Projektanci Edukacji, czyli uczniowie znowu dali czadu!

fot. Nowa Era

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Kończy się kolejny rok szkolny – jeden z najdziwniejszych ostatnich lat. Większą część czasu spędziliśmy w domach, ucząc się zdalnie, nie mając ze sobą fizycznego kontaktu. To wszystko zaburzyło wypracowany rytm pracy oraz wymusiło na wszystkich elastyczne dostosowywanie i dopasowywanie się do nowych, nieznanych wcześniej okoliczności.

Niewątpliwie taką elastycznością musieli wykazać się uczestnicy konkursu „Projektanci Edukacji” organizowanego przez wydawnictwo Nowa Era. W edycji 2020/21 szkoły zgłosiły łącznie 457 pomysłów na różnego rodzaju projekty edukacyjne. Pomimo utrudnionych warunków, onlajnów i innych nieprzewidzianych sytuacji, w drugim etapie konkursu, prowadzone przez nauczycieli uczniowskie grupy projektowe zdecydowały się na realizację zaplanowanych wcześniej działań, dostosowując się z sukcesem do nowych warunków.

W związku z faktem, że projekty realizowane były w grupach mniejszych niż całe klasy, uczniowie często pracowali w trybie hybrydowym, co w praktyce oznacza, że część uczniów działała online a część spotykała się stacjonarnie. Dzięki temu uczestnicy projektów byli ze sobą w stałym kontakcie i mogli zrealizować do końca swoje inicjatywy. Nad wszystkim czuwali fantastyczni zaangażowani i pełni pasji nauczyciele - opiekunowie grup uczniowskich, bez których te projekty nie ujrzałyby światła dziennego. To oni na bieżąco relacjonowali postępy, udostępniali zdjęcia, dzielili się drobnymi sukcesami, aż w końcu opisali wszystko w formularzu konkursowym, dbając o odpowiednie podsumowanie i ewaluację projektu, a przede wszystkim refleksję i wnioski samych uczniów i uczennic.

Jakie projekty uzyskały Złote Granty i dlaczego te?

Wygrały projekty wyjątkowe, kreatywne, w których widać było sprawczość uczniowską, wciągające i swoją tematyką i formą realizacji. To, co mnie urzekło najbardziej, to proces jaki się zadział w grupach uczniowskich, pomiędzy samymi uczniami, pomiędzy uczniami i nauczycielem, pomiędzy uczniami i odbiorcami projektów. Tam się dzieje. I zachęcam Was, abyście Wy też dali się zaprosić do tego wyjątkowego świata tegorocznych laureatów “Projektantów Edukacji”.

W drugim etapie wybór nie był łatwy. Tutaj projekty były już na bardzo wysokim poziomie i merytorycznym i zaangażowania zespołów. Ciągle jestem pod wrażeniem determinacji i motywacji tych młodych ludzi do działania. To niesamowite, że właśnie “Projektanci Edukacji” mogli stać się zapalnikiem tej iskry, która eksplodowała w postaci arcyciekawych projektów. Dlatego też w tej edycji mamy aż 6 zwycięskich grup, a nie 5. Bo to wyjątkowy czas i zasługiwał na to, aby ta edycja stała się także wyjątkowa. A jurorzy jak się uprą, to przeforsują wszystko – oczywiście wykorzystując bardzo rzeczowe argumenty.

Laureaci Projektantów Edukacji 2020/21

1. Podręcznik do fizyki, napisany przez uczniów z klasy siódmej i ósmej ze Szkoły Podstawowej im. Tadeusza Kościuszki w Sieprawiu.

Podręcznik ma 3 rozdziały i zawiera przede wszystkim treści dla klas siódmych. Uczniowie sami stworzyli wszystkie teksty do książki i wykonali w domach doświadczenia, które opisali potem w podręczniku. Całość jest bogato ilustrowana zdjęciami i rysunkami, także samodzielnie wykonanymi przez dzieci. Ciekawym i bardzo kreatywnym elementem podręcznika są wierszyki ułatwiające zapamiętywanie trudnych definicji.
W tym projekcie nagrodziliśmy kreatywność, krytyczne myślenie i pracę - z jednej strony wymagającą dużej samodzielności, a z drugiej umiejętności działania w zespole, tylko że na odległość. To właśnie ta elastyczność, której wymagają od nas okoliczności funkcjonowania w rzeczywistości covidowej. Cały podręcznik można obejrzeć na YouTube, jest także dostępny do pobrania ze strony konkursowej:

2. Pacynkomat, czyli kącik teatralny przygotowany przez uczniów ze Szkoły Podstawowej im. A. Skupnia-Florka w Gliczarowie Górnym dla dzieci leczonych na Oddziale Onkologii i Hematologii Dziecięcej Uniwersyteckiego Szpitala Dziecięcego w Krakowie!

Jako jurorzy doceniliśmy dwa ważne aspekty tego projektu: z jednej strony twórcze działania rozwijające umiejętności uczniowskie na wielu płaszczyznach, a z drugiej charakter społeczny projektu, oparty na wolontariacie. Uczniowie nie tylko rozwinęli swoje własne umiejętności - artystyczne, techniczne, czy organizacyjne, ale mogli także doświadczyć radości ze wspólnej pracy i z działania na rzecz innych. To jest coś, co zostanie z nimi na zawsze, bo dotyka emocji. Niewątpliwą zaletą tego projektu był także fakt, że w okresie nauki zdalnej, dzieci mogły kontynuować swoją teatralną pasję i podtrzymywać relacje wewnątrz grupy, chociażby przez cykliczne spotkania w ograniczonych zespołach.

3. Elektroniczny Asystent Rodziny Pszczelej - system monitoringu uli pszczelich, przygotowany przez uczniów z Zespołu Szkół nr 4 im. Jana Pawła II w Jaśle.

Zadaniem asystenta jest zbieranie za pomocą czujników informacji na temat parametrów fizycznych związanych z ulem (n[. masa, temperatura, wilgotność, poziom natężenia dźwięku). W aplikacji pszczelarz otrzymuje powiadomienie także o takich zdarzeniach, jak: ucieczka roju pszczelego, czas na miodobranie, kradzież ula, ilość pokarmu w zimie czy śmierć rodziny pszczelej.

Ten projekt jest dla nas idealnym przykładem myślenia prospołecznego i proekologicznego - doceniliśmy w nim nie tylko olbrzymi wkład pracy koncepcyjnej i technologicznej uczniów, ale także sam zamysł, by stworzyć urządzenie tanie, dostępne niskim kosztem dla każdego, kto chciałby skorzystać z takiego eksperckiego rozwiązania.

4. Film Autyzm ma Alę, zrealizowany przez Szkołę Podstawową nr 1, we współpracy ze Specjalnym Ośrodkiem Szkolno-Wychowawczym w Skarżysku-Kamiennej.

Ten projekt łączy w sobie szereg różnych aspektów: społeczny, artystyczny i edukacyjny. Doceniliśmy w nim nie tylko efekt końcowy, czyli bardzo ważne przesłanie filmu, ale również doskonałe przygotowanie jego twórców - merytoryczne, techniczne oraz organizację pracy zespołowej w niełatwym momencie pandemii i nauki zdalnej. Nie bez znaczenia były wypowiedzi i refleksje samych zaangażowanych w projekt uczniów – bardzo dojrzałe i pełne empatii. Film można obejrzeć w YouTube:

5. Pracownia Innowacji 3LAB - prawdziwy inkubator projektów edukacyjnych, prowadzony przez uczniów z III Liceum Ogólnokształcącego im. Marynarki Wojennej RP w Gdyni.

Kolejny raz byliśmy pod wrażeniem kreatywności, profesjonalizmu i rozmachu działania uczniów z III LO im. Marynarki Wojennej RP w Gdyni. Pracownię Innowacji 3LAB tworzy 10 wolontariackich zespołów uczniów: kreatywny, druku 3D, prawny, medialny, informatyczny, współpracy międzynarodowej, d.s komunikacji, analityczny, finansowy i artystyczny. Pomimo pandemii uczniowie działający w Pracowni zrealizowali lub są w trakcie realizacji prawie 30 różnych projektów, które w dużym stopniu odpowiedziały na potrzeby dzieci i młodzieży. W ten sposób jednym z pierwszych działań Pracowni były korepetycje online. Wolontariuszom udało się przeprowadzić prawie 5500 godzin bezpłatnych zajęć dla dzieci i młodzieży. Ten projekt ze swoją innowacyjną pracownią powinien stać się wzorem dla wszystkich polskich szkół. Ci uczniowie, razem ze swoją opiekunką , pokazują, że nie ma rzeczy niemożliwych. Więcej o działaniach pracowni można przeczytać na stronie projektu: http://3-lab.pl/.

6. Rajer - literacka gra karciana, przygotowana przez maturzystów z Zespołu Szkół Plastycznych w Katowicach.

To projekt oryginalny i wyjątkowy. Pokazuje literaturę i kulturę polską ‘od ludzkiej strony’, to znaczy takiej, która nie jest nudna i męcząca, ale może zafascynować i dać inspirację do dalszych poszukiwań! Każda karta stworzona przez 5-osobową grupę projektową jest małym dziełem sztuki, bardzo precyzyjnie wykonanym a cała gra jest fantastycznie zaprojektowana. W gronie jurorskim niezwykle cenimy projekty, po których pozostaje trwały ślad. Takie, z których satysfakcję i korzyści mogą czerpać nie tylko sami twórcy, ale także inne osoby: koledzy z klasy, szkoły, uczniowie z innym miast. Już niedługo karciankę “Rajer” będzie można bezpłatnie pobrać ze strony internetowej https://rajer.pl/. Zachęcam do zapoznania się z procesem powstawania tej gry i samych kart. Uczniowie zapraszają do świata polskiej literatury w nieznany do tej pory sposób, który wciąga i intryguje, zachwycając grafiką i mechaniką.

Odwaga ma w sobie moc geniuszu!

Sześć wyjątkowych światów, sześć Złotych Grantów i wyjątkowa 11. edycja konkursu grantowego już za nami. Ale te projekty pozostaną z nami na długo. Ich ślad pozostanie także z uczestnikami, bo to projekty, w których proces był ważny. W których nauczyciele opiekunowie byli towarzyszami i mentorami, a przede wszystkimi dawali przestrzeń i wolność do działania. A w sytuacjach trudnych i kryzysowych wspierali i motywowali do dalszej pracy. I to właśnie są prawdziwi Projektanci Edukacji – pasjonaci, którzy pomimo przeszkód i porażek idą dalej. Bo „odwaga ma w sobie moc geniuszu” jak powiedział Johann Wolfgang von Goethe. I tego życzę wszystkim kolejnym uczestnikom konkursu – odwagi do działania i stawiania czoła wyzwaniom rzeczywistości, w której żyjemy.

 

O autorce: Marta Florkiewicz-Borkowska jest nauczycielką języka niemieckiego w Szkole Podstawowej im. Karola Miarki w Pielgrzymowicach. Edukatorka w zakresie kształtowania kompetencji cyfrowych oraz nowoczesnych rozwiązań w edukacji. Trenerka w wielu ogólnopolskich programach edukacyjnych. Autorka artykułów dotyczących wykorzystania nowoczesnych technologii oraz zastosowania arteterapii w edukacji, a także wielu innowacji pedagogicznych. Prelegentka na licznych konferencjach edukacyjnych, współorganizatorka całodniowej konferencji EduMocOnline, dyplomowana arteterapeutka. Propagatorka wykorzystywania gier planszowych, zabaw aktywizujących i metod kreatywnych w edukacji oraz łączenia offline'u z online'em. Kreatorka nowoczesnych rozwiązań w edukacji. Autorka i realizatorka innowacyjnego programu edukacyjno-rozwojowego z elementami arteterapii dla młodzieży. Fanka nauki metodą projektu, odwróconej klasy oraz design thinking. Koordynatorka wielu projektów ogólnopolskich i międzynarodowych. Działaczka społeczna. Nauczycielka Roku 2017. Należy do społeczności Superbelfrzy RP. W jej działaniach najważniejszy jest zawsze człowiek, emocje i relacje.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie