Cztery poziomy korzystania z technologii w szkole

(C) Edunews.pl - INSPIR@CJE 2015

Narzędzia
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Sama obecność nowoczesnych technologii w szkole i klasie nie spowoduje jeszcze zmiany jakościowej w nauczaniu. Nawet najnowocześniejsze urządzenia można użyć w sposób konserwatywny, niewykorzystując ich potencjału i bogactwa funkcjonalności. Wiele zależy od kompetencji nauczyciela i uczniów, ale także od kreatywności i wyobraźni.

Model SAMR, stworzony przez dr Rubena Puentedurę (zob. Model SAMR, czyli o technologii w nauczaniu), opisuje cztery poziomy wykorzystania technologii w szkole. Od zastąpienia (ang. substitution), przez rozszerzenie (ang. augmentation), po modyfikację (ang. modification) i redefinicję (ang. redefinition) procesu nauczania. Jeśli chcemy rzeczywiście sprawić, żeby technologie pomagały naszym uczniom rozwijać się i zdobywać nowe umiejętności i kompetencje, miejmy na uwadze to, że nie każde ich użycie wspiera takie cele.

O tym, jak w codziennej praktyce szkolnej mądrze pracować z technologiami, mając na uwadze te cztery poziomy modelu SAMR, opowiadali podczas konferencji INSPIR@CJE 2015 – JAK UCZYNIĆ POLSKĄ SZKOŁĘ JESZCZE LEPSZĄ nauczyciele z tarnowskich szkół: Dorota Uchwat-Zaród i Marcin Zaród, członkowie grupy Superbelfrzy RP. Wystąpienie to może być dobrą wskazówką dla nauczycieli, w jaki sposób unowocześniać nauczanie, jeśli już chcemy coś zmienić. 

Zapraszamy do oglądania:

***

Organizatorami Inspir@cji 2015 są: portal o nowoczesnej edukacji Edunews.plFundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz firma Think Global. Partnerem merytorycznym konferencji jest grupa Superbelfrzy RP.

Partnerem strategicznym konferencji jest projekt Mistrzowie Kodowania firmy Samsung Electronics Polska.

Partnerami instytucjonalnymi są Fundacja Rozwoju Systemu EdukacjiOśrodek Rozwoju EdukacjiWarszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń. Partnerami biznesowymi są firma Learnetic SA oraz strefa nowoczesnej edukacji Edustore.eu.

Partner medialny: Głos Nauczycielski.

 

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

 

Zobacz inne wystąpienia z INSPIR@CJI 2015:

Edunews.pl oferuje cotygodniowy, bezpłatny (zawsze) serwis wiadomości ze świata edukacji. Zapisz się:
captcha 
I agree with the Regulamin

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

  • Written by Robert Raczyński
    Bardzo mnie cieszy pańskie zainteresowanie tematem i moim tekstem, ale chyba nie do końca się rozumi...
  • Written by Jan
    Możemy się spierać czy powinno być mniej czy więcej państwa opiekuńczego, ale na końcu sporu ktoś mu...
  • Written by Iwona
    Dziękuję! Po prostu!
  • Written by Robert Raczyński
    "Szkoła ma więc dzisiaj także wymiar miejsca dającego szansę na obudzenie." - Wychodzę z tego samego...
  • Written by Robert Raczyński
    "Kierunki poszturchiwania" są wyborem zupełnie arbitralnym. Ja wybrałem ten absolutnie podstawowy, w...
  • Written by Robert Raczyński
    Oczywiście, że "Generalny przymus nauki nie wyklucza [...]"... I szczęśliwie (do pewnego stopnia) ta...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie