Od śrubki do satelity

fot. domena publiczna - Pixabay.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Od ponad roku Centrum Badań Kosmicznych PAN w ramach programu Erasmus+ realizuje projekt edukacyjny „Od śrubki do satelity - dobre praktyki w nauczaniu fizyki w gimnazjach oraz fizyki z elementami astronomii w szkołach ponadgimnazjalnych”. Projekt jest odpowiedzią na aktualne problemy nauczania fizyki w szkołach publicznych w Polsce, Francji i Wielkiej Brytanii.

Już jesienią tego roku kilkuset nauczycieli z polskich szkół będzie mogło wziąć udział w konferencjach, które zaprezentują rezultaty międzynarodowej współpracy. Przedstawione zostaną nowoczesne metody nauczania, każdy z uczestników będzie mógł wziąć udział w interesujących warsztatach, a także otrzyma specjalnie opracowany przez ekspertów zestaw materiałów edukacyjnych. Pierwsza z konferencji odbyła się 7 października w Siedlcach, kolejna w przygotowaniu - 13 listopada.

SAT Project to partnerstwo trzech instytucji zainicjowane przez Centrum Badań Kosmicznych PAN. Partnerami są Cite de l'espace (Francja, Tuluza) oraz National Space Center (Wielka Brytania, Leicester). Wszystkim organizacjom zależy na wymianie doświadczeniem i dobrymi praktykami w nauczaniu fizyki, które zostaną opracowane i upublicznione tak, by dotarły do jak największej liczby nauczycieli. W ramach współpracy nie tylko opracowywane są raporty czy publikacje, koordynatorzy i nauczyciele odbyli wzajemne wizyty by na własne oczy przekonać jak, jak mogą wyglądać ciekawe lekcje fizyki.

Chcemy pokazać nauczycielom, że dzięki połączeniu kilku prostych zasad mogą osiągnąć o wiele lepsze rezultaty w nauczaniu, a przede wszystkim zachęcić uczniów i odczarować wizerunek lekcji fizyki - mówi o celach projektu koordynator, dr Ryszard Gabryszewski.

Jakie to zasady? Między innymi częstsza praca w grupach nad wspólnym rozwiązaniem problemu. Jest to istota pracy metodą projektową, która pozwala szybko dzielić się wiedzą, uczy współpracy i wspólnego rozwiązywania problemów. Praca w grupie jest jednym z głównych założeń scenariuszy zajęć wykorzystywanych w szkołach francuskich i brytyjskich, budowanych według zasad tzw. engineering design process. Metoda ta zakłada iż podczas lekcji rozwiązywany jest jeden problem, krokami, które do tego prowadzą są: zdefiniowanie problemu, wykonanie podstawowych badań (zgłębienie, na czym polega problem), zdefiniowanie wymagań dla szukanego rozwiązania, burza mózgów wskazująca potencjalne rozwiązania, wybór i wypróbowanie najlepszego rozwiązania oraz wprowadzenie poprawek, jeśli są potrzebne i przedstawienie ostatecznego rozwiązania.

Kolejne zasady, którym odpowiadają projekty edukacyjne to interdyscyplinarność, wykorzystanie aktywności angażujących wszystkich uczniów oraz poruszanie tematyki nawiązującej do życia codziennego i zagadnień badań kosmicznych. Dzięki tym zabiegom uczniowie będa bardziej zaangażowani na lekcjach, pozwoli to również na dotarcie do uczniów o różnym spektrum zainteresowań. Ponadto fizyka inne nauki przyrodnicze zostaną ukazane jako dyscypliny opisujące procesy zachodzące wokół, wpływające na życie każdej osoby, potrzebne do zrozumienia procesów zachodzących w życiu codziennym.

Część z projektów edukacyjnych odpowiadających tym założeniom jest już opracowana przez nauczycieli i ekspertów. Ciągle jeszcze można dołączyć do tego grona - do 25 października organizatorzy czekają na zgłoszenia kolejnych projektów. Wśród przewidzianych nagród jest między innymi wizyta całej klasy w Centrum Badań Kosmicznych PAN.

O rezultatach projektu w tym szerzej o pracy metodą projektową organizatorzy będą mówić podczas spotkań promocyjnych, które odbęda się jesienią. Zaproszeni eksperci przedstawią nowoczesne trendy i instrumenty, które sprawiają, że uczniowie będą bardziej zaangażowani. Każdy uczestnik konferencji weźmie również udział w warsztatach, które zaprezentują opracowane w ramach projektu dobre praktyki i gotowe projekty edukacyjne. Otrzymają również jako pierwsi zbiór projektów z dokładnym opisaniem poszczególnych metod, tematów, scenariuszami zajęć i innymi potrzebnymi do przeprowadzenia ciekawej lekcji materiałami.

Więcej informacji o projekcie oraz zbliżających się konferencjach znajdą państwo na Facebooku i stronie internetowej.


(Źródło: Centrum Badań Kosmicznych PAN)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie