Program edukacyjny "Wolontariat z klasą" w szkołach ponadgimnazjalnych w Wielkopolsce

fot. Stowarzyszenie CREO

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Stowarzyszenie CREO działa aktywnie na terenie Wielkopolski od 2004 roku, wspierając rozwój społeczeństwa obywatelskiego i wolontariatu. W bieżącym roku szkolnym rozpoczęło realizację kolejnej edycji projektu Wolontariat z klasą, do której tym razem zaprosiło młodzież ze szkół ponadgimnazjalnych.

Program edukacyjny Stowarzyszenia CREO zakłada zaktywizowanie aż 300 uczniów i uczennic z 20 szkół ponadgimnazjalnych z Wielkopolski do działań wolontaryjnych na rzecz osób starszych i z niepełnosprawnością. Realizacja tego celu zaplanowana została na rok szkolny 2016/2017. Pierwsze działania rozpoczęły się już w sierpniu 2016 roku od rekrutacji 20 nauczycieli, którzy po przeszkoleniu przez trenerów Stowarzyszenia CREO stali się Koordynatorami Szkolnych Klubów Wolontariatu. To oni dzięki doświadczeniu, chęci wspierania młodzieży i merytorycznej wiedzy zdobytej na szkoleniu podjęli się realizacji kolejnego etapu projektu, jakim jest powołanie, prowadzenie lub rozwijanie Szkolnego Klubu Wolontariatu na terenie własnej szkoły.

Warto przypomnieć, iż wybór kierunków, w jakich młodzież ma angażować się w wolontariat w trakcie projektu Wolontariat z klasą (tj. wolontariat na rzecz osób starszych i osób z niepełnosprawnościami) dokonany został przez Stowarzyszenie CREO bazując na wcześniejszych doświadczeniach organizacji. W poprzedniej edycji projektu w roku szkolnym 2015/2016 CREO wdrożyło bowiem do aktywnych działań wolontariackich na rzecz osób starszych i z niepełnosprawnościami blisko 800 gimnazjalistów z 30 szkół w Wielkopolsce, którzy zrealizowali blisko 100 inicjatyw wolontariackich!

Opierając się o sprawdzone rozwiązania z poprzednich edycji – program edukacyjny także i w tym roku składa się z cyklu czterech spotkań, podczas których młodzież ma możliwość założyć na siebie skafander starości (symulator ograniczający ruchy, wzrok i słuch), poszerzyć wiedzę z zakresu gerontologii (aspektu społecznego, psychicznego i fizycznego funkcjonowania osoby w wieku senioralnym), przyczyn, rodzajów niepełnosprawności czy też nabyć praktyczne umiejętności w zakresie asysty osobie z niepełnosprawnością ruchową poruszającą się na wózku inwalidzkim.

Wiele emocji wśród młodzieży wzbudza symulator starości, który posiada funkcję umożliwiającą pokazanie uczniom choroby Parkinsona. – zauważa Ryszard Michalski, Prezes Stowarzyszenia Centrum Rozwoju Edukacji Obywatelskiej CREO, realizatora programu.

Prozaiczne z pozoru zadania przygotowane dla młodzieży, jak próba utrzymania książki, skupienia wzroku na tekście i skoncentrowania się na nim czy też próba czytelnego złożenia podpisu na dokumencie sprawiają, iż uczniowie własnej skórze odczuwają, z czym na co dzień boryka się osoba starsza i chora na tą nieuleczalną jeszcze chorobę o podłożu neurologicznym. Wiele emocji wywołuje u młodzieży ta sytuacja, w której nie są w stanie zapanować nad swoim ciałem i mimowolnym drżeniem spoczynkowym dłoni, które jak wiadomo jest jednym z charakterystycznych symptomów tej choroby. – dodaje Ryszard Michalski.

W ramach cyklu szkoleń odbędą się także warsztaty z przedstawicielami Fundacji Podaj Dalej czy Fundacji Wózkowicze.pl, których celem jest skonfrontowanie młodzieży z ich dotychczasową wiedzą, przekonaniami, nawet uprzedzeniami związanymi z niepełnosprawnością oraz stanowić będzie możliwość wykorzystania nabytych umiejętności z zakresu pomocy w asystowaniu osobom z niepełnosprawnością ruchową, ponieważ trenerzy poruszają się na wózkach inwalidzkich.

Jest dla nas oczywistym, iż aby odpowiednio przygotować młodych ludzi u progu dorosłości do odpowiedzialnego życia w społeczności, niezbędne jest przekazywanie im wiedzy i umiejętności w zakresie integracji społecznej. Zmiana postaw młodzieży wobec starości i niepełnosprawności jest możliwa tylko przez kontakty, poznanie, wzbudzenie zaufania i poczucia zrozumienia choroby i starzenia się – dodaje Ryszard Michalski.

Z tego względu efektem końcowym projektu będzie realizacja przez każdy z dwudziestu Szkolnych Klubów Wolontariatu inicjatywy wolontaryjnej na rzecz osób starszych i z niepełnosprawnością w swojej społeczności lokalnej. Pierwsze inicjatywy rozpoczną się w styczniu 2017 rok i będą realizowane na terenie całej Wielkopolski.

Wolontariusze ze Szkolnych Klubów Wolontariatu w trakcie roku szkolnego realizują także inne działania pomocowe – m.in. wspierają także swoich młodszych kolegów i koleżanki ze Szkolnych Klubów Wielkoducha (działających w 35 szkołach podstawowych w Wielkopolsce) w akcji charytatywnej WIELKODUCHY i pomagają im szyć maskotki, które trafiają na internetowe aukcje. Dochód zostanie przeznaczony na zakup sprzętu i narzędzi dydaktycznych dla dzieci niewidomych z Ośrodka w Owińskach. Szczegóły akcji dostępne są pod adresem
www.siepomaga.pl/wielkoduchy, a same maskotki Wielkoducha można zakupić na aukcjach na serwisie charytatywni.allegro.pl.

Projekt edukacyjny "Wolontariat z Klasą" realizowany jest pod patronatem Ministerstwa Edukacji Narodowej, Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, Wojewody Wielkopolskiego, Prezydenta Miasta Poznania oraz Wielkopolskiego Kuratora Oświaty. Realizatorem Projektu jest Stowarzyszenie Centrum Rozwoju Edukacji Obywatelskiej CREO.

Projekt jest współfinansowany ze środków Funduszu Inicjatyw Obywatelskich.

***

Zapraszamy do śledzenia poczynań Wolontariuszy z Klasą na stronie internetowej 
www.wolontariat.eu oraz na profilu facebook Stowarzyszenia CREO.

Zachęcamy do przekazania 1% swojego podatku na rozwijanie wolontariatu w szkołach w ramach programu „WOLONTARIAT Z KLASĄ”.

Wystarczy w odpowiednim miejscu w deklaracji podatkowej wpisać nr KRS: 0000218555

Zgromadzone w ten sposób fundusze pozwolą na realizowanie programu w kolejnych szkołach!

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie