Po intensywnym okresie rozwijania projektów, współpracy z trenerami i mentorami oraz pracy z metodologią design thinking, nadszedł czas na finał IV edycji Solve for Tomorrow. Spośród 13 drużyn finałowych z całej Polski, jury wyłoniło zwycięzców. Pierwsze miejsce zajęło Dwujęzyczne Liceum Ogólnokształcące EKOLA z Wrocławia, które zrealizowało projekt „UpSkill Shelters”.
Solve for Tomorrow to unikalny program edukacyjny, który z każdym rokiem cieszy się coraz większym zainteresowaniem wśród młodzieży w Polsce. Jego głównym celem jest rozwijanie kompetencji przyszłości – takich jak kreatywność, myślenie krytyczne, współpraca, skuteczna komunikacja czy empatia – oraz wzmacnianie poczucia sprawczości wśród nastolatków. Program angażuje uczniów i uczennice do poszukiwania rozwiązań dla realnych wyzwań współczesnego świata, koncentrując się na inicjatywach lokalnych. W IV edycji młodzież ze szkół ponadpodstawowych podejmowała tematy związane ze zdrowiem, bezpieczeństwem, klimatem oraz integracją – tworząc innowacyjne, nieszablonowe pomysły.
Do finału zakwalifikowało się 13 zespołów z różnych regionów Polski. Finaliści mieli okazję wziąć udział w warsztatach z ekspertami w Centrum Nauki Kopernik, rozwijać swoje pomysły pod okiem wolontariuszy firmy Samsung oraz przygotowywać do prezentacji swoich projektów podczas Demo Day.
Finałowa gala IV edycji programu Solve for Tomorrow odbyła się 16 kwietnia br. w Centrum Nauki Kopernik.
Chciałbym serdecznie pogratulować wszystkim finalistom. Zostaliście wybrani spośród 413 drużyn z całej Polski – to naprawdę imponujące osiągnięcie. Jesteście najlepszym dowodem na to, że młodzież w Polsce ma odwagę, pomysłowość i determinację, by zmieniać świat na lepsze – powiedział Conor Pierce, prezes Samsung Electronics Polska.
Podczas uroczystości ogłoszono zwycięzców i wyróżnionych. Po intensywnych obradach jury I miejsce przyznało drużynie z Dwujęzycznego Liceum Ogólnokształcącego EKOLA z Wrocławia. Uczniowie zrealizowali projekt „UpSkill Shelters”, którego misją jest pomoc osobom w kryzysie bezdomności w powrocie do społeczeństwa. Zespół pragnie stworzyć dedykowaną stronę internetową, na której znajdą się informacje kontaktowe do ośrodków pomocowych, ich obecne potrzeby oraz informacje o tym, jak udzielić pomocy.
Program pozwolił nam rozwinąć wiedzę z różnych obszarów i udoskonalić umiejętność pracy zespołowej. Dzięki niemu lepiej poznaliśmy nasze mocne strony, zyskaliśmy pewność siebie, a także poznaliśmy wiele wspaniałych zespołów z całej Polski. Jesteśmy dumni, że dotarliśmy do finału i że to właśnie nasz projekt został uznany za najlepszy. To dla nas wielki zaszczyt i ogromna motywacja na przyszłość! – powiedzieli uczniowie ze zwycięskiej drużyny.
Jestem bardzo dumna z moich uczniów. Wykazali się ogromnym zaangażowaniem, wytrwałością, pomysłowością i pracą zespołową. Zwycięstwo to piękne zwieńczenie naszej wspólnej drogi, ale najcenniejsze są doświadczenia, które wszyscy wynieśliśmy z tego programu – powiedziała opiekunka zwycięskiej drużyny.
II miejsce zajął zespół z Niepublicznego Technikum Zawodowego i Świętokrzyskiego Stowarzyszenia na rzecz aktywizacji zawodowej i pomocy młodzieży w Kielcach z projektem „DocHelper. Aplikacja do analizy dokumentów prawnych”, a III miejsce zajął Zespół Szkół Technicznych i Ogólnokształcących im. Stefana Banacha w Jarosławiu z projektem „Torby lojalnościowe Lokaltu”.
Nagrody specjalne otrzymały następujące zespoły: Prywatne Liceum im. Królowej Jadwigi w Lublinie, XIV Liceum Ogólnokształcące im. Zbigniewa Herberta w Lublinie, Liceum Ogólnokształcące nr V im. gen. Jakuba Jasińskiego we Wrocławiu, Kłodzka Szkoła Przedsiębiorczości w Kłodzku, Technikum TEB Edukacja w Tychach, V Liceum Ogólnokształcące w Bielsku-Białej, Publiczne Liceum Ogólnokształcące nr II z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Marii Konopnickiej w Opolu, IV Liceum Ogólnokształcące im. św. Jana Pawła II w Jaśle, Akademeia High School w Warszawie i Technikum Automatyki i Robotyki w Łodzi.
Ponadto jury po raz drugi postanowiło przyznać „Nagrodę pozytywnego wpływu” dla projektu, które wyróżniało szczególnie empatyczne i wrażliwe podejście. W tym roku otrzymała ją drużyna z Akademeii High School w Warszawie, którzy zrealizowali system „Vital”. Proponowane przez zespół rozwiązanie to system monitorowania pacjentów za pomocą opasek mierzących temperaturę, saturację, ciśnienie i EKG, przesyłających dane w czasie rzeczywistym do aplikacji.
Ponadto dodatkową nagrodę od firmy HugeTech wysokości 5 tys. złotych otrzymał projekt „WingsUp. Aplikacja na zmianę przekonań i kształtowania pozytywnych nawyków” z Kłodzkiej Szkoły Przedsiębiorczości.
Finalistów mogli wesprzeć również ich bliscy, znajomi i cała lokalna społeczność – na tydzień przed Demo Day wystartowało głosowanie internetowe na ulubioną drużynę. Oddano łącznie pięć tysięcy i „Nagrodę Społeczności” otrzymał zespół z Prywatnego Liceum im. Królowej Jadwigi w Lublinie. Uczniowie zrealizowali projekt „Privly. Świadomi prywatności cyfrowej”, który to ma na celu zwiększenie świadomości na temat ochrony danych w sieci.
Program Solve for Tomorrow objęty został patronatem honorowym Ministra Cyfryzacji, Ministra Edukacji oraz Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej, jak również patronatem Centrum Nauki Kopernik i UNEP/GRID-Warszawa. Partnerami programu są: Fundacja Our Future Foundation i Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog. Partnerzy tegorocznej Gali: ElektroEko - Organizacja odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego w Polsce oraz HugeTECH.
(Żródło: Samsung Polska)