Lekcje przyrody z TIK

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Ministerstwo Środowiska przygotowało z myślą o uczniach szkół podstawowych i ich nauczycielach 20 scenariuszy zajęć dotyczących przyrody i ochrony środowiska naturalnego. Tematyka lekcji została tak dobrana, aby poruszać ważne wątki ekologiczne - dotyczące ochrony różnorodności biologicznej, właściwego postępowania ze śmieciami, oszczędzania energii i zasobów naturalnych, zrównoważonego transportu oraz przemyślanych zakupów z zachowaniem równowagi pomiędzy potrzebami społeczeństwa i przyrody.fot. sxc.hu

Tematyka przyrodnicza w szkole podstawowej powinna być omawiana w ujęciu praktycznym, poprzez kontakt bezpośredni z przyrodą. Tak też przygotowane zostały scenariusze, w których nie zabrakło zajęć w terenie, doświadczeń i praktycznych odniesień do codziennego życia uczniów, ze wskazaniem praktycznych rozwiązań, jak postępować ekologicznie na co dzień w domu, na zakupach, w szkole. 

Aby zadbać o edukację ekologiczną od najmłodszych lat nauki, scenariusze zostały przygotowane zarówno na poziom wczesnoszkolny (10 szt.), jak i dla klas IV-VI (10 szt.).

Zajęcia zostały ponadto wzbogacone o zadania wymagające wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnej (TIK) w pracy z uczniami, co pozwoli przetwarzać zdobyte przez nich informacje i wykonane prace także do formy cyfrowej. W ten sposób rezultaty prac uczniów będą mogły być zamieszczone na klasowym blogu lub stronie szkolnej, a przez to stają się dostępne także szerszej społeczności niż klasowa. Efekty pracy widoczne w internecie znacząco podnoszą motywację uczniów do nauki, co potwierdzają doświadczeni nauczyciele szkół podstawowych korzystający z narzędzi TIK na zajęciach szkolnych.

Autorami scenariuszy są nauczyciele należący do grupy Superbelfrzy RP - społeczności pasjonatów nowoczesnego i interaktywnego nauczania. Tematyka scenariuszy jest w pełni zgodna z aktualną podstawą programową dla edukacji wczesnoszkolnej i II etapu kształcenia.

„Tworząc scenariusze staraliśmy się podkreślać indywidualny wpływ każdego ucznia na przyrodę, pokazać znaczenie wyborów podejmowanych w codziennym życiu i ich wpływ na środowisko naturalne.“ – mówi Renata Słupek z Ministerstwa Środowiska. „Wydaje nam się kluczowe budowanie w uczniach poczucia odpowiedzialności za przyrodę, zachęcanie do obserwacji, samodzielnego wyciągania wniosków i poszukiwania dostępnych rozwiązań, a także motywowanie do podejmowania zarówno indywidualnych, jak i wspólnych działań na rzecz przyrody.“

Scenariusze zasiliły zbiór podobnych materiałów udostępnionych na stronie http://nauczyciele.mos.gov.pl prowadzonej przez Ministerstwo Środowiska. Są one też dostępne bezpłatnie do pobrania z serwisu Edustore.eu, z działów edukacja wczesnoszkolna (klasy I-III) i przyroda (klasy IV-VI). Zachęcamy do korzystania ze scenariuszy.

Opracowanie scenariuszy zostało sfinansowane ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz Ministerstwa Środowiska.

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Czy sztuczna inteligencja osłabia nasze kompetencje?
W jakimś stopniu na pewno osłabia. Uzależnia. Tak integrujemy się w większy system. Podobnie jest w ...
AI nie zastąpi naszej odpowiedzialności za własny rozwój ;)
Podoba mi się podejście operacje na szacunku, a nie kontroli :)
GPT napisał/a komentarz do EjAj z lodówki
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
GPT napisał/a komentarz do Kierunki rozwoju polskiej edukacji
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
Ppp napisał/a komentarz do Dziesięć błędów informacji zwrotnej
Wszystko to prawda, ale na "zerowym" punkcie powinno być: błędem krytyki jest samo jej istnienie! w ...
Zbyt ogólny opis by zrozumieć czym to się różni od istniejących aplikacji edukacyjnych które są zazw...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Natura matury
Miałem wrażenie, że dość jasno dałem do zrozumienia, że nie rozważam tu zasadności ani prawidłowości...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie