Jak zostać przedsiębiorczym nauczycielem?

fot. Gdański Inkubator Przedsiębiorczości STARTER

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Przedmiot Podstawy przedsiębiorczości pojawił się w polskich szkołach wiele lat temu, zaś sama przedsiębiorczość uznawana jest za jedną z kompetencji kluczowych UE potrzebnych w życiu osobistym i zawodowym. Niestety do uczenia przedsiębiorczości nie przygotowują kilkuletnie studia, a pula wiedzy i doświadczeń, jakie ma większość nauczycieli jest raczej uboga. Wielu z nich po prostu nie wie, jak skutecznie uczyć i wspierać przedsiębiorcze postawy uczniów.

Z tego powodu miasto Gdańsk wdrożyło pilotażowy program dla nauczycieli i nauczycielek AZYMUT. Celem tego programu było zapewnienie wiedzy i doświadczenia w zakresie przedsiębiorczości oraz rozwój zawodowy nauczycieli/ek w oparciu o kompetencje przyszłości.

W trwającym od 12 listopada do 16 grudnia 2019 r. programie wzięło udział 13 osób reprezentujących różne poziomy gdańskiej edukacji – przedszkole, szkoły podstawowe i ponadpodstawowe. Uczestniczki i uczestnik programu wzięli udział w cyklu warsztatów, konsultacjach w formie superwizji oraz spotkaniach sieciujących poświęconych zagadnieniom przedsiębiorczości i doradztwa zawodowego w gdańskiej edukacji. Dodatkowo, osoby uczestniczące w programie wzięły udział w konferencji „BeZee. Trendy w edukacji” dedykowanej problematyce kompetencji przyszłości oraz społecznej odpowiedzialności edukacji.

Jak cechy posiada dobry nauczyciel przedsiębiorczości?

Czy przedsiębiorcę można „stworzyć”, czy potrzebna jest do tego wieloletnia edukacja? Analizując biografie przedsiębiorców, którzy osiągnęli sukces, oprócz szczęścia i wiedzy trzeba posiadać pewne cechy osobowości.

Zgodnie z tą teorią, doskonałym nauczycielem przedsiębiorczości może być ta osoba, która przede wszystkim jest otwarta na nowe doświadczenia, potrafiąca się komunikować z innymi i kultywować relacje. – „Przedsiębiorczość to specyficzna kombinacja wiedzy, umiejętności i kompetencji. Każdy nauczyciel – bez względu na to, jakiego przedmiotu naucza – powinien być w stanie przekazać umiejętności i związane z danym przedmiotem” – mówi jedna z uczestniczek programu realizowanego przez Gdański Inkubator Przedsiębiorczości STARTER.

Coraz częściej nauczyciele sięgają po pomoc w opracowaniach opisujących „złote zasady” przedsiębiorczości. Jednak takie podejście do przedmiotu jest nieskuteczne a nawet szkodliwe, ponieważ może w młodych ludziach wyrobić niesłuszne przekonanie, że sukces odniesie każdy, kto wykona pewien plan postępowania.

Dlatego cykl warsztatów zaprojektowany został w taki sposób aby każde kolejne spotkanie pozwalało na rozwój zagadnień i pomysłów powstałych we wcześniejszej fazie programu. Program skupił się na zagadnieniach, które przede wszystkim zmieniają podejście nauczyciela do przedsiębiorczości. Bo nie sztuką jest nauczyć młodzież ogólnych założeń związanych z zatrudnieniem ale wykształcić w nich takie cechy, by pozwoliły absolwentom dokonać wyboru drogi zawodowej. Pokazać możliwości założenia własnej firmy, stworzenia startupu czy też zaprojektowania swojej ścieżki kariery zawodowej w wielkiej korporacji.

„Skupiliśmy się na przygotowaniu warsztatów tak, by uczestnicy po jego zakończeniu mogli sięgnąć do zdobytej wiedzy po jego zakończeniu. Sukcesem jest fakt, iż osoby uczestniczące w programie AZYMUT już planują wspólne, międzyszkolne działania. To bardzo budujące, ponieważ networking w edukacji z pewnością sprawdzi się tak samo jak w biznesie” – Aleksandra Abakanowicz, koordynatorka programu

Warto podkreślić, że przedsiębiorczość w edukacji powinna stanowić jeden z podstawowych filarów nauczania dzisiejszej młodzieży. Według raportu dotyczącego Programu Poprawy Świadomości Ekonomiczno-Finansowej Polaków z 2018 roku wynika, że świadomość ekonomiczna kształtowana w początkowych latach życia może mieć znaczący, pozytywny wpływ na zachowanie oraz skuteczność podejmowanych decyzji odnoszących się do sfery finansowej. Dlatego tak ważne jest kreatywne podejście do rozwiązywania przez edukatorów problemów ze świata finansowego, kształcenie postaw świadomego dysponowania zasobami.

***

Program Certyfikacji Przedsiębiorczych Nauczycieli/ek AZYMUT jest uzupełnieniem oferty edukacyjnej Gdańskiego Inkubatora Przedsiębiorczości STARTER, gdzie prowadzimy projekty łączące biznes z edukacją, skierowane do nauczycieli i młodzieży – wyjaśnia Anna Knoff, menagerka zespołu ds. edukacji przedsiębiorczej.

Patronat merytoryczny nad Programem AZYMUT objęło Centrum Edukacji Nauczycieli w Gdańsku. AZYMUT Program Certyfikacji Przedsiębiorczych Nauczycieli/ek był realizowany w ramach zadania publicznego „Podnoszenie kwalifikacji zawodowych nauczycieli w oparciu o kompetencje przyszłości” - zadanie dofinansowano ze środków Miasta Gdańska.

 

(Źródło: Gdański Inkubator Przedsiębiorczości STARTER)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

AI nie zastąpi naszej odpowiedzialności za własny rozwój ;)
Podoba mi się podejście operacje na szacunku, a nie kontroli :)
GPT napisał/a komentarz do EjAj z lodówki
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
GPT napisał/a komentarz do Kierunki rozwoju polskiej edukacji
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
Ppp napisał/a komentarz do Dziesięć błędów informacji zwrotnej
Wszystko to prawda, ale na "zerowym" punkcie powinno być: błędem krytyki jest samo jej istnienie! w ...
Zbyt ogólny opis by zrozumieć czym to się różni od istniejących aplikacji edukacyjnych które są zazw...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Natura matury
Miałem wrażenie, że dość jasno dałem do zrozumienia, że nie rozważam tu zasadności ani prawidłowości...
Mikołaj napisał/a komentarz do Natura matury
Trafne pokazuje to, że matura to nie tylko test wiedzy, ale rytuał przejścia, który ma sens tylko wt...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie