Wizualizery na lekcjach

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
nowe technologie w edukacjiTablica, kreda i pomoce naukowe w postaci globusa, czy ludzkiego szkieletu na stojaku nie wystarczą by zatrzymać uwagę uczniów. Przygotowanie materiałów na planszach lub foliach wymaga nakładu pracy, a tego typu pomoce łatwo ulegają zniszczeniu w trakcie użytkowania. Można jednak skorzystać z prostych, nowoczesnych narzędzi, które pomogą zilustrować dane zagadnienie.
 
Dobrym rozwiązaniem dla szkół jest zakup sprzętu do komunikacji wizualnej. Wiedza przekazana uczniom za pomocą obrazów w większym stopniu zaabsorbuje ich uwagę, aniżeli monotonny wykład. Nauczycielom natomiast umożliwi prezentowanie materiału zachowanego w wersji elektronicznej, który łatwo odtwarzać, edytować, przekazywać dalej np. za pomocą poczty elektronicznej.

Jeśli chcemy zaoszczędzić czas lekcyjny szczególną uwagę należy zwrócić na wagę i mobilność wyposażenia szkolnego. Produkty powinny być lekkie i łatwe do przenoszenia, a więc wyposażone w podstawy na kółkach, uchwyty. Dzięki temu będzie z nich mogło korzystać wielu nauczycieli, w różnych klasach. Jeśli szkoła chce długo cieszyć się użytkowaniem sprzętu, przy zakupie produktów należy zwrócić uwagę na ich solidne wykonane i trwałość materiałów, a także gwarancję.

Nowoczesne urządzenia, za pomocą których nauczyciele mogą zwiększyć zainteresowanie i percepcję uczniów to wizualizery. Przykładowo wizualizery AVerMedia wyposażone są w zintegrowaną kamerę wideo. Podłączając do niego projektor można na dużym ekranie pokazać uczniom pomoce dydaktyczne, zarówno w formie wydruków jaki i trójwymiarowych przedmiotów. Dzięki temu każdy uczestnik zajęć może w tym samym momencie dokładnie obejrzeć np. wyżłobienie w skale, czy cenną monetę. W ten sposób prezentowane pomoce pozostają cały czas pod opieką prowadzącego i nie są narażone na zniszczenie przez przekazywanie ich z rąk do rąk. Przy pomocy podświetlanego pulpitu (lightbox) jest możliwość wyświetlenia slajdów przygotowanych na foliach, a także zdjęć rentgenowskich - np. podczas lekcji na temat szkieletu człowieka. Z kolei podłączając wizualizer do mikroskopu, każdy uczeń obecny na sali może zobaczyć budowę skórki cebuli, czy strukturę włosa.

Obrazowanie wiedzy w trakcje trwania zajęć lekcyjnych odgrywa ważną rolę. Widząc zachodzące procesy uczniowie angażują się emocjonalnie w zajęcia, przez co łatwiej zapamiętują materiał. Nauczyciele, poprzez przygotowanie materiałów w wersji elektronicznej, mogą je wielokrotnie powielać i dowolnie modyfikować.

Powinniśmy coraz większą uwagę zwracać na projektowanie przestrzeni edukacyjnej, nie tylko od strony architektonicznej, ekologicznej, ergonomicznej, ale i urządzeń, które powinny znajdować się na wyposażeniu szkół w XXI wieku. Taki cel postawili sobie organizatorzy trzeciej edycji ogólnopolskiego konkursu plastycznego „Klasa ze Snów”, którego patronem medialnym jest Edunews.pl. W tym roku Jury przy ocenianiu prac zwróci szczególną uwagę na wykorzystanie w projektach jak największej ilości materiałów ekologicznych. Prace należy przesyłać do 31 grudnia 2009 (decyduje data stempla pocztowego). Na zwycięskie szkoły czekają cenne zestawy multimedialne, które uatrakcyjnią zajęcia prowadzone w szkole. Więcej informacji na stronie: www.klasazesnow.pl
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Nauka języka obcego w polskich szkołach
Czyli nic się nie zmieniło, odkąd przestałem chodzić do szkoły - ta nadal uczy gramatyki i słówek, o...
Ppp napisał/a komentarz do Odciążenie uczniów od myślenia?
Wystarczy nie oduczać myślenia i zadawania pytań - to jednak zadanie dla podstawówek. Jeśli uczeń zg...
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Poczucie sprawstwa jest ważne. Gdy daję studentom możliwość wyboru czasem są zaskoczeni. Pozytywnie....
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Pomysły na efektywne i wartościowe kończenie nauki w roku szkolnym
Przydatne pomysły, niektóre stosuję, inne dopiero wypróbuję. Na studentach. Mam na myśli wszystkie t...
Ppp napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Dobre chęci, jak widzę, są - problem w tym, że o wszystkim WAŻNYM decyduje MEN, o mniej ważnych dyre...
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Po wyborach. Co dalej z polską edukacją?
2,5 milionowa Warszawa (podobnie Kraków i inne duże metropolie) miała ponad 80-procentową frekwencję...
Sorry, ale wszystko to można sobie w... teczkę włożyć jeśli w grę wchodzi "poprawianie" ocen, a one ...
Ppp napisał/a komentarz do Napiszcie mi to pięknie!
Pisanie na klawiaturze mniej męczy ręce, oraz ułatwia pisanie dłuższych tekstów. Umożliwia tez lep...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie