Power Apps w szkole

fot. Microsoft

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Zaletą platformy Office 365 Education jest to, że obok popularnych, znanych i lubianych programów użytkowych jak Microsoft Teams, Word, Excel czy PowerPoint, zyskujemy także dostęp do wielu ciekawych, „niestandardowych” aplikacji i rozwiązań, które mogą usprawnić funkcjonowanie szkoły. Przykładem, raczej jeszcze mało znanym w szkołach jest Power Apps: narzędzie do prostego tworzenia programów (aplikacji) dostępnych później wewnątrz Teams. Jest to usługa dość nowa, dzięki której szkoła może na przykład wdrożyć rozwiązania poprawiające komunikowanie się ze społecznością szkolną.

Power Apps w szkole jest tematem stosunkowo nowym, którym powinni zainteresować się zarówno szkolni administratorzy IT, jak i opiekunowie szkolnej strony www, do czego zachęcał Michał Rok, starszy specjalista Microsoft, podczas webinaru z cyklu Akademia Cyfrowego Administratora. Sam pomysł na powstanie takiej usługi narodził się z połączenia funkcjonalności PowerPoint i Excela.

Przy użyciu Power Apps można szybko tworzyć niestandardowe aplikacje, które wykorzystują dane znajdujące się w różnych źródłach online i lokalnych (np. SharePoint, Microsoft 365, SQL Server itp.). Na platformę składają się cztery elementy: Power Apps, Power Automate), Power BI (służące do analizy danych) i Power Virtual Agents (czatboty).

Możliwości wykorzystania Power Apps do różnych zadań szkolnych są w zasadzie nieograniczone. Przykładowo, można przygotować prostą aplikację do obsługi zastępstw w szkole. Cały proces zostaje zautomatyzowany – na przykład po zaznaczeniu/wpisaniu nieobecności nauczyciela, inni nauczyciele oraz uczniowie zostaną o tym powiadomieni automatycznie, a nauczyciel zastępujący uzyska dostęp do odpowiedniego zespołu klasowego. Takie działanie nie angażuje każdorazowo osób z uprawnieniami administratora Microsoft Teams (jeśli tak zaplanujemy aplikację). Power Automate – odpowiedzialna za automatyzację tego procesu – pozwala takie rozwiązanie jeszcze mocno rozbudowywać (np. przy wykorzystaniu innych aplikacji Microsoft).

Jeszcze inny przykład – zapisy na konsultacje z nauczycielami online (np. podczas edukacji zdalnej lub szkolnego Dnia Otwartego). Można tak zaprojektować aplikację, aby łatwo można było sprawdzić, w jakich godzinach dostępny jest danego dnia nauczyciel. Po wybraniu terminu Power Automate doda spotkanie do kalendarza – jednocześnie nauczyciel i uczeń (rodzic) dostaną powiadomienie. Program zadba, aby tylko jedna osoba mogła się zapisać na dany termin.

Takich rozwiązań w szkole można wprowadzić wiele. – mówił Michał Rok. Zobaczcie, jakie macie potrzeby w szkole i jaki proces można zautomatyzować. Wychodząc od potrzeby, wykorzystajmy narzędzia Power Apps do zbudowania danego rozwiązania. Narzędzia Power Apps dostępne są w planie Office 365 A1.

Więcej ciekawostek i przydatnych informacji o Power Apps w nagraniu z webinaru z cyklu Akademia Cyfrowego Administratora – zapraszamy:

***

Zapraszamy także na stronę: Akademia Cyfrowego Edukatora – Microsoft dla Edukacji, na której można zapisać się na kolejne webinaria, a także znaleźć praktyczne szkolenia, kursy i inspiracje.

W razie pytań, zapraszamy do kontaktu z Zespołem Microsoft dla Edukacji
na adres e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

 

Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl (2008) i organizatorem cyklu INSPIR@CJE. Zajmuje się zawodowo polską edukacją od ponad 15. lat i jest głęboko zaangażowany w debatę na temat modernizacji i reformy szkolnictwa (zob. np. Dobre zmiany w edukacjiJak będzie zmieniać się edukacja?). Realizuje projekty edukacyjne i szkoleniowe o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Blisko współpracuje z nauczycielami i szkołami. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie