Niech MOOC będzie z Tobą

fot. sxc.hu

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Jeśli pierwszy raz w życiu spotykacie się z terminem MOOC, to dzisiaj jest być może ważny dzień w Waszym życiu. Dzień otwarcia nowych możliwości i szans w rozwoju osobistym i zawodowym. A wszystko dzięki tym MOOCom.

Co to są MOOCe? To skrót od angielskiego zwrotu Massive Open Online Course, czyli Masowy Otwarty Kurs Internetowy. Najpopularniejsze portale tego typu to Coursera, EdX oraz FutureLearn. Ich niewątpliwą zaletą jest fakt, że kursy oferowane są najczęściej bezpłatnie, a opłaty pobiera się jedynie za wydanie certyfikatu ukończenia. Ale przecież nie każdy potrzebuje certyfikatu – często najważniejsza jest sama wiedza. I to na najwyższym, światowym poziomie. W Polsce ta forma zdobywania wiedzy i umiejętności wciąż raczkuje, podczas gdy na zachodzie z otwartych kursów korzystają zarówno nastolatkowe, studenci, jak i seniorzy. Co więcej, ukończone kursy na MOOCu są na niektórych zachodnich uniwersytetach podstawą do zaliczeń całych przedmiotów.

Gdzie szukać przyczyny małej popularności MOOCy w Polsce? Główna bariera to konieczność znajomości języka angielskiego. Do tej pory nie istnieje żaden kurs prowadzony w języku Reya i Kochanowskiego. Dlaczego? Może to dowód na zamknięcie polskich szkół wyższych na światowe trendy, a może obawa przed dzieleniem się wiedzą.

Zamiast rozpisywać się o zaletach MOOCy, proponuję po prostu zapisać się na jeden z dostępnych kursów. Dzisiejszy dzień jest szczególny, bo rozpoczynają się dwa doskonałe kursy. Jeden z nich pozwala właśnie szlifować znajomość języka angielskiego, a drugi zgłębiać tajniki kodowania w darmowym programie Scratch.

Ucz się angielskiego u najlepszych

Jeśli ktoś jeszcze nie zarejestrował się w FutureLearn na kursie angielskiego (najlepszy kurs darmowy od lat) pt. Exploring English Language and Culture, to zachęcam żeby to zrobił teraz, bo nowa edycja właśnie DZISIAJ startuje.

Nie chodzi tylko o uczenie się angielskiego jako takiego, ale o samo wzięcie udziału (pierwszy raz w życiu dla większości z Was) w fenomenie, który nosi nazwę MOOC (Massive Open Online Courses). To kiedyś może być jedno z najlepszych narzędzi do zdobywania nowych umiejętności na kursach prowadzonych przez topowych wykładowców najlepszych uniwersytetów świata (choćby Stanfordu czy MiT).

Warto spróbować, a nie pożałujecie. Samo zapisanie się na kurs powoduje, że także po zakończeniu “wykładów” macie przez cały czas dostęp do wszystkich materiałów, zatem wcale niekoniecznie trzeba mieć w tej chwili dużo czasu – można się zapisać, a uaktywnić dopiero w dogodnym dla nas czasie.

Oto link do kursu: Exploring English Language and Culture.

Naucz się kodować w Scratchu

Jeśli język Szekspira nie jest dla Was problemem, warto wziąć udział w kursie kodowania w Scratchu. Kurs został opracowany przez Harvey Mudd College. Scratch to platforma opracowana przez fachowców z jednego z najlepszych uniwersytetów technicznych na świecie, czyli MIT (Massachusetts Institute of Technology). Pozwala ona w bardzo prosty sposób utworzyć własny program komputerowy, a nawet grę. Scratch wykorzystywany jest m.in. w projekcie Mistrzowie Kodowania, w którym gry i programy tworzą nawet uczniowie klasy 1-3 polskich szkół podstawowych.

Oto link do kursu: Programming in Scratch.

Dlaczego możliwości samodzielnego zdobywania wiedzy i uczenia się z wykorzystaniem dostępnych zasobów jest taka ważna? Nie tylko dlatego, że jest to jedna z kluczowych kompetencji XXI wieku, ale także dlatego, że szacuje się, iż 60% uczniów polskich szkół w przyszłości będzie pracować w zawodach, które jeszcze nie istnieją. Co za tym idzie, żaden polski uniwersytet nie oferuje też studiów w tym zakresie. Zatem może się okazać, że jedynym sposobem na szybkie zdobycie wiedzy w nowopowstałej dziedzinie będzie właśnie któraś z platform Masowych Otwartych Kursów Internetowych.

Zatem niech MOOC będzie z Wami!

Notka o autorze: Marcin Zaród jest anglistą i członkiem grupy Superbelfrzy RP i jednym ze współtwórców tarnowskiej Fabryki Przyszłości. W 2013 zdobył tytuł Nauczyciela Roku. Pracuje w V Liceum Ogólnokształcącym im. Janusza Korczaka w Tarnowie. Szkoli nauczycieli i jest ekspertem w projekcie Laboratorium Dydaktyki Cyfrowej. Nagrywa filmiki z poradami dla uczniów. Prowadzi fanpage facebook.com/angielskidomatury. Niniejszy artykuł ukazał się w blogu Superbelfrów, licencja CC-BY-SA.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie