Dzień Kropki po raz 10. - podsumowanie

fot. Superbelfrzy

Narzędzia
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Za nami jubileuszowa, bo już 10. edycja Dot Day w Polsce. W wielu placówkach dzień ten przestaje być obchodzony jako święto nietypowe, gdyż na stałe wpisuje się w kalendarz szkolnych uroczystości. W tym roku wydarzeniem zorganizowanym przez grupę Superbelfrów zainteresowało się ponad 4,5 tysiąca osób.

Na mapie, która pojawia się w grupie Dzień Kropki, swój znak pozostawiło ponad 800 placówek. Dołączyły do nas szkoły z Ukrainy, Łotwy, Wielkiej Brytanii, Australii, by razem celebrować to niezwykłe święto.

Dzień Kropki od 2017 r. mocno zaznacza się w programie eTwinning. W tym roku hasło przewodnie wszystkich działań brzmi „Zaprzyjaźnij się z kropką”. Liczba 240 nauczycieli, którzy zgłosili chęć współpracy w projekcie jest niespotykaną i niezwykle miłą dla koordynatorów. Świadczy ona bowiem o tym, jak ważne jest to święto i jak bardzo potrzebne w naszych szkołach. Uczestnicy, korzystając z BookCreatora, razem piszą historię przyjaciółek, które przeżywają niecodzienne przygody, w programie Canva tworzą ilustrowany słownik wyrazów z literką O, nie brakuje też wspólnych kolekcji Wakelet z kropkami w roli głównej. Działania widoczne są również w grupach tematycznych – humaniści wraz z Polą wędrują po Polsce (Kropka w podróży).

Coraz więcej osób zdaje sobie sprawę z tego, że Dot Day to nie tylko malowanie kropek i zakładanie na siebie kolorowych strojów. Nauczyciele coraz bardziej są świadomi, że Dzień Kropki to przede wszystkim święto odkrywania ucznia, jego mocnych stron, zainteresowań – to święto uczenia wiary we własne siły. W tym dniu szczególną uwagę zwracamy również na wychowawców, którzy potrafią pochylić się nad każdym dzieckiem i razem z nim szukać jego talentów, wspólnie odkrywać pasje.

Na uwagę zasługuje również fakt, iż w świętowanie Dnia Kropki włączają się coraz starsi uczniowie. Dla nich kropka jest znakiem, który może prowadzić w różne strony – tutaj pojawia się działanie bardziej holistyczne – matematyka, chemia, geografia przeplata się ze sztuką, literaturą i nowymi technologiami. Uczeń przestaje być tylko odtwórcą, a staje się projektantem, czy nawet twórcą określonych umiejętności i wiedzy. W proces uczenia się włączane są rutyny myślenia krytycznego i elementy design thinking. Taki sposób działania sprawia, że już sama historia Vashti może być postrzegana zupełnie inaczej niż wydaje się to po pierwszym przeczytaniu opowiadania.

Kropka staje się metaforą różnorodnych działań. Pojawia się na kostkach, w qr kodach, szyfrach, jest elementem łańcucha DNA, atomem, planetą, znakiem na mapie, w końcu przysłowiową kropką nad i. Co jeszcze ważne – kropka uczy współpracy i komunikatywności, a to niezwykle pożądane umiejętności współczesnego świata.

Zobacz kolekcję kropkowych inspiracji w Wakelet.

I bardzo dobrze, że International Dot Day przypada na początku roku szkolnego, bo w ten sposób przypomina nam wszystkim, kto i co tak naprawdę w szkole jest ważne.

 

Notka o autorce: Marlena Kowalska – nauczyciel języka polskiego w Katolickiej Szkole Podstawowej im. Św. Jana Bosko w Piotrkowie Trybunalskim, autorka bloga szkoła inaczej – widziane oczami nauczyciela… Niniejszy artykuł ukazał się w blogu Superbelfrów. Licencja CC-BY-SA.

 

Jesteśmy na facebooku

fb
Edunews.pl oferuje cotygodniowy, bezpłatny (zawsze) serwis wiadomości ze świata edukacji. Zapisz się:
captcha 
I agree with the Regulamin

Ostatnie komentarze

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie