Ocena, certyfikacja i jakość w nauczaniu otwartym

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Nauczanie otwarte znów staje się coraz bardziej powszechne, po szczycie popularności nauczania na odległość (ODL) w latach 90. ubiegłego wieku. W związku ze zmianami społecznymi, technologicznymi i zmianami w życiu zawodowym, edukacja uległa globalizacji, a z nauczania otwartego korzysta obecnie więcej osób, niż kiedykolwiek wcześniej. Najważniejsze pytanie brzmi: jak wdrażać ten rodzaj nauczania, aby osiągać najlepsze wyniki?

W ostatnich latach podjęto liczne inicjatywy w tym zakresie. Tocząca się debata na temat otwartych zasobów edukacyjnych doprowadziła do przyjęcia Deklaracji Paryskiej dotyczącej Otwartych Zasobów Edukacyjnych (OER) na kongresie UNESCO. W 2013 Komisja Europejska wydała komunikat „Działania na rzecz otwartej edukacji” zalecający „innowacyjne nauczanie i uczenie się dla wszystkich dzięki nowym technologiom i otwartym zasobom edukacyjnym”. W tym roku na wspólnych warsztatach Międzynarodowej Grupy na rzecz Otwartych Badań i Edukacji (ICORE) i Konsorcjum Otwartej Edukacji (OEC) na międzynarodowej konferencji LINQ w 2014 zatwierdzono „Deklarację z Krety” postulującą ponowne ustanowienie otwartości zasobów edukacyjnych jako stanu wyjściowego.

Obecnie w wielu systemach i sektorach kształcenia w całej Europie wprowadza się nauczanie otwarte, dzięki flagowym inicjatywom, takim jak Open Discovery Space i Inspiring Science Education, które obejmują wszystkie 28 państw członkowskich UE i kraje spoza Unii. W najbliższych latach koncepcja ta zostanie zweryfikowana, potencjalne korzyści zostaną uwidocznione i ocenione, co będzie wymagało położenia nacisku na oszacowanie, certyfikację, a w szczególności na kluczowy wymiar nauczania otwartego, jakim jest jakość. Obecnie wizja nauczania otwartego jest wdrażana i zmieniana, tak aby stworzyć system kształcenia, który łączy innowacyjność z jakością (Stracke 2014).

Niniejsze wydanie eLearning Papers zawiera szereg artykułów i raportów, których autorzy dogłębnie analizują dziedzinę związaną z oceną, certyfikacją i zapewnieniem jakości w zakresie nauczania otwartego. Opracowania te dają całościowy obraz tego, co się obecnie dzieje na polu nauczania otwartego.

Przeczytaj artykuły w numerze 40 eLearning Papers. Skrót w języku polskim.

Całość numeru (PDF) dostępna jest w języku angielskim.

eLearning Papers jest częścią portalu OpenEducationEuropa.eu. Portal ten jest inicjatywą Komisji Europejskiej mającą na celu promowanie wykorzystania technologii  multimedialnych i internetu w edukacji szkolnej, wyższej i ustawicznej. Licencja CC-BY 3.0 Unported.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
... i co to za określenie "świetliczanka" :( To jest nauczyciel z takimi samymi kwalifikacjami jak P...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Całkowicie się z Panią nie zgadzam, że nauczyciel WSPÓŁORGANIZUJĄCY nie przygotowuje się do zajęć! Ł...
Eleonora napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Poniosły emocje tego dyrektora i nie ma prawa wygadywać takich bzdur: (cyt) "trwają w niekoniecznie ...
Jan napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
Bardzo się cieszę że udało mi się dojść do, co prawda wtórnego, odkrycia które, o czym nie wiedziałe...
Jan napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Zróżnicowanie pensum - gdybyż to było takie proste! Nauczyciele coraz częściej będą mieli uprawnieni...
Sylwia napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Autor, jako dyrektor szkoły, musi wiedzieć, że problemem częściej jest nie przekraczanie 40-godzinne...
Jarosław Pytlak napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
@Jan - no proszę, potwierdził Pan słuszność tego, co robimy w klasach 4-6 SP w szkole STO na Bemowie...
Ppp napisał/a komentarz do Sprawdzian 13+ i Domowe Zasady Ekranowe
Autorzy chyba nigdy nie byli dziećmi i nie wiedzą, jak może wyglądać egzekucja tych wskazań. Rozumie...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie