Uważniaki, czyli o rozwijaniu uważności i nauce regulacji emocji u dzieci

fot. Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Dzieci miewają trudności w rozumieniu i nazywaniu swoich stanów emocjonalnych, jak również we właściwym odczytywaniu emocji innych osób. Nie posiadają one wystarczających kompetencji, jeśli chodzi o rozładowywanie napięcia i stresu – odkrywają natomiast, jakie czynności pozwalają im lepiej radzić sobie z trudnymi emocjami. W jaki sposób pomóc nauczycielom i rodzicom z narastającym problemem przebodźcowania dzieci w wieku przedszkolnym, ich nadmiernego pobudzenia będącego skutkiem nadmiernej stymulacji ze strony otaczającego je coraz głośniejszego i coraz bardziej chaotycznego świata.

"Uważniaki" oddają w ręce nauczycieli wychowania przedszkolnego oraz wczesnoszkolnego program zajęć dla dzieci dotyczących radzenia sobie z emocjami, stresem i nadmierną stymulacją bodźcami zewnętrznymi, którego realizację mają wspierać działania podejmowane przez rodziców. Umiejętność samoregulacji poprzez odpowiednie techniki relaksacyjne i medytacyjne oraz stosowanie ćwiczeń opartych na badaniach naukowych dot. nerwu błędnego, pozwolą rozwinąć u dzieci odpowiednie sposoby radzenia sobie z trudnymi stanami emocjonalnymi. Zdajemy sobie sprawę, że ww. narzędzia i techniki należy obudować innymi, niemniej ważnymi aktywnościami (np. aktywnością fizyczną, rozwojem zainteresowań, wsparciem bliskich), jednak umiejętność radzenia sobie "na bieżąco" z występującymi stanami rozregulowania emocjonalnego powinna stanowić solidną bazę dla radzenia sobie z trudnymi sytuacjami w dalszym życiu.

Nasz program, dzięki swojej kompleksowości, oparciu na wiedzy naukowej i praktyce uważności, a także systematyczności powtórzeń zaplanowanych ćwiczeń pozwala w sposób namacalny przekonać nie tylko dorosłych (którzy pośrednio skorzystają z tej metody), ale przede wszystkim dzieci, że odpowiednie ćwiczenia oddechowe i wyobrażeniowe pozwalają na uspokojenie i wprowadzenie swojego ciała w stan emocjonalnej równowagi i wyciszenia – po prostu pozwalają im poczuć się lepiej.

Poza nauczycielami ważną grupą adresatów programu są rodzice, którzy – oczekując odpowiedniego działania ze strony placówek edukacyjnych i opiekuńczych - zapominają, że sami odgrywają istotną, jeśli nie najistotniejszą, rolę w procesie kształtowania inteligencji emocjonalnej dzieci. Opracowane materiały są dla nich narzędziem wspierającym i wzmacniającym kompetencje w ww. zakresie. Zapraszamy do obejrzenia naszego wystąpienia na INSPIR@CJACH WCZESNOSZKOLNYCH 2023 w Warszawie:

Więcej o programie na stronie www: https://uwazniaki.pl

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 15-16 kwietnia 2023 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2023 byli: Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli: Superbelfrzy RP.

Partnerem strategicznym konferencji był: Microsoft Polska.

Partnerami konferencji byli: Amazon STEM Kindloteka, Fundacja Szkoła z Klasą & Program Asy Internetu), Learnetic, MAC Edukacja oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

 

Notka o autorkach: Katarzyna Bartosik - psycholożka i trenerka uważności w podejściu Mindfulness Based Living Course, posiada certyfikat gotowości do nauczania uważności wydany przez Mindfulness Association Polska. Ukończyła także Certyfikowany Kurs Współczucia CBLC. Na co dzień udziela wsparcia psychologicznego osobom dorosłym w prywatnym gabinecie oraz prowadzi warsztaty rozwojowe i treningi uważności.

Anna Szyszko - pedagożka i psycholożka, obecnie w trakcie pięknej podróży do przystanku: psychoterapeutka. Pracuje zarówno z dziećmi, młodzieżą jak i osobami dorosłymi. Jako fundamenty w budowaniu relacji terapeutycznej wskazuje: empatię, akceptację i zaufanie.

Program "Uważniaki" powstał dzięki wsparciu otrzymanemu w ramach projektu “POPOJUTRZE 2.0 - Kształcenie”, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Maciej M Sysło napisał/a komentarz do Czy projekt to dobra forma uczenia się?
Poniższy fragment pochodzi z mojej pracy "Przyszłość Laboratorium", która ukazała się w czasopiśmie ...
Ppp napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Najpierw należało przypomnieć i scharakteryzować style nauki - wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy. Po...
Lech Mankiewicz napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Bardzo ważna uwaga, choć mam wrażenie, że analiza nie jest do końca kompletna. Dlaczego? Taka techni...
To Stowarzyszenie Umarłych Statutów podaje nieprawdę. Art. 99 ustawy Prawo oświatowe umożliwia wprow...
Książka „Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym” nie jest autorstwa Martina Seligmana, lecz D...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Dzięki za ten tekst. Mnie, mimo jakichś trzech podejść, nie udało się zadowalajaco skomentować tej b...
Gość napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Też się bardzo niepokoję. Trudno mi się czyta te życzeniowe postulaty.
Ja się zgadzam z polonistką. Nauczyciele świetlicy zwykle jako argument pracy w wymiarze 26 godzin p...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie