Konstruktywizm a edukacja informatyczna

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

projekty edukacyjneW Instytucie Europejskim w Łodzi odbyła się konferencja „Konstruktywizm a edukacja informatyczna”, która towarzyszyła XI Łódzkim Targom Edukacyjnym. Debatę zorganizowało Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego. Prezentujemy podsumowanie konferencji, zawierające wnioski pod kątem wprowadzania zmian w systemie edukacji.

 

Konferencja, która poprowadził Janusz Moos, dyrektor ŁCDNiKP składała się z dwóch integralnych części. Pierwsza dotyczyła tworzenia odpowiednich warunków do wspierania edukacji opartej na konstruktywizmie przez technologię informacyjną. Druga poświęcona była przykładom dobrych praktyk i metodyce wykorzystania teorii konstruktywistycznej w dydaktyce, a także wspierającej roli wydawnictw edukacyjnych w tym zakresie. (...)
Treści wystąpień oraz wygłoszone przez uczestników komunikaty upoważniają do stwierdzenia, iż uczestnicy konferencji rekomendują następujące rozwiązania:

I. Należy wprowadzić zmiany w szkolnym systemie kształcenia, zgodnie z założeniami nurtu konstruktywistycznego:

- upowszechnić podejście do kształcenia jako procesu facylitacji, inspirującego do twórczego i kreatywnego wytwarzania wiedzy oraz ułatwiającego proces samodzielnego kształtowania umiejętności w ramach kształcenia formalnego, pozaformalnego i nieformalnego,

- przemodelować misję szkoły i stworzyć nowy wymiar usług edukacyjnych poprzez zastąpienie tradycyjnego podejścia do uczenia – modelu liniowego, spiralną strukturą treści kształcenia, zgodnie z założeniami organizacji uczącej się – zarządzającej wiedza,

- odchodzić od komputacjonalnego podejścia do edukacji (przekazywania wiedzy „obcej” i rutynowego przetwarzania informacji) na rzecz konstruktywizmu zakładającego tworzenie własnej wiedzy, który w dobie szumu informacyjnego jest bardziej praktyczny, wspomaga kreatywność i rozwija samodzielność,

- ograniczyć przekaz wiedzy na rzecz jej wytwarzania przez uczących sie zgodnie z optymalnie zaprojektowanymi czynnościami nauczycieli, wynikających z pełnienia przez nich ról tutora i facylitatora,

- budować relacje między nauczycielem a uczniem oparte na partnerstwie i działaniu, gdzie z pasywnego odbiorcy informacji uczeń staje się aktywnym uczestnikiem procesu dydaktycznego, a nauczyciel stwarza mu takie warunki, aby mógł realizować swoją aktywność,

- organizować proces kształtowania umiejętności i wytwarzania wiedzy w oparciu o koncepcję kształcenia wielostronnego, korespondującego z dydaktyką konstruktywistyczną, 

- wdrożyć sprawną i skuteczną realizację funkcji zarządzania szkołą, skoncentrowanych na generowaniu wiedzy i zapewnieniu warunków jej wykorzystania.


II. Upowszechnić następujące rozwiązania wypracowane przez Akademie Młodych Twórców, skupiającą uczniów uzdolnionych kierunkowo (informatycznie):
- promować edukację pozaformalną realizowaną w różnych formach, umożliwiającą uczniom uzdolnionym kierunkowo kształtowanie nowych umiejętności oraz osiąganie kluczowych kompetencji, 
- zmienić perspektywę kształcenia, rezygnując z przekazywania wiedzy uznanej za jedynie poprawną, na rzecz tworzenia warunków do aktywnego konstruowania wiedzy przez ucznia,
- stosować te strategie i metody kształcenia, które wyzwalają wielostronną aktywność ucznia – projekty edukacyjne, obserwacja, rozwiązywanie problemów, eksperymentowanie,
- propagować jako formę pracy grupowy trening twórczości – system przedsięwzięć realizowanych w grupie, ukierunkowanych na podwyższenie twórczego potencjału tej grupy i jej członków, 
- wdrożyć układ, w którym uczeń jest podmiotem edukacyjnym samodzielnie tworzącym wiedzę i przygotowującym się do kierowania własnym rozwojem, natomiast nauczyciel pełni rolę facylitatorska – instruktora, opiekuna, doradcy wspierającego pracę uczniów i ich aktywność.

III. Upowszechnić wykorzystanie w dydaktyce nowoczesnych, specjalistycznych narzędzi, zasobów, produktów, usług informatycznych ukierunkowanych na potrzeby szeroko rozumianej edukacji, zwiększających efektywność oraz atrakcyjność procesu kształcenia, a także usprawniających zarządzanie szkołą, placówką oświatową.

IV. Wspierać uczniów i nauczycieli w dostępie do technologii i wiedzy w zakresie wykorzystywania najnowszych rozwiązań informatycznych oraz w podnoszeniu poziomu umiejętności w zakresie ICT, a tym samym przygotować do pracy i funkcjonowania w dynamicznie zmieniającym się świecie nowoczesnych technologii.

V. Wdrożyć program certyfikowania umiejętności nauczycieli w zakresie wykorzystania nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych w dydaktyce.

VI. Upowszechnić stosowanie metod aktywizujących w pracy z uczniem, rozwijających twórcze myślenie, mobilizujących do samodzielnego działania i rozwiązywania problemów (ze szczególnym uwzględnieniem metod projektowych).

VII. Wprowadzić do systemu edukacji konstruktywistyczny model kształcenia oparty na metodzie WebQuest, wykorzystującej Internet oraz jego zasoby do kształtowania umiejętności poszukiwania, oceny, selekcji i porządkowania informacji, przekształcania ich w wiedzę oraz prezentowania.

VIII. Realizować w sektorze edukacji idee społeczeństwa informacyjnego opartego na wiedzy, wyszukiwaniu, przetwarzaniu i upowszechnianiu informacji, komunikacji oraz wykorzystaniu nowoczesnych technologii informacyjnych. 

IX. Kreować model innowacyjnej szkoły, nauczyciela, ucznia oraz procesu kształcenia w oparciu o doświadczenia i dobre praktyki.

(Gazeta Szkolna, 8.04.2008)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie