Zaprezentuję osiem zasad planowania i przeprowadzania zdalnie zadania edukacyjnego. Zasady te są aktualne w każdych – nie tylko zdalnych – warunkach.

Nie rozbudzimy miłości do muzyki uczniów w szkole podstawowej ani rygorystycznymi wymaganiami, ani egzekwowaniem trudnych i niezrozumiałych dla większości wiadomości teoretycznych. Wydaje się, że to, czego potrzebujemy najbardziej, to kontaktu z (żywą) muzyką poprzez granie (na wszystkim), bawienie się dźwiękami, współpracowanie w zespole (różnych instrumentów), a nawet prostego (żywiołowego) komponowania i odkrywania melodii. Przydałoby się więcej zabaw muzycznych podanych w sposób, w który da każdemu radość z uczestnictwa w zajęciach.

Marzy nam się świat bez kar i nagród, bez punktowych systemów wychowawczych oraz słoneczek i chmurek. Jak już wiele osób miało okazję przekonać się na własnej skórze, skutki uboczne tych metod są bardziej obciążające niż to początkowo zakładano. Stąd coraz więcej edukatorów, rodziców oraz placówek edukacyjnych poszukuje innych możliwości.

Podczas edukacji zdalnej bardzo często przygotowujemy dla naszych uczniów, krótkie tutoriale i nagrania wideo naszych lekcji. Jak to zrobić, by nie tylko nasz film był pomocny uczniom, ale także był wizualnie atrakcyjny. Taką możliwość posiada platforma Flipgrid.

Niezależnie od tego, czy stosujemy nauczanie zdalne, czy online, czy nazywamy obecną naukę – nauką na odległość, czy nauką wirtualną, to wszyscy staramy się zapewnić uczniom dobre doświadczenie edukacyjne. Nowy rodzaj nauczania wymaga od nas zmiany naszych praktyk.

Jedną z najtrudniejszych sztuk, jakie człowiek musi opanować, jest mówienie. Zaraz po narodzinach dziecko rozpoczyna trening aparatu mowy, aby w przyszłości móc wypowiedzieć pierwsze słowa i zdania. Mówienie jest czynnością trudną i jest zależne od sprawności wielu elementów pozornie niezwiązanych z wytwarzaniem mowy. Słowo „pozornie” ma tutaj istotne znaczenie. Bagatelizowanie patologii związanych z mobilnością, równowagą, ze wzrokiem czy też słuchem może w przyszłości przynieść wiele szkody. Ważne jest, aby wszelkie dysfunkcje zostały odpowiednio wcześnie zdiagnozowane i poddane skutecznej terapii.

W codziennej pracy z uczniami pojawia się często wiele pytań. Jak wywołać efekt „wow!” w pracy z dziećmi? Jak „zaczarować” uczniów, aby podtrzymać ich naturalną ciekawość? Jak zmienić sposób nauczania, żeby uczniowie rozwijali umiejętności konieczne do życia w świecie wiedzy i technologii XXI wieku? W jaki sposób nauczyciele powinni planować cykl trzyletniej nauki dla pierwszego etapu kształcenia, który w sposób interdyscyplinarny łączy różne dziedziny wiedzy? Jak w ten długofalowy proces wpisać i przeprowadzać zajęcia, podczas których uczniowie będą poznawali zjawiska i prawa przyrody poprzez doświadczenia i eksperymenty zgodne z metodą badawczą? Jak interpretować cele podstawy programowej? Jak wyposażyć szkolną klasopracownię, aby obserwacje i pomiary stały się codzienną praktyką w klasie i podczas zajęć terenowych? Jaka część edukacji szkolnej musi odbywać się poza murami samej szkoły?

Więcej artykułów…

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Natura matury
Maturę nalezy ZLIKWIDOWAĆ, ponieważ jest niesprawiedliwym egzaminem, którego można PRZYPADKOWO nie z...
Zapisałem dziecko na karate kontaktowe przez takich własnie małych gnojków by sam umiał się bronić
Nauczyciel napisał/a komentarz do Jeszcze większa automatyzacja pracy twórczej
Są też aplikacje które skutecznie potrafią wykrywać czy dany tekst został napisany przez AI czy nie ...
Kajtek napisał/a komentarz do Po co jest szkoła?
Szkoły niczego nas nie uczą oprócz polskiego oraz matematyki nic więcej nie jest nam potrzebne a nau...
Ludzie nie umieją słuchać bo są skupieni na sobie, na swoim ja. Do tego dochodzą narcystyczne wzorce...
Rafał Kapica napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
tak tablice są bardzo dobrym rozwiązaniem - polecam
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Jeszcze większa automatyzacja pracy twórczej
Świetnie, nareszcie! Acz poprzez 'reductio ad absurdum' niestety (starożytnym wystarczyło że wyobraz...
Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie