Promocja e-learningu

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

innowacje w edukacjiKształcenie zdalne (e-learning) oraz kształcenie powiązane (blended learning) to przyszłość nauczania. Metody te są tak elastyczne i efektywne, że umożliwiają prowadzenie skutecznego nauczania i uczenia się nawet przy niewielkim nakładzie środków. CODN śledzi tendencje rozwoju metod kształcenia zdalnego i sam czynnie stara się je wprowadzać.

W Laboratorium Edukacji Multimedialnej CODN powstają różne formy kursów od samouczków, poprzez typowe szkolenia e-learning, aż do szkoleń synchronicznych w oparciu o wirtualne klasy. E-learning to stworzenie możliwości dostępu do informacji i wiedzy na żądanie.

Poszukując nowoczesnej formy dla szkoleń powinniśmy jak najszybciej zindywidualizować edukację i umożliwić dostęp do niej zarówno uczniom, jak i nauczycielom. Wydaje mi się, że powinniśmy też czerpać wiele z doświadczeń brytyjskich. Platformy e-learningowe dla rynku szkolnego stały się niezmiernie ważne od momentu przyjęcia przez rząd brytyjski strategii w zakresie informatyzacji państwa i społeczeństwa. W strategii tej określono między innymi następujące cele:

- Do wiosny 2008 każdy uczeń musi mieć dostęp do elektronicznej spersonalizowanej przestrzeni edukacyjnej. W tej przestrzeni uczeń ma dostęp do zasobów, może wykonywać zadane prace, ponadto przestrzeń ta powinna umożliwiać gromadzenie i dostęp do wyników pracy ucznia w czasie całej jego kariery szkolnej.
- Do końca roku 2010 każda szkoła powinna dysponować zintegrowaną platformą łączącą cechy systemu do zarządzania szkołą oraz cechy platformy e-learnigowej. Te cele strategiczne doprowadziły do opracowania przez BECTA (British Educational and Communications Technology Agency) funkcjonalnych i technicznych wymagań stawianych platformom e-learningowych, a także do opracowania przez tę Agencję procedury wyboru i zakupu platformy e-learnigowej przez szkoły (dostępne na wskazanej stronie).

Ponadto BECTA przeprowadziła badanie dostępnych na rynku platform e-learningowych wraz ze wsparciem, jakie oferują ich producenci na rynku szkolnym i przyznała 10 akredytacji (na trzy lata do końca 2009), zalecając szkołom zakup platform e-lernigowych spośród tych dziesięciu dostawców. Szkoły wybierając platformy tych producentów mają pewność, że platforma jest zgodna ze wszystkim standardami technologicznymi, prawnymi i biznesowymi – obowiązującymi w Unii Europejskiej. Na własne ryzyko szkoły mogą wybierać też platformy innych producentów.

Specjalnie na potrzeby szkolnego e-learningu został przygotowany przez BECTA oraz NCSL (National Colleage for School Leadership) dynamiczny formularz badawczy pozwalający szkołom na dokonanie samooceny w zakresie jej przygotowania do stosowania platform e-learningowych, po wypełnieniu, którego szkoła otrzymuje plan proponowanych działań.

Formularz jest rozbudowany i dotyczy wielu aspektów działalności szkoły i odpowiada na pytanie o gotowość szkoły do wdrożenia e-learningu, zarządzanie treściami edukacyjnymi, ich dostępność i opis, w jaki sposób rozwiązana jest komunikacja i współpraca, jak administrowana jest platforma, w jaki sposób zbierane, wykorzystywane i udostępniane są informacje o osobach uczących, jaki jest dostęp szkolnej społeczności do zasobów ICT. Platformy e-learningowe w przyszłości będą częścią zintegrowanych systemów ucząco-zarządczych, które będą pod kontrolą szkół , zespołów szkół, ośrodków doskonalenia, wydziałów oświaty, kuratoriów.

Polski system doskonalenia nauczycieli stoi przed wielkim wyzwaniem. Jak rozwinie się nasz e-learning i jaki jego model będzie dominujący w polskiej oświacie?

(Notka o autorze: Witold Kołodziejczyk jest członkiem e-Redakcji Edunews.pl, dyrektorem i twórcą Collegium Futurum w Słupsku)

 

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Robert Raczyński napisał/a komentarz do Natura matury
Miałem wrażenie, że dość jasno dałem do zrozumienia, że nie rozważam tu zasadności ani prawidłowości...
Mikołaj napisał/a komentarz do Natura matury
Trafne pokazuje to, że matura to nie tylko test wiedzy, ale rytuał przejścia, który ma sens tylko wt...
Ppp napisał/a komentarz do Natura matury
Maturę nalezy ZLIKWIDOWAĆ, ponieważ jest niesprawiedliwym egzaminem, którego można PRZYPADKOWO nie z...
Zapisałem dziecko na karate kontaktowe przez takich własnie małych gnojków by sam umiał się bronić
Nauczyciel napisał/a komentarz do Jeszcze większa automatyzacja pracy twórczej
Są też aplikacje które skutecznie potrafią wykrywać czy dany tekst został napisany przez AI czy nie ...
Kajtek napisał/a komentarz do Po co jest szkoła?
Szkoły niczego nas nie uczą oprócz polskiego oraz matematyki nic więcej nie jest nam potrzebne a nau...
Ludzie nie umieją słuchać bo są skupieni na sobie, na swoim ja. Do tego dochodzą narcystyczne wzorce...
Rafał Kapica napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
tak tablice są bardzo dobrym rozwiązaniem - polecam

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie