Dzieci miewają trudności w rozumieniu i nazywaniu swoich stanów emocjonalnych, jak również we właściwym odczytywaniu emocji innych osób. Nie posiadają one wystarczających kompetencji, jeśli chodzi o rozładowywanie napięcia i stresu – odkrywają natomiast, jakie czynności pozwalają im lepiej radzić sobie z trudnymi emocjami. W jaki sposób pomóc nauczycielom i rodzicom z narastającym problemem przebodźcowania dzieci w wieku przedszkolnym, ich nadmiernego pobudzenia będącego skutkiem nadmiernej stymulacji ze strony otaczającego je coraz głośniejszego i coraz bardziej chaotycznego świata.
"Uważniaki" oddają w ręce nauczycieli wychowania przedszkolnego oraz wczesnoszkolnego program zajęć dla dzieci dotyczących radzenia sobie z emocjami, stresem i nadmierną stymulacją bodźcami zewnętrznymi, którego realizację mają wspierać działania podejmowane przez rodziców. Umiejętność samoregulacji poprzez odpowiednie techniki relaksacyjne i medytacyjne oraz stosowanie ćwiczeń opartych na badaniach naukowych dot. nerwu błędnego, pozwolą rozwinąć u dzieci odpowiednie sposoby radzenia sobie z trudnymi stanami emocjonalnymi. Zdajemy sobie sprawę, że ww. narzędzia i techniki należy obudować innymi, niemniej ważnymi aktywnościami (np. aktywnością fizyczną, rozwojem zainteresowań, wsparciem bliskich), jednak umiejętność radzenia sobie "na bieżąco" z występującymi stanami rozregulowania emocjonalnego powinna stanowić solidną bazę dla radzenia sobie z trudnymi sytuacjami w dalszym życiu.
Nasz program, dzięki swojej kompleksowości, oparciu na wiedzy naukowej i praktyce uważności, a także systematyczności powtórzeń zaplanowanych ćwiczeń pozwala w sposób namacalny przekonać nie tylko dorosłych (którzy pośrednio skorzystają z tej metody), ale przede wszystkim dzieci, że odpowiednie ćwiczenia oddechowe i wyobrażeniowe pozwalają na uspokojenie i wprowadzenie swojego ciała w stan emocjonalnej równowagi i wyciszenia – po prostu pozwalają im poczuć się lepiej.
Poza nauczycielami ważną grupą adresatów programu są rodzice, którzy – oczekując odpowiedniego działania ze strony placówek edukacyjnych i opiekuńczych - zapominają, że sami odgrywają istotną, jeśli nie najistotniejszą, rolę w procesie kształtowania inteligencji emocjonalnej dzieci. Opracowane materiały są dla nich narzędziem wspierającym i wzmacniającym kompetencje w ww. zakresie. Zapraszamy do obejrzenia naszego wystąpienia na INSPIR@CJACH WCZESNOSZKOLNYCH 2023 w Warszawie:
Więcej o programie na stronie www: https://uwazniaki.pl
***
Organizatorami zorganizowanej w dniach 15-16 kwietnia 2023 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2023 byli: Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.
Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli: Superbelfrzy RP.
Partnerem strategicznym konferencji był: Microsoft Polska.
Partnerami konferencji byli: Amazon STEM Kindloteka, Fundacja Szkoła z Klasą & Program Asy Internetu), Learnetic, MAC Edukacja oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.
Notka o autorkach: Katarzyna Bartosik - psycholożka i trenerka uważności w podejściu Mindfulness Based Living Course, posiada certyfikat gotowości do nauczania uważności wydany przez Mindfulness Association Polska. Ukończyła także Certyfikowany Kurs Współczucia CBLC. Na co dzień udziela wsparcia psychologicznego osobom dorosłym w prywatnym gabinecie oraz prowadzi warsztaty rozwojowe i treningi uważności.
Anna Szyszko - pedagożka i psycholożka, obecnie w trakcie pięknej podróży do przystanku: psychoterapeutka. Pracuje zarówno z dziećmi, młodzieżą jak i osobami dorosłymi. Jako fundamenty w budowaniu relacji terapeutycznej wskazuje: empatię, akceptację i zaufanie.
Program "Uważniaki" powstał dzięki wsparciu otrzymanemu w ramach projektu “POPOJUTRZE 2.0 - Kształcenie”, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa.
Ostatnie komentarze