Sposób na konflikt w szkole

(C) Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Marzy mi się świat bez kar i nagród, bez punktowych systemów wychowawczych oraz słoneczek i chmurek. Jak już wiele osób miało okazję przekonać się „na własnej skórze”, skutki uboczne tych metod są bardziej obciążające niż przypuszczano. Stąd coraz więcej edukatorów, rodziców poszukuje innych możliwości w placówkach edukacyjnych. Warto spróbować nowych podejść i nowych narzędzi.

Poznańska szkoła Spark Academy stosuje dwa narzędzia, które wydają się być skuteczną alternatywą dla podejścia opartego na karach i nagrodach. Są to Kręgi Naprawcze oraz Minimediacje SNO.

Kręgi Naprawcze to narzędzie, które w Spark Academy z powodzeniem jest wykorzystywane do mediacji pomiędzy uczniami oraz między nauczycielami a uczniami. To do czego dążymy to aby narzędzie to częściej wykorzystywać również do konfliktów wśród kadry oraz nauczycieli i rodziców. Na ten moment w szkole jest przeszkolonych kilka osób z procesu prowadzenia Kręgów Naprawczych.

Minimediacje SNO natomiast to narzędzie do wykorzystania przy codziennych konfliktach dziecięcych oraz nastoletnich. Sprawdza się również w przypadku empatycznego słuchania – pomaga budować bliskie relacje z grupą, które są (powinny być) podstawą pracy każdego edukatora. Z Minimediacji została przeszkolona cała kadra szkoły dzięki czemu łatwiej nam wykorzystywać to narzędzie regularnie.

Zapraszamy do obejrzenia wystąpienia Weroniki Górskiej-Wolniewicz, Alicji Staszczuk i Aleksandry Dopierały, w którym oba te narzędzia zostały prezentowane wraz z przykładami z życia szkolnego:

***

Konferencja INSPIR@CJE 2019 odbyła się w Warszawie (27-28 czerwca 2019).

Partner merytoryczny: Superbelfrzy RP / Superbelfrzy Mini

Partnerzy: Brainly, Fundacja Orange, Katalyst Education, Learnetic, Microsoft, Skriware, Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Partnerzy medialni: Głos Nauczycielski, Wokół Szkoły, Edustore.eu.

 

Notka o autorce: Alicja Staszczuk jest nauczycielką edukacji wczesnoszkolnej i języka angielskiego. Na co dzień wychowawca grupy 1-3 i koordynatorka tego etapu edukacyjnego w poznańskiej szkole Spark Academy. Wprowadza formy mediacji do życia swoich uczniów i współpracowników. Jest pasjonatką edukacji alternatywnej oraz nauczania zorientowanego na dzieci. Trenerka Minimediacji SNO, edukatorka Pozytywnej Dyscypliny, miłośniczka Porozumienia bez Przemocy.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Podoba mi się podejście operacje na szacunku, a nie kontroli :)
GPT napisał/a komentarz do EjAj z lodówki
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
GPT napisał/a komentarz do Kierunki rozwoju polskiej edukacji
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
Ppp napisał/a komentarz do Dziesięć błędów informacji zwrotnej
Wszystko to prawda, ale na "zerowym" punkcie powinno być: błędem krytyki jest samo jej istnienie! w ...
Zbyt ogólny opis by zrozumieć czym to się różni od istniejących aplikacji edukacyjnych które są zazw...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Natura matury
Miałem wrażenie, że dość jasno dałem do zrozumienia, że nie rozważam tu zasadności ani prawidłowości...
Mikołaj napisał/a komentarz do Natura matury
Trafne pokazuje to, że matura to nie tylko test wiedzy, ale rytuał przejścia, który ma sens tylko wt...
Ppp napisał/a komentarz do Natura matury
Maturę nalezy ZLIKWIDOWAĆ, ponieważ jest niesprawiedliwym egzaminem, którego można PRZYPADKOWO nie z...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie