Młodzi e-liderzy rozwijają kompetencje cyfrowe

fot. Fundacja Think!

Narzędzia
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Technologie i narzędzia cyfrowe mają coraz większy wpływ na nasze życie osobiste i zawodowe. W przyszłości postęp technologiczny prawdopodobnie jeszcze przyspieszy i wymagać będzie od użytkowników szerokich kompetencji, nie tylko cyfrowych ale i kreatywnych oraz przedsiębiorczych, aby móc twórczo korzystać z dobrodziejstw cyfrowego świata.

Fundacja Think! w partnerstwie z Uniwersytetem Szczecińskim realizuje od stycznia 2019 roku projekt "Młody e-lider". Jego celem jest podniesienie kompetencji dzieci i młodzieży w wieku 7-19 lat z dziedzin: cyfrowej, przedsiębiorczej i ekonomicznej. Chodzi o zainspirowanie beneficjentów projektu do większej inicjatywności, samodzielności i kreatywności.

W ramach projektu opracowano programy kształcenia, scenariusze zajęć i kursy e-learningowe. Do jego realizacji mogą przystąpić szkoły z województwa zachodniopomorskiego i ościennych. Projekt spotkał się już z dużym zainteresowaniem dyrektorów szkół i nauczycieli.

Pierwszą grupą, która wzięła udział w całym cyklu zajęć rozwijających kompetencje cyfrowe, byli uczniowie szkół podstawowych z Wielkopolski. Dzieci i młodzież w trakcie warsztatów uczyły się programowania z użyciem aplikacji tabletowych, platform internetowych, a także robotów edukacyjnych. Wykorzystywały różne narzędzia IT do celów edukacyjnych, a także stawały się autorami cyfrowych treści, dowiadując się przy okazji, jak świadomie i krytycznie korzystać z tego, co znajdą w internecie. Razem z bohaterami kursu e-learningowego mogli poprzez gry i zabawy utrwalić poznawane na warsztatach treści.

Dzieciom i młodzieży podobały się formuła interaktywnych zajęć, ale jeszcze więcej entuzjazmu wywołała w nich wizyta na Uniwersytecie Szczecińskim na Wydziale Zarządzania i Ekonomiki Usług. Weszły w rolę studentów: otrzymały indeks Młodego e-lidera, słuchały mini-wykładów w sali wykładowej i pracowały w grupach nad różnymi zagadnieniami. W zależności od wieku uczestników poruszano tematy dotyczące rozumienia podstawowych zagadnień rynkowych, między innymi: jak być przedsiębiorczym?; jaki wpływ ma reklama na odbiorcę?; jak myśleć ekonomicznie?; jaki jest wpływ podejmowanych przez nas wyborów, decyzji na naszą życiową i zawodową sytuację oraz na rynek dóbr i usług? Te poważne zagadnienia dzieci i młodzież przekładały na swoje doświadczenia, pogłębiając ich rozumienie na bliskich im przykładach.

Uczniowie mieli też niepowtarzalną okazję zapoznać się z nowoczesnymi przestrzeniami Uczelni - odwiedziły m.in. labolatorium medialne - z profesjonalnym studiem nagrań foto i wideo, laboratorium badań i analiz diagnostycznych, gdzie mogły testować m.in. symulator wózka widłowego, centrum pieniądza, focusownię. Po wizycie na Uniwersytecie zwiedzały Szczecin, zapoznawały się z jego zabytkami, odwiedziły port morsko-rzeczny.

W najbliższych miesiącach inne szkoły z województwa zachodniopomorskiego i sąsiednich rozpoczną podobny cykl zajęć o tematyce cyfrowej, przedsiębiorczej i ekonomicznej oraz odwiedzą Uniwersytet Szczeciński.

Program Młody e-lider to ciekawe doświadczenie edukacyjne dla jego uczestników - podsumowuje Małgorzata Polak, wiceprezes Fundacji Think!. - Mamy nadzieję, że uczniowie biorący udział w przygotowanych przez nas zajęciach odkryją w sobie zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami i będą chcieli je zgłębiać, a może nawet związać z nimi swoją przyszłość na rynku pracy. Takie właśnie stawialiśmy cele temu projektowi - żeby przybywało osób przedsiębiorczych, prawdziwych liderów w swoich środowiskach społecznych i zawodowych.

 

(Źródło: Fundacja Think!)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

  • Written by Maciej M. Syslo
    Przeczytałem tę wypowiedź i wcześniejszą na temat "Co nas czeka w edukacji jesienią?" Odnoszę wrażen...
  • Written by Joanna
    Witam. Jestem nauczycielem edukacji wczesnoszkolnej i rodzicem ucznia klasy 7. Całkowicie popieram p...
  • Written by Robert Raczyński
    Kwestia, którą Pan porusza jest jeszcze jednym dowodem na powierzchowność i pretekstowość większości...
  • Written by Michał
    Jak wygląda w praktyce to, o czym pisze autor można przeczytać w sekcji CELE EDUKACYJNE oraz SPARKLI...
  • Written by Robert Raczyński
    Panie Jarosławie, oczywiście, że homofilem trzeba się urodzić i Pan (biolog) to doskonale wie. Homo s...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie