O przyszłości e-uczenia się w Berlinie

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
e-learningRozpoczyna się dziś - już po raz 16-ty - Online Educa Berlin, chyba największa na świecie konferencja poświęcona e-learningowi i nowoczesnej edukacji. Jej uczestnikami są osoby, które interesują się aktualnymi i nowymi trendami w edukacji. Prezentowane są tu liczne analizy i raporty dotyczące rozwijających się technologii w sektorze szkoleniowym i systemie edukacji.
 
W 2010 r. Educa będzie się koncentrowała na tematyce związanej z kształtowaniem się rynku - czyli tak zwanej „inteligencją rynkowej” – „market intelligence”, z czym wiąże się przewidywanie edukacyjnych trendów i wskazywanie, które z nich będą miały dominujące znaczenie w obszarze formalnej i nieformalnej edukacji w krótkiej i średniej perspektywie.

Jednym z zaproszonych głównych mówców jest Laurence F. Johnson - prezes New Media Consortium, które jest wydawcą The Horizon Report, czyli jednego z najważniejszych opracowań poświęconych zmianom w edukacyjnej przyszłości. Podczas jego wystąpienia zostaną zaprezentowane najważniejsze tezy z edycji 2011 raportu horyzontalnego.

W krótkim wywiadzie dla portalu konferencyjnego Johnston zwrócił uwagę na dwie kwestie, już wcześniej sygnalizowane w tegorocznej edycji The Horizon Report (zobacz w Edunews.pl – Najważniejsze trendy na edukacyjnym horyzoncie) - powiększającą się przestrzeń wykorzystania elektronicznych podręczników w edukacji oraz coraz większe zainteresowanie rzeczywistością poszerzoną (ang. augmented reality).

Zdaniem badaczy z New Media Consortium, książki elektroniczne mogą zastąpić tradycyjne podręczniki uniwersyteckie już za 2-3 lata. Entuzjazm dla wprowadzania wersji elektronicznych podręczników jest na rynku olbrzymi i coraz częściej podzielają go zarówno tradycyjni wydawcy edukacyjni, jak i organizacje pozarządowe działające w obszarze otwartej edukacji. 

Elektroniczne publikacje są cenione przede wszystkim za to, że są lżejsze i bardziej uniwersalne od tradycyjnych książek. Dla wydawców powstaje zupełnie nowy obszar działania, w którym obok tradycyjnych pozycji można tworzyć wersje elektroniczne i sprzedawać czy upowszechniać je na podobnych warunkach. Do e-podręczników mogą być włączane dowolne wizualne pomoce dydaktyczne, jak na przykład filmy wideo, kolorowe ilustracje i animacje, co znacznie uatrakcyjnia materiały edukacyjne.

Jak zauważył Johnston, „publikacja, łącząca wszystkie potrzebne materiały zmieści się w jednym przenośnym urządzeniu, które waży mniej niż 1 kilogram i może mieć szerokie zastosowanie wśród osób uczących się. Obserwujemy, że wiele uniwersytetów skłania wydawców do przeprowadzania zmian w tym kierunku.“, chociaż przyznał, że zmiana tradycyjnych modeli sprzedaży potrwa jeszcze 2-3 lata.

Drugim z obszarów oddziaływań na edukację jest rzeczywistość poszerzona. Technologia pozwala nadawać nowe wymiary – także edukacyjne – przestrzeni. W połączeniu z wykorzystaniem geolokacji i systemów informacji przestrzennej na urządzeniach mobilnych – możliwe będzie opisywanie na nowo rzeczywistości nas otaczającej się i uczenie się bezpośrednio z wirtualnej przestrzeni będącej nakładką na obraz widziany ludzkim okiem. Wyzwania dla szerszego wykorzystania tej technologii w edukacji są jeszcze poważne, ale w perspektywie 4-5 lat jest to trend, który będzie zyskiwał na znaczeniu. Być może w tym samym czasie będziemy również obsługiwać komputer za pośrednictwem głosu i gestów. 

Przeczytaj więcej o The Horizon Report w Edunews.pl:
 
(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie