Wolność, wiedza, wspólnota – technologie cyfrowe w edukacji

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Około 30 ekspertów, 15 warsztatów, 3 duże debaty, sesje panelowe, „world cafe”, format „akwarium” czekają na uczestników konferencji Pokazać–Przekazać w dniach 21-22.08 br. w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie.

96% uczniów w wieku 13–19 lat codziennie używa smartfonów, prawie połowa z nich dysponuje tabletami. Wśród dzieci 7-14 lat z Internetu korzysta 85%, prawie wszystkie korzystają z urządzeń mobilnych. Spędzają tam średnio do 5 godzin dziennie, najchętniej w serwisach streamingowych, społecznościowych, w komunikatorach.

Dzieci 7-12 lat regularnie wchodzą na Tik Tok. Najmłodsi wielokrotnie w ciągu dnia i spędzają w nim najwięcej czasu. Spośród komunikatorów najwięcej użytkowników ma Messenger i Whatsapp.

Ponad połowa dzieci w wieku 7-12 lat aktywnie korzysta z przynajmniej jednego serwisu społecznościowego lub komunikatora dozwolonego od 13. roku życia. 

W zestawieniu TOP 10 najczęściej odwiedzanych domen przez osoby w wieku 7-14 lat jest serwis pornograficzny – w grudniu odwiedziło go co trzecie dziecko w tym wieku.

Takie dane wynikają z badań wykonanych w Centrum Nauki Kopernik (2023) oraz raportów Instytutu Cyfrowego Obywatelstwa czy NASK. Skłaniają do uważnej refleksji i wielu pytań: jaka powinna być relacja między edukacją a technologiami cyfrowymi i treściami, które konsumują za ich pomocą dzieci i młodzież? Jak głęboko technologia cyfrowa ingeruje w procesy poznawcze i emocjonalne u dzieci i młodzieży? Czy i jakie zmiany powoduje? Jak rozwój technologii cyfrowych wpływa na relacje i rozwój naszych społeczności? Co dobrego wnosi Sztuczna Inteligencja (SI) do procesu uczenia, w czym może pomóc nauczycielom i uczniom? Czy SI nas zdominuje? Wspólnie poszukamy odpowiedzi.

Konferencję rozpocznie debata Edukacja cyfrowa czy analogowa?, którą poprowadzi Robert Firmhofer, dyrektor Centrum Nauki Kopernik. Udział wezmą: dr Inez Okulska z Campus AI i redaktor naczelna magazynu hAI oraz prof. Jacek Pyżalski z Uniwersytetu A. Mickiewicza. Dr Inez Okulska będzie także gościem panelu eksperckiego pt. Sztuczna Inteligencja w roli nauczyciela: personalizacja, równość, szkoła wraz z Katarzyną Nabrdalik z Teach for Poland i Aleksandrem Pawlickim ze Szkoły Edukacji PAFW i UW. W roli moderatora: Piotr Wróbel z Centrum Nauki Kopernik. Prof. Jacek PyżalskiRadomił Wiśniewski (pisarz, obserwator kultury cyfrowej) wejdą w szranki w dyskusji: Pozwolić czy zabronić? Ekrany i media w życiu  młodych i dorosłych Moderatorka: dr Marta Fikus-Kryńska z Kopernika.

Prof. Michał Kwieciński z Uniwersytetu Stanforda (USA), ekspert w dziedzinie Sztucznej Inteligencji, prowadzi badania nad SI i dużymi modelami językowymi (LLM) - będzie gościem panelu Jak możemy być wolni, kiedy algorytmy wiedzą o nas więcej, niż my sami?
 
Intrygująco zapowiada się debata zamykająca konferencję, w której głos zabierze dr Alek Tarkowski, socjolog, fundator i dyrektor ds. strategii w europejskim think tanku Open Future Foundation. Na co dzień zajmuje się strategiami i politykami publicznymi, dzięki którym technologie służą dobru wspólnemu. W debacie wystąpi z Joanną Murzyn, aktywistką technologiczną oraz Amecą, najbardziej zaawansowanym robotem humanoidalnym na świecie. Czy udowodnią publiczności, że przyszłość już dawno jest dziś, tylko nierówno rozłożona?

PP2025 wypełnią także warsztaty. Agnieszka Taper, trenerka w Fundacji Bonum Humanum zaproponuje uczestnikom zasady wprowadzania higieny cyfrowej u dzieci oraz dorosłych. Wspólnie rozważą, jak je stosować w życiu domowym, co z tych zasad można „przenieść” do życia szkolnego.
  
Marta Puciłowska-Schielmann z Instytutu Cyfrowego Obywatelstwa poprowadzi warsztaty Zdrowe relacje z technologią – dotyczące cyfrowych uzależnień dzieci w kontekście odpowiedzialności dorosłych za to, na co im pozwalamy w kontakcie z telefonem, laptopem, komputerem w domu i szkole. Co robić, żebyśmy i my, i nasze dzieci mieli zdrowszą relację z urządzeniami ekranowymi. 

Jan Niziński i Kacper Szklarczyk - Młodzi w społecznościach online – proponują podjęcie próby wspólnego zrozumienia, gdzie i jak młodzież porusza się online, po co tam wchodzi, co tam przeżywa. Jakie znaczenie mają dla nich TikTok, Discord, Snapchat czy Reddit.  

O tym, że smartfon może być narzędziem badawczym przekonają się uczestnicy warsztatu Laboratorium w kieszeni: technologie cyfrowe na lekcjach. Wraz z Kamilem Wacholem z CN Kopernik wcielą się w rolę badaczy i wykonają eksperymenty z różnych dziedzin. Wykorzystają do tego wbudowane w smartfony i tablety czujniki – takie jak akcelerometr, żyroskop, magnetometr czy mikrofon, które pozwalają na przeprowadzanie pomiarów i analizowanie danych w czasie rzeczywistym. Dzięki temu nauczyciele mogą wzbogacić swoje lekcje o elementy badawcze bez konieczności stosowania kosztownego sprzętu laboratoryjnego.

Program PP2025 jest zbudowany wokół trzech bloków, w kontekście trzech wartości zawartych w tytule konferencji: wolność, wiedza, wspólnota. Te wartości wyrażały nadzieje, które towarzyszyły wczesnej epoce rozwoju Internetu. Owa technologia miała oferować użytkownikom przestrzeń do niezależnych wypowiedzi, natychmiastowy dostęp do nieograniczonych zasobów wiedzy i możliwość komunikacji z każdą osobą na świecie.
Tymczasem dziś nasza wolność jest zagrożona przez internetową inwigilację oraz marketingową i polityczną inżynierię wpływu. Wiedza oparta na nauce jest kwestionowana przez rozmaite irracjonalizmy i kampanie dezinformacyjne. Wspólnota jest spolaryzowana i skłócona. W tle błyskawicznie rozwija się Sztuczna Inteligencja. Kierunku i konsekwencji tego rozwoju nie da się w pełni przewidzieć.

Zespół Centrum Nauki Kopernik uważa, że nauka pomaga znaleźć rozwiązania dla problemów trapiących ludzkość. Jednak to nie nauka rozwiązuje problemy tylko ludzie: myślący samodzielnie i działający wspólnie. Krytyczna analiza informacji, współpraca w zespole i sprawczość w działaniu to fundamenty edukacji – teraz i w przyszłości. Podczas PP 2025 będzie przestrzeń do przyjaznego dialogu i kuluarowych rozmów, jak mierzyć się z różnymi wyzwaniami, korzystając z osiągnięć nauki, wiedzy ekspertów i rozwiązań nauczycieli, edukatorów–praktyków oddolnych zmian w procesie uczenia (się). 

Opis konferencji: https://www.kopernik.org.pl/pokazac-przekazac-2025 

Obserwuj FB: https://www.facebook.com/events/1657533071567983 

Konferencja jest płatna, by wziąć w niej udział– wypełnij formularz:

https://copernicus.fra1.qualtrics.com/jfe/form/SV_cCvCRz7itxpgWXA                         

Cena promocyjna „early birds” - 299 zł brutto / 243 zł netto – do 28 czerwca.
Cena regularna 450 zł brutto / 366 zł netto – do 13 sierpnia.

Organizatorzy zapewniają całodzienne wyżywienie, przerwy kawowe z przekąskami i napoje. Nie zwracają kosztów podróży i zakwaterowania.

 

(ARTYKUŁ PROMOCYJNY)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Napiszcie mi to pięknie!
Pisanie na klawiaturze mniej męczy ręce, oraz ułatwia pisanie dłuższych tekstów. Umożliwia tez lep...
Tomasz napisał/a komentarz do Pewna wizja edukacji w przyszłości
W dobie cyfryzacji, gdzie szkoły inwestują w najnowszy sprzęt, problemem pozostaje niedoinwestowanie...
Tomasz napisał/a komentarz do Cztery scenariusze rozwoju szkolnictwa (OECD)
W erze, gdy uczniowie mają zgłębiać tajniki sztucznej inteligencji w nowoczesnych, „darmowych” labor...
Jak uratować matematykę? Ograniczmy matematykę!W dobie nowoczesnej edukacji czas na rewolucyjne pode...
Magda napisał/a komentarz do STEAM w praktyce w szkole ponadpodstawowej
Takie metody to się stosowało na zajęciach ZPT i cały czas stosuje się przy nauce zawodu.
Nauczyciel napisał/a komentarz do „Sieciaki” i niebezpieczne kontakty online
Popieram takie inicjatywy. Trzeba edukować rodziców i dzieci, ale coraz ciężej uciec z sieci...
Jest koniec roku i chętnie dajemy się ponieść iluzji że od nowego roku szkolnego wszystko będzie lep...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie