Ocena, certyfikacja i jakość w nauczaniu otwartym

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Nauczanie otwarte znów staje się coraz bardziej powszechne, po szczycie popularności nauczania na odległość (ODL) w latach 90. ubiegłego wieku. W związku ze zmianami społecznymi, technologicznymi i zmianami w życiu zawodowym, edukacja uległa globalizacji, a z nauczania otwartego korzysta obecnie więcej osób, niż kiedykolwiek wcześniej. Najważniejsze pytanie brzmi: jak wdrażać ten rodzaj nauczania, aby osiągać najlepsze wyniki?

W ostatnich latach podjęto liczne inicjatywy w tym zakresie. Tocząca się debata na temat otwartych zasobów edukacyjnych doprowadziła do przyjęcia Deklaracji Paryskiej dotyczącej Otwartych Zasobów Edukacyjnych (OER) na kongresie UNESCO. W 2013 Komisja Europejska wydała komunikat „Działania na rzecz otwartej edukacji” zalecający „innowacyjne nauczanie i uczenie się dla wszystkich dzięki nowym technologiom i otwartym zasobom edukacyjnym”. W tym roku na wspólnych warsztatach Międzynarodowej Grupy na rzecz Otwartych Badań i Edukacji (ICORE) i Konsorcjum Otwartej Edukacji (OEC) na międzynarodowej konferencji LINQ w 2014 zatwierdzono „Deklarację z Krety” postulującą ponowne ustanowienie otwartości zasobów edukacyjnych jako stanu wyjściowego.

Obecnie w wielu systemach i sektorach kształcenia w całej Europie wprowadza się nauczanie otwarte, dzięki flagowym inicjatywom, takim jak Open Discovery Space i Inspiring Science Education, które obejmują wszystkie 28 państw członkowskich UE i kraje spoza Unii. W najbliższych latach koncepcja ta zostanie zweryfikowana, potencjalne korzyści zostaną uwidocznione i ocenione, co będzie wymagało położenia nacisku na oszacowanie, certyfikację, a w szczególności na kluczowy wymiar nauczania otwartego, jakim jest jakość. Obecnie wizja nauczania otwartego jest wdrażana i zmieniana, tak aby stworzyć system kształcenia, który łączy innowacyjność z jakością (Stracke 2014).

Niniejsze wydanie eLearning Papers zawiera szereg artykułów i raportów, których autorzy dogłębnie analizują dziedzinę związaną z oceną, certyfikacją i zapewnieniem jakości w zakresie nauczania otwartego. Opracowania te dają całościowy obraz tego, co się obecnie dzieje na polu nauczania otwartego.

Przeczytaj artykuły w numerze 40 eLearning Papers. Skrót w języku polskim.

Całość numeru (PDF) dostępna jest w języku angielskim.

eLearning Papers jest częścią portalu OpenEducationEuropa.eu. Portal ten jest inicjatywą Komisji Europejskiej mającą na celu promowanie wykorzystania technologii  multimedialnych i internetu w edukacji szkolnej, wyższej i ustawicznej. Licencja CC-BY 3.0 Unported.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Robert Raczyński napisał/a komentarz do Natura matury
Miałem wrażenie, że dość jasno dałem do zrozumienia, że nie rozważam tu zasadności ani prawidłowości...
Mikołaj napisał/a komentarz do Natura matury
Trafne pokazuje to, że matura to nie tylko test wiedzy, ale rytuał przejścia, który ma sens tylko wt...
Ppp napisał/a komentarz do Natura matury
Maturę nalezy ZLIKWIDOWAĆ, ponieważ jest niesprawiedliwym egzaminem, którego można PRZYPADKOWO nie z...
Zapisałem dziecko na karate kontaktowe przez takich własnie małych gnojków by sam umiał się bronić
Nauczyciel napisał/a komentarz do Jeszcze większa automatyzacja pracy twórczej
Są też aplikacje które skutecznie potrafią wykrywać czy dany tekst został napisany przez AI czy nie ...
Kajtek napisał/a komentarz do Po co jest szkoła?
Szkoły niczego nas nie uczą oprócz polskiego oraz matematyki nic więcej nie jest nam potrzebne a nau...
Ludzie nie umieją słuchać bo są skupieni na sobie, na swoim ja. Do tego dochodzą narcystyczne wzorce...
Rafał Kapica napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
tak tablice są bardzo dobrym rozwiązaniem - polecam

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie