Projekt Planetarium

fot. Centrum Nauki Kopernik

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Współczesna edukacja nie może polegać tylko na chłonięciu wiedzy przez uczniów. Znacznie ważniejsze jest wykorzystanie wiedzy, którą nabywamy w szkole i poza nią. Świetnym obszarem działań uczniów jest astronomia. Grupa licealistów z drugiej klasy I LO im. Bolesława Krzywoustego ze Słupska samodzielnie zbudowała planetarium. Jego kopuła na 6 m, a w środku mieści się nawet 30 osób.

Wszystko zaczęło się 10 lat temu. Wojciech Karcz z Centrum Nauki Kopernik był wtedy uczniem liceum. Od zawsze lubił wyzwania konstrukcyjne. Zbudował dziesięciometrowego foliowego misia, potem wahadło Foucault. Miesiąc przed maturą postanowił stworzyć w pełni funkcjonalne planetarium. Sześciometrowa kopuła powstała w całości z kartonu, a projektor gwiazd został zbudowany z globusa nieba, zasilonego starym akumulatorem od Fiata 126p.

Teraz Wojciech powtórzył projekt z obecnymi licealistami, korzystając z aktualnie dostępnych technologii. Kopuła słupskiego planetarium wykonana została z rurek PVC, okrytych starym spadochronem i wyciemnionych folią. Do stworzenia projektora gwiazdowego wykorzystano zwykły projektor cyfrowy i wypukłe lustro. Planetarium jest mobilne – można je łatwo demontować i montować w dowolnym miejscu. Kosztowało ok. 1500 PLN. Prace trwały około 3 tygodni. Planetarium zostało także pokazano w Centrum Nauki Kopernik.

(Źródło: Centrum Nauki Kopernik)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

AI nie zastąpi naszej odpowiedzialności za własny rozwój ;)
Podoba mi się podejście operacje na szacunku, a nie kontroli :)
GPT napisał/a komentarz do EjAj z lodówki
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
GPT napisał/a komentarz do Kierunki rozwoju polskiej edukacji
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
Ppp napisał/a komentarz do Dziesięć błędów informacji zwrotnej
Wszystko to prawda, ale na "zerowym" punkcie powinno być: błędem krytyki jest samo jej istnienie! w ...
Zbyt ogólny opis by zrozumieć czym to się różni od istniejących aplikacji edukacyjnych które są zazw...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Natura matury
Miałem wrażenie, że dość jasno dałem do zrozumienia, że nie rozważam tu zasadności ani prawidłowości...
Mikołaj napisał/a komentarz do Natura matury
Trafne pokazuje to, że matura to nie tylko test wiedzy, ale rytuał przejścia, który ma sens tylko wt...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie