Godzina Geniuszu, czyli wiara w uczniów czyni cuda

(C) Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Wśród opublikowanych niedawno ”Podstawowych kierunków realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2019/2020” znajduje się punkt “Rozwijanie kreatywności, przedsiębiorczości oraz kompetencji cyfrowych uczniów”. Jednocześnie pojawiają się doniesienia o tym, że nauczyciel pewną część treści z podstawy programowej powinien przeprowadzić metodą projektu. Niewiele metod sprzyja realizacji tych oczekiwań w równie szerokim zakresie jak Godzina Geniuszu, czyli pomysł na pracę projektową oparty na sprawdzonych praktykach stosowanych w jednych z największych firm świata, które w ten właśnie sposób od lat motywują swoich pracowników do tworzenia innowacyjnych rozwiązań.

Zaletą Godziny Geniuszu jest to, że to uczeń, a nie nauczyciel, decyduje nie tylko o zawartości merytorycznej tworzonego przez siebie projektu, ale także o formie jego realizacji. Wpływa to korzystnie na zwiększenie motywacji wewnętrznej, i to nie tylko podczas samych zajęć gdy Godzina Geniuszu jest realizowana, ale także, jak wskazują wyniki pilotażu przeprowadzonego przeze mnie, na motywację wewnętrzną podczas pozostałych lekcji danego przedmiotu, realizowanych już zwykłymi, bardziej tradycyjnymi metodami.

Godzina Geniuszu to doskonały szkielet, który można obudować, stosując nie tylko pracę projektową, ale także zasady bazujące na myśleniu projektowym (czyli tzw. Design Thinking), dzięki czemu uczniowie nie tylko wdrażają się do pracy twórczej, ale przyzwyczajają do tego, jak sobie radzić z popełnianymi porażkami i uczą pracować w ustalonych ramach czasowych. Wszystkie umiejętności rozwinięte podczas lekcji z Godziną Geniuszu wchodzą w skład tzw. "umiejętności XXI wieku" i stanowią potencjalny atut ucznia w zetknięciu z rynkiem pracy.

O Godzinie Geniuszu opowiadałem więcej na INSPIR@CJACH 2019. Zapraszam do obejrzenia wystąpienia:

***

Konferencja INSPIR@CJE 2019 odbyła się w Warszawie (27-28 czerwca 2019).

Partner merytoryczny: Superbelfrzy RP / Superbelfrzy Mini

Partnerzy: Brainly, Fundacja Orange, Katalyst Education, Learnetic, Microsoft, Skriware, Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Partnerzy medialni: Głos Nauczycielski, Wokół Szkoły, Edustore.eu.

 

Notka o autorze: Marcin Zaród jest Nauczyciel Roku 2013, członkiem grupy Superbeflrzy RP, anglistą w V Liceum Ogólnokształcącym im. Janusza Korczaka w Tarnowie, jednym z twórców Centrum Edukacji i Kreacji Cyfrowej Fabryka Przyszłości w Tarnowie, ekspertem i trenerem w projekcie Laboratorium Dydaktyki Cyfrowej, Latarnikiem Polski Cyfrowej, zdobywcą tarnowskiego tytułu Nauczyciel z Kulturą 2016. Współprowadzi z Jackiem Staniszewskim polski podcast edukacyjny EduGadki, jeden z najpopularniejszych polskich podcastów edukacyjnych, a także stosuje podcasty w swojej pracy z uczniami w tarnowskim liceum.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Magda napisał/a komentarz do STEAM w praktyce w szkole ponadpodstawowej
Takie metody to się stosowało na zajęciach ZPT i cały czas stosuje się przy nauce zawodu.
Nauczyciel napisał/a komentarz do „Sieciaki” i niebezpieczne kontakty online
Popieram takie inicjatywy. Trzeba edukować rodziców i dzieci, ale coraz ciężej uciec z sieci...
Jest koniec roku i chętnie dajemy się ponieść iluzji że od nowego roku szkolnego wszystko będzie lep...
Piotr napisał/a komentarz do EjAj z lodówki
Mam podobne przemyślenia, ciekawe czy to nadmuchana bańka ;)
W sprawie wf mam inna uwagę. Wf to przedmiot specyficzny. Nauczyciele wf nie pracują w domu, ich obo...
Bardzo ciekawe i trafne spostrzeżenia, widać dobre analityczne podejście i obiektywność. Warto, aby ...
Zaufanie uczniów i nauczycieli w szkole wymaga także zaufania władz do nauczycieli - czyli tworzenia...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie