Rozwijanie aktywności badawczej dzieci – obserwacja, doświadczenie, eksperyment

(C) Fundacja Think!

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

W codziennej pracy z uczniami pojawia się często wiele pytań. Jak wywołać efekt „wow!” w pracy z dziećmi? Jak „zaczarować” uczniów, aby podtrzymać ich naturalną ciekawość? Jak zmienić sposób nauczania, żeby uczniowie rozwijali umiejętności konieczne do życia w świecie wiedzy i technologii XXI wieku? W jaki sposób nauczyciele powinni planować cykl trzyletniej nauki dla pierwszego etapu kształcenia, który w sposób interdyscyplinarny łączy różne dziedziny wiedzy? Jak w ten długofalowy proces wpisać i przeprowadzać zajęcia, podczas których uczniowie będą poznawali zjawiska i prawa przyrody poprzez doświadczenia i eksperymenty zgodne z metodą badawczą? Jak interpretować cele podstawy programowej? Jak wyposażyć szkolną klasopracownię, aby obserwacje i pomiary stały się codzienną praktyką w klasie i podczas zajęć terenowych? Jaka część edukacji szkolnej musi odbywać się poza murami samej szkoły?

Poszukiwanie odpowiedzi na te i inne nurtujące pytania skłaniają do wielu refleksji. Przede wszystkim współczesna szkoła musi zaadaptować się do zmian otaczającego świata w sposób rozumny, celowy i twórczy. Pomocne w osiąganiu tego celu są obserwacje, doświadczenia i eksperymenty. John Dewey podkreślał, że doświadczenie jest źródłem zdobywania i weryfikowania wiedzy. Trudno jest zbadać, jaki wpływ na zainteresowania uczniów i ich postawy wywiera szkoła, a jaki środowisko pozaszkolne. Oczywiste jest natomiast, że szkoła powinna rozwijać w nich ciekawość wobec otaczającego świata, szczególnie gdy dość często nie mają ku temu okazji.

W obecnych czasach znaczna część dzieci przez większość dnia przebywa w środowisku prawie wyłącznie pozaprzyrodniczym – szkoła, dom, centrum handlowe, centrum rozrywki, cała gama zajęć pozalekcyjnych itp. Takie dzieci mają dość często do czynienia głównie z komputerem, telewizorem bądź tabletem przez długi okres czasu niekoniecznie w celach edukacyjnych. Problemem jest dla nich już samo skupienie uwagi na rzeczywistych zjawiskach czy obiektach przyrodniczych, a wiedza naukowa często różni się od potocznej. Wśród celów nauczania m.in. zajęć przyrodniczych znajdują się zagadnienia związane z pozyskiwaniem, przedstawianiem i wykorzystaniem szeroko pojętej informacji. Do realizacji tych celów doskonale nadają się wyniki doświadczeń, eksperymentów i obserwacji. Chodzi o nabycie umiejętności badawczych oraz o wykształcenie poszukującej i badawczej postawy uczniów. Dlatego, aby zmotywować uczniów do nauki należy zadawać im lub zachęcać ich do stawiania pytań problemowych, do obserwowania, badania i odkrywania praw otaczającego ich świata i samodzielnego szukania przez nich odpowiedzi na postawione pytania.

Obserwacja i eksperyment edukacyjny są najważniejszymi instrumentami poznawania w naukach przyrodniczych i wbrew pozorom rzadko goszczą w sali lekcyjnej. Bardzo często podaje im się „gotową wiedzę na tacy”, a przecież zajęcia wykorzystujące eksperymenty przyrodnicze zachęcają uczniów do rozwiązywania problemów, kształtują u nich umiejętność formułowania hipotez i ich weryfikowania, cierpliwość, wytrwałość i systematyczność. W toku postawionych przed nimi wyzwań uczniowie pokonują przeszkody, ich samodzielność osiąga wysoki poziom, tempo uczenia się jest zależne od uczniów lub grupy uczniów, uczą się przyjmowania różnych ról i prezentacji wyników swoich prac. Uczniowie zyskują dzięki pracy z grupą, ich aktywność sprzyja rozwojowi motywacji i zmniejsza potrzebę formalnego sprawdzenia osiągnięć, uczą się samokontroli i samooceny, a efekty nauczania są wysokie i trwałe. Dzieci łatwiej stosują zdobyte informacje w nowych sytuacjach, rozwijają swoje sprawności umysłowe i zdolności twórcze.

Jest sporo doświadczeń widowiskowych, które wzbudzają emocje i są zawsze chętnie oglądane czy wykonywane. Towarzyszy im radość, zdziwienie, zaskoczenie i chęć do dalszych działań. To dla dzieci magiczny czas, chcą te doświadczenia powtarzać wielokrotnie. Najlepszym sposobem na wskazanie uczniom jedności świata nauk przyrodniczych, praw i zjawisk nimi rządzących jest też realizacja projektów edukacyjnych z udziałem licznych obserwacji, doświadczeń i eksperymentów, można w nich ująć interdyscyplinarnie wiele zagadnień. Po wykształceniu u uczniów nawyków bezpiecznego eksperymentowania nauczyciel oddaje aktywność w ręce dzieci. Jasno sprecyzowane wnioski i liczne ciekawostki pozwalają nawet najmłodszym naukowcom posiąść „magiczne moce”, którymi mogą pochwalić się najbliższym, rówieśnikom, nauczycielom i na długo zapadną im w pamięci, a ich stopień trudności może być różny. Bycie młodymi naukowcami to doskonały sposób na wspólne spędzenie czasu, tym bardziej że większość składników można znaleźć w domowej kuchni. Warto w klasie organizować takie dni odkrywców czy też dni eksperymentów, na przykład jeden raz w miesiącu lub jeden raz w tygodniu. Dopóki uczniowie nie nauczą się reguł pracy z doświadczeniami i eksperymentami to na początku może organizować je nauczyciel, uczniowie z innych klas, a później sami uczniowie. Takie klasowe dni nie muszą być wyrwane z kontekstu realizacji podstawy programowej czy też programu nauczania, warto uwolnić się od pracy z podręcznikami, kartami pracy i siedzenia w ławkach czy też sali lekcyjnej, uczyni to edukację bardziej radosną i efektywniejszą. Doskonałym punktem wyjścia może być każda pora roku, tematyka zajęć, utwór literacki etc.

Dążmy do tego, by proces kształcenia nie polegał głównie na narzucaniu uczniom zewnętrznych schematów myślenia i działania, lecz by szkolna „wiedza” nawiązywała jak najczęściej bezpośrednio do doświadczenia ucznia, a to zaprocentuje w ich dorosłym życiu.

Zapraszam na moje wystąpienie podczas INSPIR@CJI WCZESNOSZKOLNYCH 2020:

Skecznotka z wystąpienia autorstwa Belfry Bazgrolą & Vitia Maluje:

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 7-8 marca br. konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2020 były:
Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK!, Edunews.pl oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli grupy Superbelfrzy RP i Superbelfrzy Mini.

Partnerami konferencji byli: Learnetic, Mentor, Nowa Szkoła, Fundacja Orange oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Partnerem medialnym konferencji był Głos Nauczycielski.

  

Notka o autorce: Barbara Ochmańska jest nauczycielką edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej nr 1 w Wyszkowie, wieloletnim doradcą metodycznym, nauczycielem konsultantem, autorką i współautorką licznych publikacji dla dzieci i nauczycieli. Należy do społeczności Superbelfrzy RP.

 

PRZECZYTAJ TAKŻE:

>> Śladami przeszłości, czyli jak rozwijać zainteresowania historią

>> Da się! O pracy bez ocen, podręczników i ćwiczeń

>> Jak zachęcać młodszych uczniów do uczenia się?

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie