Bezpieczeństwo dzieci w szkole i przedszkolu

fot. Fundacja Dzieci Niczyje

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

W województwie dolnośląskim nauczycielka zaklejała dzieciom usta taśmą. W jednym z przedszkoli nauczycielka nie zareagowała na siniaki u 4-latka, niedługo potem dziecko trafiło do szpitala ponownie pobite przez matkę. Te wydarzenia mają wspólny mianownik – krzywdzenie dzieci i brak reakcji ze strony dorosłych. Nie doszłoby do nich, gdyby dzieci, nauczyciele, pracownicy szkoły, rodzice znali symptomy przemocy i sposób postępowania w ich przypadku.

Interwencja podjęta w odpowiednim momencie daje szanse ochrony dziecka przed traumatycznymi doświadczeniami. Rola placówek edukacyjnych jest w tym nie do przecenienia.

Przykładem działań podejmowanych, by zmienić sytuację krzywdzonych dzieci jest Program Chronimy Dzieci, który istnieje po to, by w placówkach edukacyjnych, dzieci były chronione przed przemocą. W ramach Rządowego programu na lata 2014-2016 „Bezpieczna i przyjazna szkoła” realizuje go Fundacja Dzieci Niczyje we współpracy z Ministerstwem Edukacji Narodowej, Fundacją Orange i Fundacją Energa.

Standardy są zbiorem zasad, które pomagają tworzyć przyjazne i bezpieczne warunki w szkołach, przedszkolach i innych placówkach, w których przebywają dzieci. W placówce, która spełnia standardy:

  • nie pracują osoby mogące zagrażać dzieciom,
  • wszyscy pracownicy wiedzą, jak rozpoznać symptomy krzywdzenia dziecka oraz podejmować interwencję w przypadku podejrzenia, że dziecko jest krzywdzone,
  • wszystkie dzieci dowiadują się jak unikać zagrożeń w kontaktach z dorosłymi, rówieśnikami w świecie realnym i internecie,
  • wszystkie dzieci mają dostęp do informacji, gdzie szukać pomocy w trudnych sytuacjach,
  • rodzice dowiadują się jak wychowywać dziecko bez przemocy i uczyć zasad bezpieczeństwa.

Pierwszym krokiem, by dołączyć do programu jest rejestracja placówki w portalu www.chronimydzieci.pl oraz wypełnienie autoewaluacji. Następnie placówka otrzymuje konkretny plan działania, dopasowany do jej potrzeb, który może wdrożyć w dogodnym dla siebie czasie. Szczegółowy plan ustalany jest z dyrekcją, a może realizować go np. korzystając z bezpłatnej oferty szkoleń dostępnych na platformie edukacja.fdn.pl. Po zrealizowaniu wszystkich standardów placówka wysyła raport i wnosi o przyznanie Certyfikatu Chronimy Dzieci. Certyfikat przyznawany jest na okres jednego roku z możliwością przedłużenia.

Więcej informacji na stronie: www.chronimydzieci.pl.

Pobierz ulotkę o programie

(Źródło: Fundacja Dzieci Niczyje)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Bardzo ciekawe podejście. Ja jednak myślę, że zamiast grzebać przy liście lektur, należy zmienić spo...
Ppp napisał/a komentarz do Sześć cech skutecznej pochwały
W normalnych sytuacjach "praca nad sobą" może dać tylko określony procent poprawy tego, co ktoś ma j...
Gość napisał/a komentarz do Pytanie o sens matury
Panie Piotrze:Twórcą egzaminu maturalnego był Ślązak urodzony 4 stycznia 1731 r. w Schwarzwaldau (ob...
Zadania domowe to jest tak newralgiczny i delikatny temat, że żaden minister edukacji go nie ruszy, ...
Piotr napisał/a komentarz do Pytanie o sens matury
Maturę wprowadził Bismarck w XIX w. Jak to ma się do XXI w. ? Nijak? Dlaczego istnieje? Dokładnie z ...
Gość napisał/a komentarz do Nowa matura się nie sprawdziła
Nie wiem, na jakiej podstawie ma taką fundamentalną pewność? Problemów jest o wiele więcej. Jest na ...
Jan napisał/a komentarz do Piąte koło u wozu
W obronie pani stojącej na czele i kierującej MEN: proszę zauważyć w jej próbie wprowadzania tego pr...
Ppp napisał/a komentarz do Piąte koło u wozu
Trochę na biologii, trochę na WF, trochę na godzinach wychowawczych - najważniejsze rzeczy dałoby si...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie