Uważność w zdalnym nauczaniu

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Uważność (mindfulness) to ważny temat i wart wykorzystania w edukacji. W obecnej stresogennej sytuacji warto zapoznać się z nim i próbować wprowadzić do nauczania zarówno rzeczywistego, jak i zdalnego. Okazuje się, że wprowadzanie jej do edukacji pomaga uczniom rozwijać się zarówno emocjonalnie, jak i akademicko.

Autor artykułu (link poniżej) określa uważność, jako celowe skupianie świadomości na chwili obecnej i bez oceniania. Dzięki uważności zwiększa się koncentracja uczniów na uczeniu się, zmniejsza stres i niepokój.

Kształcenie na odległość tworzy inny kontekst dla praktyki uważności.

Uczniowie są obecnie poddawani większemu stresowi dlatego wszelkie poszukiwania mające na celu zmniejszenie tego stresu jest pożądane.

Kilka wskazówek – jak można stosować uważność online.

  • Wyjaśnić uczniom, jak działa mózg, że istnieje związek między ciałem migdałowatym, hipokampem i korą przedczołową. Stres uszkadza ciało migdałowe, utrudnia myślenie, uczenie się i zapamiętywanie. Uczniowie nie mają wpływu na źródło steru, któremu są poddawani, ale mogą nauczyć się dzięki uważności kontrolować go.
  • Jednym z elementów uważności jest kultywowanie rytuału. Może to być na przykład rozpoczynanie dnia od skupienia się w ciszy, wypicie herbaty lub przeczytanie inspirującego cytatu. Wprowadzenie i przestrzeganie rytuału jest również możliwe w kontakcie online. Dobrze, aby uczniowie wybrali rytuał. Proste ćwiczenie wykonywane cyklicznie (rytuał) daje uczniom poczucie bezpieczeństwa.
  • Zwrócić uczniom uwagę na wykonywanie czynności w skupieniu. Można rozmawiać z uczniami o zaletach skupienia się na przykład podczas spożywania posiłku, chodzenia, a nawet sprzątania. W obecnych czasach mamy tendencję do wykonywaniu kilku rzeczy na raz i tracimy korzyści ze skupienia się nad jedną z nich.
  • Warto też zwrócić uczniom uwagę na okazywanie i odczuwanie wdzięczności. Skutkuje ono poprawą samopoczucia i zrównoważenia emocjonalnego. Można zaproponować uczniom narysowanie drzewa i codziennie zawieszanie na nim liścia z notatką: Za co jestem wdzięczny?. Takie drzewo może być wspólne dla całej klasy i zamieszone na stronie internetowej. Wpisy mogą być anonimowe. Innym sposobem może być poproszenie uczniów o zapisywanie inspirujących cytatów, którymi będą dzielić się z innymi uczniami.
  • Ćwiczenie uważności może polegać na zapisywaniu przez uczniów refleksji. Akt zapisywania myśli jest pewnym rodzajem medytacji. Można ułatwić uczniom pisanie refleksji poprzez pytanie: „Czy i jak zmieniła się twoja opinia na dany temat?” lub „Co myślisz/czujesz na temat tego, co dziś usłyszałeś?”. Ważne jest, aby uczniowie wiedzieli, że każda ich refleksja jest dobra. Dzielenie się refleksjami w sytuacji zdalnej jest ułatwione, gdyż uczniowie mogą mieć dostęp do zapisów innych uczniów.
    Bardzo trudno jest prowadzić lekcje zdalne i utrzymać uwagę i zainteresowanie uczniów. Wydaje się, że techniki uważności mogą w tym pomoc.

 

Notka o autorce: Danuta Sterna – była nauczycielka matematyki i dyrektorka szkoły, ekspertka merytoryczna w programie Szkoła Ucząca Się (SUS) (prowadzonym przez CEO i PAFW), autorka książek i publikacji dla nauczycieli, propaguje ocenianie kształtujące w polskich szkołach. Niniejszy wpis pochodzi z jej bloga w partnerskiej platformie Edunews.pl – www.osswiata.pl. Inspiracja artykułem Translating Mindfulness to Distance Learning z Edutopia.org.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Robert Raczyński napisał/a komentarz do Natura matury
Miałem wrażenie, że dość jasno dałem do zrozumienia, że nie rozważam tu zasadności ani prawidłowości...
Mikołaj napisał/a komentarz do Natura matury
Trafne pokazuje to, że matura to nie tylko test wiedzy, ale rytuał przejścia, który ma sens tylko wt...
Ppp napisał/a komentarz do Natura matury
Maturę nalezy ZLIKWIDOWAĆ, ponieważ jest niesprawiedliwym egzaminem, którego można PRZYPADKOWO nie z...
Zapisałem dziecko na karate kontaktowe przez takich własnie małych gnojków by sam umiał się bronić
Nauczyciel napisał/a komentarz do Jeszcze większa automatyzacja pracy twórczej
Są też aplikacje które skutecznie potrafią wykrywać czy dany tekst został napisany przez AI czy nie ...
Kajtek napisał/a komentarz do Po co jest szkoła?
Szkoły niczego nas nie uczą oprócz polskiego oraz matematyki nic więcej nie jest nam potrzebne a nau...
Ludzie nie umieją słuchać bo są skupieni na sobie, na swoim ja. Do tego dochodzą narcystyczne wzorce...
Rafał Kapica napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
tak tablice są bardzo dobrym rozwiązaniem - polecam

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie