W edukacyjnej sieci

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Nie od dzisiaj wiadomo, że Internet to zarówno kopalnia wiedzy, jak i śmietnik informacji. Jak w niemal nieograniczonych zasobach sieci znaleźć ciekawe i sprawdzone dane? Co zaproponować uczniom, którzy chcą się uczyć inaczej i ciekawiej? Eksperci pracujący przy projekcie edukacyjnym „Kolegium Śniadeckich” stworzyli platformę edukacyjną, która łączy wymagania nauczycieli z oczekiwaniami uczniów.fot. Kolegium Śniadeckich

Wartościowe narzędzie

Platforma edukacyjna „Kolegium Przyrodnicze” została opracowana na potrzeby realizacji projektu Kolegium Śniadeckich, który zmienia podejście do tradycyjnej formy nauki i przenosi ją w środowisko cyfrowe. Jej twórcami są nauczyciele, pracownicy Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza oraz Ogólnopolskiej Fundacji Edukacji Komputerowej. 

"Platforma organizuje pracę nauczycieli i uczniów." – wyjaśnia prof. UAM Stanisław Dylak, kierownik naukowy projektu. "Opracowaliśmy 75 tematów z pięciu przedmiotów przyrodniczych: biologii, chemii, fizyki, geografii i matematyki. Materiały te niemal w całości pokrywają się z podstawą programową dla pierwszej klasy liceum ogólnokształcącego."

Nad treściami naukowymi pracowali specjaliści, dzięki czemu możemy mieć pewność, że są merytorycznie poprawne i nie wprowadzą uczniów w błąd, co często zdarza się przy innych otwartych zasobach edukacyjnych. 

"Dzięki platformie nauczyciel jest architektem wiedzy uczniowskiej. Wchodzi na wyższy poziom profesjonalizmu: ma systematyzować, porządkować, zachęcać do zdobywania wiedzy." – dodaje Stanisław Dylak.

Na „Kolegium Przyrodniczym”, zgodnie z zasadami kształcenia strategią wyprzedzającą, proces nauki podzielony jest na cztery etapy. Już podczas aktywacji uczeń może skorzystać z materiałów umieszczonych na platformie, ale dopiero drugi etap, czyli przetwarzanie, odbywa się praktycznie w całości w środowisku cyfrowym. Klikając w wybrany temat, uczeń ma dostęp do najróżniejszych treści: tekstów przeplatanych pytaniami, linków do powiązanych tematycznie portali i artykułów oraz multimediów. Musi zmierzyć się także z zadaniami. Czekają na niego na przykład polecenia zidentyfikowania na podstawie animacji zawartości probówek czy podanie substancji, które mogą być śladami biologicznymi wykorzystywanymi w sądownictwie. Po nauce następuje sprawdzenie informacji, czyli e-sprawdzian. Na platformie uczniowie odpowiadają na pytania i są oceniani przez nauczyciela. Dzięki temu przekonają się ile zapamiętali i czy ich nauka nie poszła w las. Trzeci etap – systematyzacja – rozpoczyna się podczas zajęć. Nauczyciel już wie jak uczniowie poradzili sobie z testem, może więc odpowiednio przygotować się do lekcji – usystematyzować temat, przemyśleć zasady stymulowania dyskusji oraz zakres tematyczny zadawanych pytań. Młodzież jest dzięki temu bardziej aktywna, chętna do rozmowy i do dzielenia się zdobytymi przez siebie informacjami. Po lekcji nadchodzi czas na uzupełnienie swoich e-zeszytów, sprawdzenie ewentualnych błędów, dopisanie nowych faktów. Ostatni etap - ewaluacja, również odbywa się za pośrednictwem platformy. To czas kiedy uczniowie są proszeni o porównanie stanu swojej wiedzy przed i po lekcji. W tym celu wypełniają ankietę, z którą może zapoznać się nauczyciel.

fot. Kolegium Śniadeckich

Oprócz korzystania ze scenariuszy zajęć, zasad prowadzenia lekcji i oceny, nauczyciele mogą umieszczać na platformie dodatkowe materiały, uzupełniać swój elektroniczny kalendarz, być w stałym kontakcie z uczniami oraz korzystać z wirtualnej tablicy ogłoszeń i forum dyskusyjnego.

Co na to grono pedagogiczne?

"Merytorycznie platforma jest bez zarzutu – wszystkie informacje są spójne i jednoznaczne. Również sama idea nauczania wyprzedzającego jest bardzo dobra, ale według mnie możliwa do realizacji tylko przy dużej aktywności ucznia oraz jego samoświadomości w procesie zdobywania wiedzy i umiejętności." – mówi Anna Podbielska, nauczycielka chemii z Liceum Ogólnokształcącego im. Powstańców Wielkopolskich w Środzie Wielkopolskiej.

Skuteczność pracy przy użyciu platformy w dużej mierze zależy od postawy uczniów. Jednak doświadczeni pedagodzy na pewno poradzą sobie ze zmobilizowaniem swoich podopiecznych do nauki. "Na początek konieczne jest ustalenie z uczniami nowego sposobu uczenia i zawarcie z nimi kontraktu obligującego do zaangażowania się w naukę. Młodzież gotowa do dyskusji, rozwiązywania problemów i zadań jest przez nauczycieli zawsze jak najbardziej pożądana i lepiej się z nią pracuje" - podsumowuje Anna Podbielska. 

Nauka zawsze opierała się na zaufaniu. Uczniów do nauczycieli, którzy wierzyli, że wiedza, którą im przekazują jest poprawna i przydatna. Nauczycieli do uczniów, którzy ufali, że ich wysiłek nie idzie na marne i spotka się ze zrozumieniem drugiej strony. Dajmy uczniom swobodę w określeniu charakteru naukowej podróży, a nauczycieli wyposażmy w kompas, który wskaże młodzieży drogę do celu.

Więcej informacji o projekcie „Kolegium Śniadeckich” udziela:
Agnieszka Linke, dobocom PR, gsm: 696 398 833, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Robert Raczyński napisał/a komentarz do Natura matury
Miałem wrażenie, że dość jasno dałem do zrozumienia, że nie rozważam tu zasadności ani prawidłowości...
Mikołaj napisał/a komentarz do Natura matury
Trafne pokazuje to, że matura to nie tylko test wiedzy, ale rytuał przejścia, który ma sens tylko wt...
Ppp napisał/a komentarz do Natura matury
Maturę nalezy ZLIKWIDOWAĆ, ponieważ jest niesprawiedliwym egzaminem, którego można PRZYPADKOWO nie z...
Zapisałem dziecko na karate kontaktowe przez takich własnie małych gnojków by sam umiał się bronić
Nauczyciel napisał/a komentarz do Jeszcze większa automatyzacja pracy twórczej
Są też aplikacje które skutecznie potrafią wykrywać czy dany tekst został napisany przez AI czy nie ...
Kajtek napisał/a komentarz do Po co jest szkoła?
Szkoły niczego nas nie uczą oprócz polskiego oraz matematyki nic więcej nie jest nam potrzebne a nau...
Ludzie nie umieją słuchać bo są skupieni na sobie, na swoim ja. Do tego dochodzą narcystyczne wzorce...
Rafał Kapica napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
tak tablice są bardzo dobrym rozwiązaniem - polecam

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie