Proste triki w uczeniu muzyki

fot. Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Polacy mają cudne dusze pełne muzyki, a nauczycielki i nauczyciele pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej najlepsze! Chciałabym zainspirować i przekonać do integrowania edukacji muzycznej z innymi aktywnościami edukacyjnymi. To dobry sposób na zmianę aktywności z pozycji siedzącej na ruchową i pozostanie w temacie dnia, a tej drugiej w edukacji muzycznej do wyboru, do koloru. Proste zabawy muzyczne, pląsy, schematy rytmiczne od zawsze są elementem naszych pauz śródlekcyjnych. Tworzenie muzyki również nie musi być skomplikowane. To ma sens!

W mojej pracy dydaktycznej związanej z edukacją muzyczną kieruję się emocjami. Muzykowanie ma wyzwalać radość, przynosić ulgę w nauce, rozładowywać napięcie emocjonalne. Skąd pomysł na proste triki w uczeniu muzyki? Zdaję sobie sprawę, że nie wszyscy nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej ukończyli szkoły muzyczne II stopnia czy wyższe. Sama takiej nie kończyłam, ale uważam, że muzykowanie nie musi być skomplikowane. W pierwszej klasie bardzo często sięgam do repertuaru proponowanego w przedszkolach. Bazą są tradycyjne proste melodie usłyszane w dzieciństwie, które następnie rozwijam, przekształcam.
Jestem absolwentką Akademii Pedagogicznej w Krakowie (dzisiaj Uniwersytet Pedagogiczny). Pracę magisterską pisałam pod kierunkiem dr Andrzeja Wilka, który jest współtwórcą autorskiej metody nauczania muzyki znaną pod nazwą Krakowska Koncepcja Programowo-Metodyczna Wychowania Muzycznego. Z tego powodu jest mi ona najbliższa i wiele z niej czerpię. Jednocześnie lubię też wykorzystywać elementy innych metod (Orffa, Labana, Codaya, Bati Strauss, Shinichi Suzuki, pedagogikę zabawy, ruch rozwijający Weroniki Shereborne i inne). Zabawy, którym towarzyszy ruch i muzyka często wprowadzam jako urozmaicenie zajęć edukacji polonistycznej, przyrodniczej, społecznej. Kodowanie ruchu, rytmy pojawiają się jako przerywnik w edukacji matematycznej.

Podstawy tańca towarzyskiego, tańce ludowe i improwizacje ruchowe często wprowadzam podczas zajęć wychowania fizycznego, a proste instrumenty muzyczne (grzechotki, kołatki, dzwoneczki) tworzymy podczas edukacji technicznej. Za to właśnie kocham edukację zintegrowaną, że mam taką możliwość. Integruję treści łączę, wykorzystuję możliwości. Dzięki temu raz w tygodniu mogę poświęcić więcej czasu wyłącznie na tworzenie i odtwarzanie muzyki z wykorzystaniem instrumentów. W mojej klasie tworzymy muzykę przy pomocy narzędzi multimedialnych. Podczas nauczania zdalnego odkryłam duże możliwości narzędzia Genial.ly. Jego zaletą jest prosta obsługa i dostępność. Uczeń otworzy zadanie stworzone w prezentacji Genial.ly niemal na każdym urządzeniu (smartfonie, tablecie, laptopie). Potrzebny jest jedynie dostęp do Internetu. Dla moich pierwszoklasistów stworzyłam syntezator online. Na moją prośbę nauczyciel muzyki w naszej szkole nagrał cztery świąteczne podkłady muzyczne. Ja nagrałam filmiki pokazowe gry na syntezatorze z wykorzystaniem tych melodii. Moi uczniowie mogli nauczyć się grać na urządzeniu, a następnie grali na dzwonkach. Bardzo podobała im się taka aktywność. Stworzony syntezator wykorzystuję również podczas zajęć stacjonarnych. Nie mam w klasie pianina, zatem taka pomoc dydaktyczna bardzo ułatwia mi pracę.

W Genia.ly stworzyłam również dwie tablice interaktywne. Jedna do tworzenia rytmów, a druga do tworzenia melodii. Uczniowie mogli pracować indywidualnie, w parach, grupach. Takie proste zadanie, jak tworzenie rytmu w metrum dwudzielnym, a następnie odtwarzanie go przy pomocy efektów akustycznych (klaskania, tupania) albo instrumentów perkusyjnych sprawiało im wiele radości. Każda z tablic to pomoc dla pierwszej klasy. Niebawem stworzę podobne dla klasy drugiej i trzeciej. Wszystkie moje pomoce dydaktyczne są lub wkrótce będą dostępne na moim blogu edukacyjnym.

Zapraszam do obejrzenia mojego wystąpienia na INSPIR@CJACH WCZESNOSZKOLNYCH 2022 w Warszawie:

I jeszcze skecznotka w wykonaniu Mateusza Łyska:

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 14-15 maja 2022 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2022 byli:

Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli grupy Superbelfrzy RP i Superbelfrzy Mini.

Partnerami konferencji byli: Learnetic SAFundacja Szkoła z Klasą (Program Asy Internetu), Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog (Amazon Kindloteka i Minecraft Education) oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

 

Notka o autorce: Edyta Jurys jest nauczycielką wczesnoszkolną w Szkole Podstawowej nr 9 im. M. Kopernika w Koszalinie, terapeutka mowy i dysleksji. Do pracy dydaktycznej wprowadza metodę projektów edukacyjnych. Opracowała i z powodzeniem realizuje innowację pedagogiczną pt. „Nauczanie podstaw ortografii w edukacji wczesnoszkolnej w oparciu o metodę glottodydaktyki”. Prowadzi blog https://mojatikowaklasa.blogspot.com/. Należy do społeczności Superbelfrzy RP i Superbelfrzy Mini.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie