Szkoła w lesie

fot. domena publiczna - Pixabay.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Wiele szkół znajduje się w pobliżu mniejszych lub większych kompleksów leśnych albo stosunkowo łatwo można się do nich dostać z dziećmi. Pobyt w lesie to okazja do zorganizowania całodniowych, bogatych zajęć przedmiotowych, na których uczniowie będą uczyć się nie tyle z podręczników, co po prostu przy wykorzystaniu tego, co tam w lesie znajdą. Takie zajęcia to okazja nie tylko do poznawania przyrody, ale i pogłębiania znajomości matematyki, języka ojczystego, ale i fizyki, geografii oraz wielu innych przedmiotów.

Wyjście do lasu to okazja do tzw. odkrzesłowienia edukacji szkolnej. Nie tyle chodzi tu o pojechanie na jedną z wielu ścieżek dydaktycznych w lesie i „zaliczenie” jej, czy skorzystanie z bogatej propozycji zajęć dla szkół, które w całym kraju oferują rozmaite instytucje publiczne i edukacyjne (np. Lasy Państwowe, ośrodki edukacji ekologicznej itp.). Tu pewien wysiłek powinni wykonać nauczyciele – wyjście do lasu ma konkretny cel i nie powinno być „wycieczką”, lecz jak najbardziej lekcjami szkolnymi, tyle że wśród drzew. W sieci można znaleźć całkiem sporo scenariuszy i inspiracji dla takich zajęć (w Edunews.pl np. Matematyka w lesie… ).

Szkoła może też wziąć „pod opiekę” dany obszar lasu i własnymi siłami zadbać o organizację różnych aktywności czy opisanie znajdujących się w nim skarbów. To także mogą wykonać dzieci w ramach ich edukacji szkolnej. Kiedyś podobny zakres edukacji zapewniało harcerstwo. Dziś nie jest już ono niestety tak popularne wśród dzieci i młodzieży jak kiedyś, więc może jednak warto powracać jak najczęściej do lasu, aby tam się uczyć?

O tej metodzie edukacji opowiadała podczas INSPIR@CJI 2017 Dorota Rudnik, nauczycielka ze Społecznej Szkoły Podstawowej w Węgoju, która realizuje spójny program Leśnych Lekcji. Są to cykliczne, regularne zajęcia - min. 8 wyjść pod rząd - tydzień w tydzień, niezależnie od pogody. Warto podkreślić, że to nie są lekcje przedmiotowe, tylko program interdyscyplinarny. W trakcie zajęć realizowane są treści z różnych przedmiotów, ale przede wszystkim są rozwijane kompetencje społeczne. To nie jest "zielona szkoła", ani wycieczka do lasu, ani lekcja biologii. Warto zainspirować się i zaplanować taki program w szkole:

***

Konferencja INSPIR@CJE 2017 odbyła się w Warszawie w dniach 29-30 czerwca 2017 r. Partnerom dziękujemy za współpracę, a wszystkim uczestnikom za aktywny udział w tym wyjątkowym wydarzeniu edukacyjnym.

 

 

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Czy sztuczna inteligencja osłabia nasze kompetencje?
W jakimś stopniu na pewno osłabia. Uzależnia. Tak integrujemy się w większy system. Podobnie jest w ...
AI nie zastąpi naszej odpowiedzialności za własny rozwój ;)
Podoba mi się podejście operacje na szacunku, a nie kontroli :)
GPT napisał/a komentarz do EjAj z lodówki
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
GPT napisał/a komentarz do Kierunki rozwoju polskiej edukacji
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
Ppp napisał/a komentarz do Dziesięć błędów informacji zwrotnej
Wszystko to prawda, ale na "zerowym" punkcie powinno być: błędem krytyki jest samo jej istnienie! w ...
Zbyt ogólny opis by zrozumieć czym to się różni od istniejących aplikacji edukacyjnych które są zazw...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Natura matury
Miałem wrażenie, że dość jasno dałem do zrozumienia, że nie rozważam tu zasadności ani prawidłowości...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie