Warto blogować

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

blogi w edukacjiRośnie popularność blogów jako źródła informacji, wymiany opinii i doświadczeń, zdobywania wiedzy. Dotyczy to zwłaszcza młodych ludzi, którzy używają blogów w sposób naturalny w swoim życiu osobistym, naukowym czy zawodowym. Blogi mogą stać kluczowym narzędziem szeroko pojętej edukacji, o ile ich znaczenie dostrzegą wreszcie nauczyciele i edukatorzy.

Według Blogpulse (sierpień 2008) na świecie istnieje ponad 78 703 197 milionów blogów, zaś w ciągu ostatnich 24 godzin zaindeksowano ponad 683 tysiące nowych postów. Z badania polskiej blogosfery „Motywacje, zachowania i poglądy autorów i czytelników blogów” (2007), przygotowanego przez firmę badawczą Gemius SA i serwis Blox.pl (PDF) wynika, że w Polsce osoby prowadzące blogi to w większości osoby młode – tylko 1/3 badanych blogerów ma ponad 30 lat. Większość autorów blogów pracuje zawodowo (66%), połowa uczy się lub studiuje. Osób w wieku 15-19 lat jest tylko 15% (według badań portalu Interklasa.pl – blogi prowadzi 18% ankietowanych uczniów). Najliczniejszą grupą wiekową wśród respondentów są dwudziestoparolatkowie, którzy stanowią 52% autorów blogów.

W grupie wiekowej do 19 lat powody prowadzenie bloga naukowe i edukacyjne wskazuje 20% badanych, powyżej 20 lat – 13%. Warto zauważyć, że w grupie 15-19 lat nie czyta blogów w ogóle jedynie 14,4% osób badanych przez Gemius.pl. 69% przedstawicieli tej grupy korzysta z 4 lub więcej blogów.

Blogi już są zatem ważnym narzędziem edukacji dla 1/5 populacji osób uczących się w polskich szkołach. Łatwość tworzenia i korzystania z blogów zachęca do lepszego wykorzystania tego narzędzia w polskich szkołach. Powyższą prezentację przygotowano w celu promocji większego wykorzystania blogów w edukacji szkolnej w rozpoczynającym się nowym roku szkolnym.

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie