Nauka z QR-kodami

(C) Edunews.pl

Narzędzia
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Coraz częściej spotykamy na różnych opakowaniach, ulotkach, plakatach małe kwadraciki z zakodowaną informacją, czyli QR-kody. Do ich rozszyfrowania służą aplikacje w urządzeniach mobilnych. Przypominają kody kreskowe, które znajdują się na sprzedawanych produktach, ale są o wiele „pojemniejsze”. Są to narzędzia bardzo proste i doskonałe do wykorzystania w edukacji.

Dzięki QR-kodom możemy zaszyfrować:

  • wiadomość SMS lub e-mail,
  • wizytówkę,
  • numer telefonu,
  • fragment tekstu,
  • adres strony www,
  • dostęp do sieci WiFi,
  • współrzędne geolokacyjne.

QR-kody pojawiają się także w publikacjach i opracowaniach edukacyjnych. Są jednym z prostszych i bardzo wdzięcznym narzędziem edukacyjnym. Dzięki nim lekcja przestaje być nudna i statyczna, a zaczyna być dla dzieci zagadkową podróżą i odkrywaniem.

Jak można wykorzystać kody QR w szkole? Oto kilka pomysłów:

  • na plakatach promujących wydarzenie – link do szkolnej strony www,
  • na intrygujących ulotkach rozwieszonych np. w szatni, na łazienkowych lustrach z krótkim pytaniem: „Co się w szkole wydarzy 6 marca?” – odpowiedź będzie dostępna po rozkodowaniu QRu,
  • obok drzwi klasy lub na ulotce dla rodziców z linkiem do: bloga, który prowadzą uczniowie tej klasy, przedmiotowego bloga lub strony www np. na temat biologii obok wejścia do pracowni, do kanału na YouTube, na którym umieszczone są filmiki o doświadczeniach z chemii albo nagrane przez nauczyciela lekcje (flipped classroom),
  • na książkach w bibliotece, QR z linkiem do wersji audio,
  • w książkach do muzyki, link do konkretnych utworów np. na YouTube,
  • wewnątrz książek, żeby dodać linki do multimediów, map itp.,
  • do kodowania pytań w grach terenowych - w szkole i poza nią,
  • na koszulce, torbie, kubku - z linkiem do bloga lub fanpejdża na Facebooku.

O tym, jak wykorzystać QR-kody na zajęciach z małymi dziećmi w klasach 1-3, opowiadała podczas konferencji INSPIRACJE WCZESNOSZKOLNE 2016 (27-28.02.2016) Joanna Apanasewicz z Niepublicznej Szkoły Podstawowej z Konina Żagańskiego, członkini grup Superbelfrzy i Superbelfrzy Mini.

Warto dać się przekonać do częstszego wykorzystania tych tajemniczych kwadracików na lekcjach...

***

Organizatorami konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2016 są firma Think GlobalFundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Edunews.pl.

Partnerem merytorycznym jest społeczność Superbelfrzy RP, a szczególnie nauczycielki wczesnoszkolne działające w fejsbukowej grupie Superbelfrzy Mini.

Partnerami konferencji są: Fundacja OrangeFundacja Rozwoju Systemu Edukacji oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Partnerem globalnym konferencji jest Kulczyk Foundation.

Media partnerskie to Głos Nauczycielski, kwartalnik Wokół Szkoły oraz pismo Pieniądze są dla szkoły.

 

 

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

  • Written by Irena
    To wszytko nieprawda . Skąd te wnioski?
  • Written by Agnieszka Chomicka Bosy
    Świetny, prawdziwy tekst. Dziękuję!
  • Written by Edward Łagowski
    Bardzo dziękuję za ten artykuł i zawarte w nim pomysły. Na pewno niektóre z nich zastosuję.
  • Written by Robert Raczyński
    Zainteresowanych tym wątkiem pozamerytorycznym zapraszam na swój blog, gdzie jak się zdaje, Pan Pawe...
  • Written by Paweł
    Dziwię się, że Redakcja portalu edukacyjnego akceptuje używanie przez Autora języka pogardliwego wob...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie