Infografiki jako narzędzie pogłębiania wiedzy

fot. domena publiczna - Pixabay.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Infografiki są świetnym narzędziem dla nauczyciela: pozwalają w atrakcyjny sposób przekazać najważniejsze informacje – czy to regulamin, zasady panujące w klasie, nacobezu, najważniejsze zasady pisowni „ó” czy tworzenia form czasu przeszłego w języku angielskim. Jednak z infografik mogą korzystać także uczniowie. Jak?

Rysowanie wychodzi mi średnio, za to uwielbiam tworzyć infografiki, czyli obrazki przedstawiające najważniejsze informacje na jakiś temat. W zeszłym roku wpadłam na pomysł jak wykorzystać je edukacyjnie. Uczę teorii wiedzy – przedmiotu tak trudnego, jak i magicznego, na dodatek po angielsku. W ramach zajęć omawialiśmy metodologię nauk ścisłych – rozmawialiśmy o eksperymentach, problemach, jakie napotykają, czy przełomowych odkryciach. Wtedy też wpadłam na pomysł, iż ciekawym byłoby pogłębienie wiedzy uczniów na temat wybitnych osiągnięć nauki. Znalazłam stronę The story behind the science, która w nieco dłuższych tekstach opisuje wynalazki z dziedziny biologii, chemii, fizyki, astronomii czy geologii.

Poprosiłam uczniów, aby wybrali jeden tekst na temat ciekawiącego ich odkrycia, przeczytali go i zastanowili się co mówi on o naukach ścisłych i naukowcach, a następnie podsumowali swoje przemyślenia w postaci infografiki i wstawili je jako komentarz do zadania na naszej grupie na Facebooku. Rezultaty przeszły moje najśmielsze oczekiwania. Pod postem z zadaniem pojawiło się ponad 300 komentarzy z obrazkami i komentarzami uczniów. Zadanie to było doskonałym sposobem podsumowania działu, pogłębienia wiedzy przedmiotowej (uczniowie wyszukali dodatkowe informacje, wstawili grafiki i filmiki) oraz pobudzenia do dialogu.

Tu przykłady infografik przygotowanych przez moich uczniów:

Nie jest to jednak jedyny sposób na wykorzystanie infografik. Jak jeszcze można je wykorzystać?

  • opis postaci, najważniejsze informacje na temat wydarzenia czy procesu,
  • przedstawienie osi czasu,
  • podsumowanie działu,
  • przygotowanie gry edukacyjnej,
  • przedstawienie wyników ankiety lub statystyk,
  • przedstawienie mocnych i słabych stron, przyczyn i skutków czy wyjaśnień i rozwiązań,
  • przedstawienie planu pracy (np. rozprawki) i... wiele innych możliwości.

Infografika może być również doskonałym materiałem do dyskusji (polecam serię infografik w książce Informacja jest piękna Davida McCandlessa), nauki argumentacji czy pogłębiania wiedzy na dany temat.

Infografiki można wykonać w wersji komputerowej (np. w moim ulubionym Piktochart czy Canva), ale również odręcznie. Pozwalają one w wizualny sposób przedstawić idee i pomysły, a odpowiednio skonstruowane zadanie umożliwia również dokonanie analizy, syntezy czy ewaluacji wiedzy, jaką nabywają uczniowie.

 

Notka o autorce: Dr Barbara Ostrowska – psycholog, trener, nauczyciel Międzynarodowych Szkół Paderewski w Lublinie, członek grupy Superbelfrzy RP. Prowadzi szkolenia dla nauczycieli i koordynuje projekty europejskie w swojej szkole. Niniejszy post ukazał się w blogu Superbelfrów i został nieznacznie przerobiony przez Marcina Polaka, licencja CC-BY-SA.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie