Rozmowy uczniów są ważnym, a często wręcz niezbędnym warunkiem wartościowego ucznia się. Mówi o tym też druga strategia oceniania kształtującego: Organizowanie w klasie dyskusji, zadawanie pytań i zadań, dających informacje, czy i jak uczniowie się uczą.

Rutyny myślowe według harvardskiego Projektu ZERO ciągle dostarczają mi mnóstwo inspiracji do działania i tworzenia kreatywnych zadań dla uczniów. Cel podstawowy dla mnie to kształtowanie myślenia i umiejętności patrzenia głębiej. Pomysły spod znaku visible thinking routine idealnie te potrzeby spełniają.

W środę miałam szczęście spotkania się z moją klasą wychowawczą podczas 4 godzin lekcyjnych. W poprzednim poście dokładnie opisałam mój pomysł i plan na te zajęcia, ale jak to w naszym nauczycielskim życiu bywa plan planem, ale życie swój własny scenariusz pisze. Okazało się ponownie, że dobrze być elastycznym i przygotowanym na każdą ewentualność, że warto wsłuchiwać się w grupę i podążać za nią, dostosowując nasze plany do nich, a nie ich do naszych planów.

Mamy w nauczaniu kłopot z pracą domową wykonywaną przez uczniów. Uczniowie i rodzice jej nie lubią, a nauczyciele mają problem z jej ocenianiem. Nauczanie zdalne jeszcze bardziej podkreśliło ten problem.

Nasi uczniowie, ale też nauczyciele wrócą niebawem do szkół po długim czasie edukacji zdalnej i wakacjach. Warto, abyśmy ten pierwszy tydzień wykorzystali na integrację, odnowienie relacji, wspólnoty i kształtowanie właściwych stosunków społecznych. Niezbędne będzie oczywiście ustalenie i omówienie zasad bezpiecznego przebywania w szkole według zasad epidemiologicznych.

Ostatnio na popularności zyskuje termin "app smashing". Osoby, które często przeglądają anglojęzyczne strony poświęcone edukacji, śledzą nowości na Twitterze lub współpracują z nauczycielami z USA, prawdopodobnie już niejeden raz zetknęły się z tym określeniem. A co to właściwie jest ten cały app smashing?

Czas wakacyjny był dla mnie momentem sprzątania w mojej skrzynce narzędziowej. Z niektórymi ulubionymi aplikacjami przyszła pora się rozstać. Głównie za sprawą naturalnego, ekonomicznego procesu zamykania lub ograniczania opcji darmowej (niestety żyjemy w takim świecie edukacyjnym, w którym nie mogę liczyć na wsparcie instytucjonalne w tym zakresie), a czasami była to kwestia poszukiwania nowych rozwiązań metodycznych. Gdybym miała wybrać jedno narzędzie, które sprawdzało mi się w ostatnich miesiącach najlepiej i dała mi i moim uczniom różnorodne możliwości działania i tworzenia wybrałabym na pewno aplikację Book Creator, czyli chmurową aplikację pozwalającą na tworzenie e-książek.

Więcej artykułów…

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

A potem oburzenie harnasiów i halyn jak ktoś stwierdza że Polacy to debile. Wiecie że za granicą nie...
Anna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Pani Sylwia ma marne pojęcie o pracy nauczycieli w świetlicy szkolnej...Miałam okazję, przez krótki ...
Sylwia napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Proszę wyjaśnić, w jaki sposób nauczyciel wspomagający przygotowuje się do zajęć. Przecie on po pros...
Taaa, a premier, z wielkim hałasem, przed kamerami otwiera "największą w Europie fabrykę amunicji". ...
Gdyby jeszcze Ministerstwo Edukacji chciało inwestować w takie rozwiązania, które z pewnością przyda...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
... i co to za określenie "świetliczanka" :( To jest nauczyciel z takimi samymi kwalifikacjami jak P...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Całkowicie się z Panią nie zgadzam, że nauczyciel WSPÓŁORGANIZUJĄCY nie przygotowuje się do zajęć! Ł...
Eleonora napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Poniosły emocje tego dyrektora i nie ma prawa wygadywać takich bzdur: (cyt) "trwają w niekoniecznie ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie