Sidebar

15
Cz, Maj

Grafika oko cieszy - narzędzia do ubogacania prac i projektów

(C) Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Od kilku lat prowadzę różne blogi, tworzę gry dydaktyczne przy pomocy narzędzi jakie oferuje platforma Learning Apps, relacjonuję swoje działania realizowane w ramach projektów eTwinning na dzienniku Twinspace. Staram się, aby prezentowane przeze mnie zdjęcia i filmy, przyciągały uwagę tych, którzy je oglądają. Dzięki temu przedstawione przy okazji treści, lepiej zapadają w pamięć.

Oczywistym wydaje się fakt, że uczniowie chętniej grają w gry, które wyróżniają się wysoką estetyką. Rodzice z większą ciekawością śledzą relacje z klasowych wydarzeń, jeśli zostaną one podane w atrakcyjny wizualnie sposób. Wszak żyjemy w kulturze obrazkowej, a nasz umysł lubi obrazy i stojące za nimi emocje. Pojawia się zatem pytanie, z jakich narzędzi skorzystać aby szybko skonwertować nasze filmiki i „podrasować” zdjęcia. W jaki sposób nadać im niezapomniany, wyjątkowy charakter? Z pomocą przychodzą nam między innymi aplikacje dostępne w sklepie Google Play.

Ich zalety? Przede wszystkim pomagają zaoszczędzić czas. Dla porównania - obróbka filmu w popularnym programie Movie Maker zajmowała mi dobrą godzinę. Transfer 2-3 minutowego filmu do YouTube, zajmował kolejne 2 godziny. Zastanawiam się, skąd miałam tyle czasu i cierpliwości, zwłaszcza po kilkudniowej wycieczce?

Konwertowanie filmu przy pomocy dowolnej aplikacji zajmuje zaledwie kilka minut, a efekt jest nieporównywalnie ciekawszy. Aplikacje te umożliwiają scalanie i przycinanie edytowanych filmików, dodawanie muzyki, naklejek, animowanych napisów i gifów. Nietrudno tu uzyskać efekt „wow”. Szczególnie polecam aplikacje Vivavideo, Videoshow, Animoto i Filmora Go. To z nich najczęściej korzystam.

Aplikacje do obróbki zdjęć również oferują całą masę atrakcyjnych gadżetów takich jak: naklejki, efekty specjalne, dekoracje, napisy z bogactwem różnokolorowych czcionek. Umożliwiają one tworzenie różnorodnych, barwnych kolaży, także tematycznych. Narzędzia te są bezpłatne i intuicyjne w obsłudze. Do moich ulubionych należą aplikacje: Pizap, Photostudio, Szkic, Picsart, Collage+, Piccollage. Aplikacje te warto również pokazać uczniom, jeśli oczywiście dysponujemy w klasie urządzeniami moblinymi. Można je wykorzystać do tworzenia plakatów, komiksów, opisów czy utrwalania poznanych liter.

Zapraszam na moje wystąpienie podczas INSPIR@CJI WCZESNOSZKOLNYCH 2018:

 

Notka o autorce: Monika Walkowiak jest nauczycielką wczesnoszkolną w Szkole Podstawowej w Kamieńcu Wrocławskim i członkinią grupy Superbelfrzy RP. 

***

INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2018 odbyły się w Warszawie w dniach 10-11 lutego 2018. Uczestniczyło w nich ponad 340 edukatorów i nauczycieli z całej Polski. Zdjęcia z konferencji dostępne są w galerii Edunews.pl na Flickr.com

 

Komentarze (4)
This comment was minimized by the moderator on the site
"Wszak żyjemy w kulturze obrazkowej" - jakby to powiedział jaskiniowiec. Proszę państwa chcę zwrócić uwagę na postępujące ubóstwo leksykalne naszych uczniów. Uczę w liceum a więc otrzymuję produkt "kultury obrazkowej". Żałosny poziom sztuki...
"Wszak żyjemy w kulturze obrazkowej" - jakby to powiedział jaskiniowiec. Proszę państwa chcę zwrócić uwagę na postępujące ubóstwo leksykalne naszych uczniów. Uczę w liceum a więc otrzymuję produkt "kultury obrazkowej". Żałosny poziom sztuki wypowiadania się, bazujący na słowach, zwrotach, konstrukcjach zdań najczęściej używanych. Narzędzia learning apps w większości są zbiorem do tworzenia zabawek testowych dobrych do utrwalenia podstawowych rzeczy. mają pewną zaletę ale nie tak wielką. Tak jak dawniej można było łatwo odróżnić dziennikarza sportowego wyższej klasy o wyrobnika powtarzającego slangowe kwiecistości , tak i współcześnie da się zauważyć uczniów ,którzy zdawali testy ale nie potrafią niczego subtelnego, abstrakcyjnego opisać i wyrazić - zabrakło książek. Bohdan Tomaszewski je czytał Tomasz Hajto oglądał. I to by było podsumowanie tej kwestii.
More
Maciej
This comment was minimized by the moderator on the site
Słuszne spostrzeżenie. Ja się spotkałem (tu lub na Superbelfrach) z programem do automatycznego tworzenia prezentacji. Że wystarczy zebrać materiał tekstowy, kilka zdjęć, filmików i grafik, a program sam domyślnie wszystko poustawia,...
Słuszne spostrzeżenie. Ja się spotkałem (tu lub na Superbelfrach) z programem do automatycznego tworzenia prezentacji. Że wystarczy zebrać materiał tekstowy, kilka zdjęć, filmików i grafik, a program sam domyślnie wszystko poustawia, skonfiguruje, doda tło, rodzaj czcionki itp.

Pozornie dobrze, bo nauczyciel/uczeń może się skoncentrować na treści. Ale właśnie tu jest problem ! W praktyce wrzuca się zbiór luźno powiązanych materiałów do "czarnej skrzynki" naciska się guzik i wyskakuje gotowa prezentacja! A przecież proces uczenia się polega na tym, że uczeń przygotowując prezentację, formatując, zmieniając treść, jej kolejność nie robi tego bezmyślnie, tylko musi o tej treści MYŚLEĆ. I o ten proces myślowy chodzi w nauczaniu! A tymczasem ktoś, kto nie rozumie celu edukacji daje gotowe narzędzie, "żeby się nie męczyć". Efektem są masowo robione automatyczne prezentacje, a uczeń na drugi dzień nawet nie pamięta, że tą prezentację robił.

Niestety, ale w nasze szkoły wchodzą najgorsze metody wykorzystywania technologii:
- automatyczne prezentacje
- tablice multimedialne (utrwalające tradycyjny, archaiczny klasowo-lekcyjny system przekazu wiedzy)
- gotowe filmiki i grafiki powodujące, że wiedza wygląda pozornie atrakcyjnie, ale uczniowie nie analizują jej głębiej, bo nie ma takiej potrzeby. Forma podania wiedzy powoduje, że wysiłek umysłowy jest zbędny, a to właśnie ten wysiłek umysłowy jest celem edukacji, a nie sama wiedza !
More
Piotr
This comment was minimized by the moderator on the site
Taka forma prezentacji materiału jest bardzo skuteczna bo pomaga w przyswajaniu wiedzy szczególnie w edukacji wczesnoszkolnej. Wiele rzeczy nawet w naukach ścisłych można przedstawić graficznie co wspomaga nauczanie np. studentów jednak nie może...
Taka forma prezentacji materiału jest bardzo skuteczna bo pomaga w przyswajaniu wiedzy szczególnie w edukacji wczesnoszkolnej. Wiele rzeczy nawet w naukach ścisłych można przedstawić graficznie co wspomaga nauczanie np. studentów jednak nie może to w całości zastąpić tradycyjnych metod bo będzie wtedy przerost formy nad treścią i spadnie jakość nauczania.
More
Robert
This comment was minimized by the moderator on the site
Jak sądzisz, który uczeń więcej zrozumie: ten, który zobaczy wykres funkcji kwadratowej i jej miejsca zerowe, czy ten, który będzie mógł operować tylko wzorami ?

Bo zauważ, że test obaj zdadzą bardzo dobrze !

Problemem jest to, że w przypadku...
Jak sądzisz, który uczeń więcej zrozumie: ten, który zobaczy wykres funkcji kwadratowej i jej miejsca zerowe, czy ten, który będzie mógł operować tylko wzorami ?

Bo zauważ, że test obaj zdadzą bardzo dobrze !

Problemem jest to, że w przypadku ucznia uczącego się z ułatwieniami cała wiedza zapisze się w pamięci płytkiej i szybko mu się ulotni. W przypadku ucznia, który musiał oglądać funkcję tylko oczami wyobraźni żadna siła nie wydrze już mu tej wiedzy ...
More
Piotr
Nie ma tu jeszcze żadnych komentarzy
Skomentuj
Piszesz jako gość
×
Suggested Locations
Wpisz tekst z poniższego obrazka. Nie jest wyraźny?

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Dziesięć błędów informacji zwrotnej
Wszystko to prawda, ale na "zerowym" punkcie powinno być: błędem krytyki jest samo jej istnienie! w ...
Zbyt ogólny opis by zrozumieć czym to się różni od istniejących aplikacji edukacyjnych które są zazw...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Natura matury
Miałem wrażenie, że dość jasno dałem do zrozumienia, że nie rozważam tu zasadności ani prawidłowości...
Mikołaj napisał/a komentarz do Natura matury
Trafne pokazuje to, że matura to nie tylko test wiedzy, ale rytuał przejścia, który ma sens tylko wt...
Ppp napisał/a komentarz do Natura matury
Maturę nalezy ZLIKWIDOWAĆ, ponieważ jest niesprawiedliwym egzaminem, którego można PRZYPADKOWO nie z...
Zapisałem dziecko na karate kontaktowe przez takich własnie małych gnojków by sam umiał się bronić
Nauczyciel napisał/a komentarz do Jeszcze większa automatyzacja pracy twórczej
Są też aplikacje które skutecznie potrafią wykrywać czy dany tekst został napisany przez AI czy nie ...
Kajtek napisał/a komentarz do Po co jest szkoła?
Szkoły niczego nas nie uczą oprócz polskiego oraz matematyki nic więcej nie jest nam potrzebne a nau...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie