Olimpiada kompetencji przyszłości

fot. Paweł Ogrodzki, CC BY-SA 4.0

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Cyfrowy asystent planujący spersonalizowany kalendarz i zachęcający do wprowadzania zdrowych nawyków, zintegrowany z mózgiem czip pozwalający na produktywne spędzanie czasu w sieci i smartfon ładowany wyłącznie baterią słoneczną. Czyżby najnowsze pomysły wizjonerów z Doliny Krzemowej? Niezupełnie. To projekty nastolatków, laureatów Olimpiady Cyfrowej organizowanej przez Fundację Nowoczesna Polska.

By przyjechać do Warszawy i wziąć udział w ostatnim etapie, finałowa dwudziestka musiała pokonać dwa i pół tysiąca uczniów z całej Polski, którzy przystąpili do konkursu. Walczyli o indeksy Collegium Civitas i Akademii Leona Koźmińskiego. W ostatnich miesiącach przechodzili zarówno testy sprawdzające ich wiedzę, jak i wykonywali zadania wymagające kreatywności oraz krytycznego myślenia. Dzięki wsparciu firmy Samsung – partnera strategicznego olimpiady – brali udział w webinarach, które były dla nich pomocą na kolejnych etapach rywalizacji. To były naprawdę odważne, śmiałe, zmuszające do myślenia i niekiedy kontrowersyjne prace na bardzo wysokim poziomie – podsumował zmagania olimpijczyków Jarosław Lipszyc, prezes Fundacji Nowoczesna Polska i przewodniczący Komitetu Głównego Olimpiady.

Dobrostan cyfrowego świata

Siedem razy w ciągu godziny. Średnio tyle razy odblokowujemy nasze smartfony. Na ich mniej lub bardziej produktywnym przeglądaniu spędzamy od dwóch i pół do czterech godzin. Kolejne aplikacje walczą o naszą uwagę i czas. Jak zatem w sposób mądry i efektywny korzystać z technologii? O to zapytano finałową dwudziestkę olimpijczyków. Ich zadaniem było wymyślenie takiego urządzenia przyszłości, które zadba o cyfrowy dobrostan. Czym jest ten dobrostan? To po prostu zdrowa relacja z technologią. To ona ma nam służyć, a nie my jej. Ma nas kierować na cele, a nie rozpraszać – mówi Monika Kaczorowska z V LO w Gdańsku. Mój pomysł był nadzwyczaj prosty, ale skuteczny: urządzenie wykonane ze zrecyklingowanych materiałów, a ekran z papieru. Aby naładować, musimy je odłożyć – dodaje. Ta propozycja urządzenia ładowanego panelem słonecznym przyniosła jej III miejsce i wymarzony indeks.

Ręka w rękę z nauczycielem

Świadome korzystanie z mediów to coś znacznie więcej, niż narzucenie sobie limitu czasu korzystania z sieci. Bez kompetencji cyfrowych nie ma świadomego i aktywnego obywatela – mówiła podczas gali finałowej Alicja Pacewicz z Centrum Edukacji Obywatelskiej – 30% młodych ludzi nie sprawdza w ogóle z jakiego źródła czerpie swoją wiedzę. Nie umieją odróżnić prawdy od fałszu. To nie świadczy dobrze o polskiej edukacji. Wraz z finalistami zastanawiała się, jaki miałby być aktualny zestaw pożądanych kompetencji polskich nauczycielek i nauczycieli w zakresie kompetencji medialnych, cyfrowych i informacyjnych. Olimpiada Cyfrowa jest chyba jedynym tego typu konkursem w Polsce, który z równie dużą uwagą skupia się na uczniach, co nauczycielach. W czasie, gdy uczniowie stawali w szranki ze swoimi rówieśnikami, ich nauczyciele brali udział w warsztatach weryfikowania informacji, wykorzystywania aplikacji mobilnych w edukacji i technologii VR na lekcjach.

Przyszłość staje się już dziś

Żyjemy w świecie, w którym liczba informacji co roku się podwaja. Zasób wiedzy, sposób pracy, model gospodarki zmieniają się w niewiarygodnym tempie. Nie wiemy jakie będą zawody przyszłości. Współczesna edukacja musi reagować na zmiany – a jeszcze lepiej – wyprzedzać je i formować. Nie tylko przekazywać wiedzę, ale także budować kompetencje. Olimpiada cyfrowa temu właśnie służy. Gromadzi wokół siebie coraz szersze środowisko świadomych i kreatywnych uczniów, nauczycieli i edukatorów, którym bliskie jest pytanie, jak ma wyglądać nasze społeczeństwo w dobie postępującej cyfryzacji.

O Olimpiadzie Cyfrowej

Zorganizowana po raz trzeci Olimpiada Cyfrowa jest akredytowaną przez MEN olimpiadą interdyscyplinarną, sprawdzającą kompetencje cyfrowe uczniów i uczennic szkół ponadgimnazjalnych. Składała się z trzech etapów: testu on-line (listopad 2018 r.), mini-projektów (styczeń-luty 2019 r.) oraz zawodów finałowych (12 i 13 kwietnia 2019 r.). W tym roku jej tematem przewodnim były prawne i ekonomiczne aspekty funkcjonowania mediów. W I etapie olimpiady wzięło udział 2 584 uczniów i uczennic z 300 szkół w całej Polsce. Do II etapu zostało przyjętych 290 osób, a do zawodów finałowych 20 osób.

Tegorocznymi laureatami zostali: Krzysztof Parocki z II LO w Krakowie (I miejsce), Jakub Patałuch z Zespółu Szkół nr 14 we Wrocławiu (II miejsce), Monika Kaczorowska z V LO w Gdańsku (III miejsce). Specjalne wyróżnienie i indeks Akademii Leona Koźmińskiego otrzymała Julia Karmowska z Zespołu Szkół Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu.

Organizatorem Olimpiady Cyfrowej jest Fundacja Nowoczesna Polska, która od ponad dekady prowadzi projekty z zakresu edukacji medialnej i cyfrowej. Partnerem strategicznym jest firma Samsung Electronics Polska, lider rynku nowoczesnych technologii, która angażuje się w programy skierowane do różnych grup wiekowych. Partnerami merytorycznymi są Collegium Civitas i Akademia Leona Koźmińskiego, które ufundowały indeksy dla Laureatów Olimpiady. Patronat honorowy nad konkursem objęło Ministerstwo Cyfryzacji i Polski Komitet ds. UNESCO. Projekt współfinansowany był ze środków Ministerstwa Edukacji Narodowej. Partnerzy: Centrum Edukacji Obywatelskiej, Fundacja Panoptykon, Fundacja Orange, Superbelfrzy RP, Fundacja 5 Medium, Szerokie Porozumienie na rzecz Rozwoju Umiejętności Cyfrowych, Koalicja Edukacji Medialnej i Cyfrowej. Patroni medialni: PR4, Cogito, Perspektywy, Głos Nauczycielski.

 

(Źródło: Fundacja Nowoczesna Polska)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Natura matury
Maturę nalezy ZLIKWIDOWAĆ, ponieważ jest niesprawiedliwym egzaminem, którego można PRZYPADKOWO nie z...
Zapisałem dziecko na karate kontaktowe przez takich własnie małych gnojków by sam umiał się bronić
Nauczyciel napisał/a komentarz do Jeszcze większa automatyzacja pracy twórczej
Są też aplikacje które skutecznie potrafią wykrywać czy dany tekst został napisany przez AI czy nie ...
Kajtek napisał/a komentarz do Po co jest szkoła?
Szkoły niczego nas nie uczą oprócz polskiego oraz matematyki nic więcej nie jest nam potrzebne a nau...
Ludzie nie umieją słuchać bo są skupieni na sobie, na swoim ja. Do tego dochodzą narcystyczne wzorce...
Rafał Kapica napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
tak tablice są bardzo dobrym rozwiązaniem - polecam
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Jeszcze większa automatyzacja pracy twórczej
Świetnie, nareszcie! Acz poprzez 'reductio ad absurdum' niestety (starożytnym wystarczyło że wyobraz...
Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie