Telefon zaufania dla dzieci i młodzieży z Ukrainy przebywających w Polsce

fot. Fundacja Orange

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Fundacja Orange wspólnie z Fundacją Dajemy Dzieciom Siłę uruchamia dyżury w języku ukraińskim w telefonie zaufania dla dzieci i młodzieży 116 111. Telefon, prowadzony od ponad 13 lat, rozszerza swoją ofertę pomocy. Dla wielu młodych ludzi, którzy przybyli z Ukrainy do Polski po wybuchu wojny, rozmowa w ojczystym języku z psychologiem może być dużym wsparciem w radzeniu sobie z trudem nowej sytuacji i z tęsknotą za bliskimi. Rozmowy poprowadzą psycholożki, które także przyjechały tu z ich rodzimego kraju.

Po wybuchu wojny miliony dzieci musiały opuścić swój dom w Ukrainie, setki tysięcy z nich znalazły się w Polsce. Uciekając, zostawiły cały swój świat, ważne dla siebie sprawy, plany i pasje, a często też ojców, dziadków, przyjaciół i ukochane zwierzęta. Wielu dzieciom może towarzyszyć niepewność, lęk, poczucie straty i inne trudne emocje. Aby dać im możliwość podzielenia się tym, co przeżywają, Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę wraz z Fundacją Orange uruchomiły dyżury w języku ukraińskim w telefonie zaufania 116 111.

Wsparcie emocjonalne ma ogromne znaczenie w każdych okolicznościach, zwłaszcza tak ekstremalnych jak doświadczenie uchodźstwa. Nie każde dziecko może uzyskać taką pomoc w najbliższym otoczeniu. Nasz telefon zaufania dla dzieci i młodzieży 116 111 od ponad 13 lat pomaga dzieciom w Polsce – od dziś także tym, które przybyły z Ukrainy. Bardzo się z tego cieszę, ale też zdaję sobie sprawę, że dużym wyzwaniem jest promocja tej oferty. Chcemy, by wiadomość o dyżurach w języku ukraińskim i rosyjskim dotarła do dzieci różnymi kanałami. By dowiedziały się, że mogą na nas liczyć – mówi dr Monika Sajkowska, prezeska Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę.

Pomysł na zorganizowanie telefonu zaufania dla dzieci i młodzieży z Ukrainy zrodził się z wieloletnich doświadczeń współpracy przy polskim telefonie 116 111 i ze wspólnej troski o dobro młodych. Mamy świadomość, że dla wielu z nich korzystanie z tego rodzaju wsparcia może być w jakiś sposób wstydliwe lub po prostu nowe. Ważne jest informowanie o tej możliwości, ale także oswajanie z taką formą sięgania po pomoc jako naturalną – dodaje dr Konrad Ciesiołkiewicz, prezes Fundacji Orange.

Psycholożki z Ukrainy będą czekać na rozmowy z dziećmi od poniedziałku do piątku między 14.00 a 18.00. Odbyły szereg szkoleń przygotowujących do pracy w oparciu o standardy telefonu zaufania. Konsultacje mogą się odbywać także w języku rosyjskim, w zależności od tego, jak będzie wygodniej osobie, która dzwoni. Po wybraniu numeru 116 111 należy wskazać, w którym języku ma być kontynuowane połączenie.

Dzieci z Polski od lat dzwonią do telefonu z różnymi sprawami, które są dla nich ważne – małymi i dużymi. Każda sprawa jest istotna, każde dziecko zostaje wysłuchane. To bardzo wzmacniające doświadczenie. Zapraszam dzieci z Ukrainy, aby także dzwoniły, jeśli potrzebują porozmawiać. Ja i inne konsultantki będziemy na nie czekały – mówi Tetiana G., konsultantka 116 111 pracująca w języku ukraińskim. Dzieci potrzebują rozmawiać o tym, co się dzieje, i być w tej rozmowie traktowane poważnie. Choć wojna i niepewność jutra dla nikogo nie są łatwym tematem. O najważniejszych, najbardziej osobistych sprawach najlepiej mówić w swoim ojczystym języku.

W ukraińskiej szkole Materynka, w której pracuję, na początku obawialiśmy się poruszania tematu wojny, nie wiedzieliśmy, jak dzieci zareagują. Ale nie dało się o tym nie rozmawiać. Teraz wiemy, że jeśli pojawiają się trudne emocje, to muszą znaleźć ujście – mówi Larysa Vychivska, nauczycielka, asystentka międzykulturowa w szkołach podstawowych. Uczniowie i uczennice korzystają z komunikatorów i dostają na bieżąco informacje, bywa, że nadal o ogłaszanych i odwoływanych alarmach bombowych.

 

(Źródło: Fundacja Orange)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie