Bezpieczeństwo dzieci w szkole i przedszkolu

fot. Fundacja Dzieci Niczyje

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

W województwie dolnośląskim nauczycielka zaklejała dzieciom usta taśmą. W jednym z przedszkoli nauczycielka nie zareagowała na siniaki u 4-latka, niedługo potem dziecko trafiło do szpitala ponownie pobite przez matkę. Te wydarzenia mają wspólny mianownik – krzywdzenie dzieci i brak reakcji ze strony dorosłych. Nie doszłoby do nich, gdyby dzieci, nauczyciele, pracownicy szkoły, rodzice znali symptomy przemocy i sposób postępowania w ich przypadku.

Interwencja podjęta w odpowiednim momencie daje szanse ochrony dziecka przed traumatycznymi doświadczeniami. Rola placówek edukacyjnych jest w tym nie do przecenienia.

Przykładem działań podejmowanych, by zmienić sytuację krzywdzonych dzieci jest Program Chronimy Dzieci, który istnieje po to, by w placówkach edukacyjnych, dzieci były chronione przed przemocą. W ramach Rządowego programu na lata 2014-2016 „Bezpieczna i przyjazna szkoła” realizuje go Fundacja Dzieci Niczyje we współpracy z Ministerstwem Edukacji Narodowej, Fundacją Orange i Fundacją Energa.

Standardy są zbiorem zasad, które pomagają tworzyć przyjazne i bezpieczne warunki w szkołach, przedszkolach i innych placówkach, w których przebywają dzieci. W placówce, która spełnia standardy:

  • nie pracują osoby mogące zagrażać dzieciom,
  • wszyscy pracownicy wiedzą, jak rozpoznać symptomy krzywdzenia dziecka oraz podejmować interwencję w przypadku podejrzenia, że dziecko jest krzywdzone,
  • wszystkie dzieci dowiadują się jak unikać zagrożeń w kontaktach z dorosłymi, rówieśnikami w świecie realnym i internecie,
  • wszystkie dzieci mają dostęp do informacji, gdzie szukać pomocy w trudnych sytuacjach,
  • rodzice dowiadują się jak wychowywać dziecko bez przemocy i uczyć zasad bezpieczeństwa.

Pierwszym krokiem, by dołączyć do programu jest rejestracja placówki w portalu www.chronimydzieci.pl oraz wypełnienie autoewaluacji. Następnie placówka otrzymuje konkretny plan działania, dopasowany do jej potrzeb, który może wdrożyć w dogodnym dla siebie czasie. Szczegółowy plan ustalany jest z dyrekcją, a może realizować go np. korzystając z bezpłatnej oferty szkoleń dostępnych na platformie edukacja.fdn.pl. Po zrealizowaniu wszystkich standardów placówka wysyła raport i wnosi o przyznanie Certyfikatu Chronimy Dzieci. Certyfikat przyznawany jest na okres jednego roku z możliwością przedłużenia.

Więcej informacji na stronie: www.chronimydzieci.pl.

Pobierz ulotkę o programie

(Źródło: Fundacja Dzieci Niczyje)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie