Kodowanie na Dzień Języka Ojczystego

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Reguły i trudności ortograficzne oraz gramatykę możemy ćwiczyć na różne sposoby. Najbardziej zależy nam na tym, aby te aktywności były kreatywne i każdy uczeń miała szansę na aktywność.

Poprzez zabawę, kreatywne ćwiczenia i aktywne zadnia, uczniowie uczą się najbardziej efektywnie. Stąd z okazji Dnia Języka Ojczystego (21.02 – Międzynarodowy Dzień Dziedzictwa Językowego ustanowiony przez UNESCO), przygotowaliśmy kilka ćwiczeń na macie edukacyjnej, dzięki której będziemy i Was zachęcamy też do tego, w niezwykle atrakcyjny sposób mogą ćwiczyć pisownię wyrazów z trudnościami ortograficznymi, utrwalać zasady, poszerzać słownictwo, a przy okazji doskonalić gramatykę. Nie bez znaczenia są tu też ćwiczenia o charakterze terapeutycznym, które dodatkowo wspomagają logiczne myślenie, koordynację wzrokowo-ruchową i spostrzeganie.

Nasze propozycje można wykorzystać na macie, ale także na każdej kratownicy, którą możemy wykonać na brystolu.

1. Na początek ćwiczymy odwzorowywanie układu klocków na macie.

2. Ćwiczymy odczytywanie współrzędnych, na których znajdują się klocki.

3. Na pierwszym klocku układamy strzałkę, która oznacza początek i kierunek trasy klocków.

4. Pod każdym układem klocków zakodowane są litery, które w całości tworzą wyrazy.

5. Na jednej macie układamy kod z klocków, na drugiej litery, które utworzą wyraz. Pozostałe pole zakrywamy innymi literami, by utrudnić zadanie.

6. Ćwiczenie możemy wykonać w odwrotny sposób. Układamy wyrazy na macie, a uczniowie kodują ich układ za pomocą klocków i współrzędnych.

7. Dodatkowo po odczytaniu każdego odkodowanego wyrazu możemy utrwalać zasady ortograficzne i gramatyczne. Układać z nimi zdania itp.

8. Takie aktywności na macie możemy przenieść na kartę pracy. Przykładową kartę udostępniamy do pobrania.

Kartę pobierz tutaj.

Strzałki do pobrania

 

Notka o autorkach: Zyta Czechowska i Jolanta Majkowska- nauczycielki w Zespole Szkół Specjalnych w Kowanówku. Członkinie grupy SuperbelfrzyMini i SuperbelfrzyRP. Autorki bloga specjalni.pl. Entuzjastki nowoczesnych technologii i kreatywnych pomocy dydaktycznych. Wdrażają elementy programowania w szkolnictwie specjalnym. Autorki projektu sieci współpracy nauczycieli, prowadzące Rady Szkoleniowe i warsztaty dla nauczycieli. Za szczególne osiągnięcia edukacyjno-wychowawcze otrzymały w 2017 r. Nagrodę Ministra Edukacji Narodowej. Niniejszy artykuł ukazał się w blogu Specjalni.pl. Licencja CC-BY-SA

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie