Ocena, certyfikacja i jakość w nauczaniu otwartym

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Nauczanie otwarte znów staje się coraz bardziej powszechne, po szczycie popularności nauczania na odległość (ODL) w latach 90. ubiegłego wieku. W związku ze zmianami społecznymi, technologicznymi i zmianami w życiu zawodowym, edukacja uległa globalizacji, a z nauczania otwartego korzysta obecnie więcej osób, niż kiedykolwiek wcześniej. Najważniejsze pytanie brzmi: jak wdrażać ten rodzaj nauczania, aby osiągać najlepsze wyniki?

W ostatnich latach podjęto liczne inicjatywy w tym zakresie. Tocząca się debata na temat otwartych zasobów edukacyjnych doprowadziła do przyjęcia Deklaracji Paryskiej dotyczącej Otwartych Zasobów Edukacyjnych (OER) na kongresie UNESCO. W 2013 Komisja Europejska wydała komunikat „Działania na rzecz otwartej edukacji” zalecający „innowacyjne nauczanie i uczenie się dla wszystkich dzięki nowym technologiom i otwartym zasobom edukacyjnym”. W tym roku na wspólnych warsztatach Międzynarodowej Grupy na rzecz Otwartych Badań i Edukacji (ICORE) i Konsorcjum Otwartej Edukacji (OEC) na międzynarodowej konferencji LINQ w 2014 zatwierdzono „Deklarację z Krety” postulującą ponowne ustanowienie otwartości zasobów edukacyjnych jako stanu wyjściowego.

Obecnie w wielu systemach i sektorach kształcenia w całej Europie wprowadza się nauczanie otwarte, dzięki flagowym inicjatywom, takim jak Open Discovery Space i Inspiring Science Education, które obejmują wszystkie 28 państw członkowskich UE i kraje spoza Unii. W najbliższych latach koncepcja ta zostanie zweryfikowana, potencjalne korzyści zostaną uwidocznione i ocenione, co będzie wymagało położenia nacisku na oszacowanie, certyfikację, a w szczególności na kluczowy wymiar nauczania otwartego, jakim jest jakość. Obecnie wizja nauczania otwartego jest wdrażana i zmieniana, tak aby stworzyć system kształcenia, który łączy innowacyjność z jakością (Stracke 2014).

Niniejsze wydanie eLearning Papers zawiera szereg artykułów i raportów, których autorzy dogłębnie analizują dziedzinę związaną z oceną, certyfikacją i zapewnieniem jakości w zakresie nauczania otwartego. Opracowania te dają całościowy obraz tego, co się obecnie dzieje na polu nauczania otwartego.

Przeczytaj artykuły w numerze 40 eLearning Papers. Skrót w języku polskim.

Całość numeru (PDF) dostępna jest w języku angielskim.

eLearning Papers jest częścią portalu OpenEducationEuropa.eu. Portal ten jest inicjatywą Komisji Europejskiej mającą na celu promowanie wykorzystania technologii  multimedialnych i internetu w edukacji szkolnej, wyższej i ustawicznej. Licencja CC-BY 3.0 Unported.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Leszek napisał/a komentarz do Co nowego w szkołach od września?
Pani Minister,mam bardzo podobne przemyślenia jako nauczyciel z 40-letnim stażem i dyrektor od ćwier...
Tomasz napisał/a komentarz do Co nowego w szkołach od września?
Pano SylwioO tym co pani pisze moga zawalczyc nauczyciele tacy jak pani czy ja (zakladam ze pani jes...
Sylwia napisał/a komentarz do Co nowego w szkołach od września?
Szanowna Pani Minister, uprzejmie proszę o podjecie tematu zróżnicowania pensum. Jest to konieczne, ...
Ppp napisał/a komentarz do Co młodzi sądzą o demokracji?
Wychodzi na to, że młodzież jest bardzo świadoma. Zatem: politycy - DO ROBOTY! Godzina tygodniowo no...
Nauczyciele wf nie pracują w domu, ich obowiązki zamykają się w szkole. Nie przygotowują się w domu ...
Wygrywamy wszystkie bitwy a przegrywamy wojnę. Taka rozmowa podczas wywiadówki: Pani syn ma braki a ...
Sprzeczność niewątpliwie jest, ale myślący człowiek powinien zauważyć, co ważniejsze. A ważniejsze j...
Egzaminy to diabeł. I do tego sprawdzają wiedze, która nie będzie nikomu w przyszłości potrzebna i k...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie