictwa (zob. np. Dobre zmiany w edukacjiJak będzie zmieniać się edukacja?). Realizuje projekty edukacyjne i szkoleniowe o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Blisko współpracuje z nauczycielami i szkołami. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie