Ograna poezja

fot. Joanna Krzemińska

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Pierwszy tydzień września za nami. To był dobry, choć specyficzny czas. Głowy jeszcze nie całkiem wróciły z letniego wypoczynku, nie wszyscy posiadają już podręczniki (a niech to, chyba czas zupełnie z nich zrezygnować), za oknem wciąż czuć upalne chwile. Co zrobić, by nie poddać się i dobrze wykorzystać zajęcia?

Dawno, dawno temu, w szale przygotowywania gier edukacyjnych, wyszła spod moich rąk prosta wariacja memory. Na tekturowych kartonikach zapisane zostały nazwy środków wyrazu artystycznego oraz ich przykłady. W wersji podstawowej młodzi ludzie dobierali hasła w pary. Na ławce leżały odwrócone w dół tafelki. Trzeba było zapamiętać, co się gdzie znajduje i połączyć. Wygrywał ten, kto odkrył najwięcej par.

Poetyckie czary mary, czyli para nie do pary

Dziś rozgrywka przebiegała inaczej. Zależało mi, aby pokazać uczniom, że wbrew ich zapewnieniom, mają w głowach nieco wiedzy... Dlatego wspólnie zbierali punkty. A zadanie polegało na wylosowaniu z pudełka, stojącego pośrodku stolika, kartonika i podanie nazwy środka stylistycznego (jeśli wyciągnięto cytat) lub przywołanie przykładu wskazanego tropu.

Ważne jest to, że przed rozpoczęciem zabawy, omówiliśmy „z grubsza” materiał, który pojawił się w grze. Poza tym, zadaniem licealistów było ogranie banku (czyli mnie), a nie wzajemna rywalizacja.

Jak przebiegała zatem partia? Zgodnie z wytycznymi młodzi ludzie udzielali odpowiedzi. Jeśli była ona poprawna, zatrzymywali kartonik i zdobywali punkt. Jeśli się nie udało, kartonik trafiał „do banku”. Zwykle umawiam się z uczniami na brak powtórek w przykładach. Dziś jednak zależało mi również na uważnym słuchaniu siebie nawzajem, więc ten zapis nie obowiązywał... Zgadniecie, kto wygrał?

 

Notka o autorce: Joanna Krzemińska jest nauczycielką języka polskiego w Szkołach Prywatnych "Mikron" w Łodzi. Prowadzi własny blog edukacyjny Zakręcony Belfer, w którym ukazał się niniejszy artykuł. Należy do społeczności Superbelfrzy RP. Licencja CC-BY.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Zadania fakultatywne
Zadanie fakultatywne dla Pani:Uczeń ma do obsługi dziesięć przedmiotów (w liceum więcej), doba ma ty...
W miejsce dyskusji o tym jak będzie, proponowałbym również pomyśleć i o negatywnym scenariuszu, któr...
Jerzy T. napisał/a komentarz do O lekturach obowiązkowych w szkołach średnich 
@Aleksander Lubina: Słusznym wydaje się [...]A jeśli to założenie jest zwyczajnie fałszywe, to co? J...
Pora ostateczna to zmienić.
Nie do końca się zgadzam. Wywód Autora jest logiczny, ale pod warunkiem odwrócenia podstawowych zało...
PEŁNA ZGODA! Tylko, że to jest oczywiste od wielu lat i pozostaje zapytać, dlaczego nic nie jest w t...
Nie wiem co autorzy mają na myśli pisząc partnerstwo poznawcze między edukacją a technologią (AI). P...
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Metody głębokiego uczenia się
Ppp: obawiam się że ilość materiału jest sprzężona z innymi pozostałymi parametrami, takimi jak wiel...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie