Edukacja na pikniku

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Zawsze warto wybrać się na Piknik Naukowy. Choćby po to, aby poprawić sobie humor. Gdy trafiam na imprezę Polskiego Radio i Centrum Nauki Kopernik, nabieram wiary, że jednak z tą edukacją w Polsce nie jest źle. Dzieje się bardzo dużo, wielu prawdziwych entuzjastów uczestniczy w pokazach i robią to z uśmiechem, no i wydarzenie cieszy się dużym zainteresowaniem dzieci i rodziców. (C) EDUNEWS.PL

Dorośli, młodzież i dzieci – ponad sto tysięcy osób wzięło udział w 14. Pikniku Naukowym Polskiego Radia i Centrum Nauki Kopernik. Przyjechali specjalnie 12 czerwca do Parku Rydza-Śmigłego w Warszawie, aby oglądać pokazy naukowe, samodzielnie przeprowadzać doświadczenia i odkrywać tajemnice świata.

Hasłem przewodnim tegorocznej imprezy był „Wielki MikroŚwiat”. W Pikniku wzięło udział 215 instytucji z 21 krajów świata, które w swoich namiotach przeprowadziły ponad 1000 pokazów i eksperymentów. Po raz pierwszy w tym roku uczestniczyły w nim, m.in.: Łotwa, Korea Południowa i Serbia. Gościem specjalnym była Wielka Brytania przy współpracy z British Council, która zaprosiła grupę naukowców Science Made Simple.

Każdy, niezależnie od wieku i zainteresowań mógł znaleźć tu coś dla siebie; prezentowane były pokazy z wielu dziedzin wiedzy, począwszy od matematyki oraz widowiskowych chemii i fizyki, poprzez archeologię, historię i geografię, aż po biologię i medycynę. Podział na sektory tematyczne umożliwiał szybkie znalezienie interesującego tematu. Na stronie Pikniku Naukowego, przy pomocy interaktywnej mapy, można było wcześniej wyszukać konkretny pokaz lub dziedzinę wiedzy, dowiedzieć się więcej o badaniach naukowych prowadzonych przez instytucje biorące udział w imprezie albo zaplanować i wydrukować własną trasę zwiedzania.

Na scenie Pikniku publiczność oglądała naukowe pokazy polskich i zagranicznych popularyzatorów nauki, m.in.: magiczne sztuczki z prądem przygotowane przez Koło Naukowe „FAZA" Wydziału Elektrycznego Politechniki Warszawskiej czy Pietro Ollę z Science Circus we Włoszech, przybliżającego zagadnienia matematyczne i fizyczne przy pomocy cyrkowych sztuczek. Przez cały czas trwania imprezy, Polskie Radio nadawało specjalnie przygotowany lokalny program Radio Piknik (87,8 MHz), tworzony z udziałem słuchaczy, zawierający m.in. rejestrację ich rozmów z radiowymi gwiazdami w studiu plenerowym Polskiego Radia.

Z popularności takich wydarzeń edutainment trzeba się cieszyć. Bo udowadniają, że edukacja nie jest nudna i że można tłumaczyć skomplikowane zagadnienia ze świata nauki w sposób zrozumiały dla „zwykłego“ ucznia czy widza. Ale z drugiej strony należy podkreślić, że zdecydowana większość pokazów została przygotowana przez jednostki uczelni wyższych, organizacje pozarządowe i państwowe lub prywatne instytucje edukacyjne. Bardzo mało było prezentacji i pokazów organizowanych przez szkoły i nauczycieli – czy to sygnał, że prawdziwa, ciekawa edukacja powoli wynosi się już ze szkoły? Czy naprawdę szkoły nie mają nic do pokazania? Myślę, że to wielka strata, ale i kolejne wyzwanie stojące przed systemem szkolnym – przybliżyć edukację do prawdziwego życia, które jest poza murami szkolnymi, nawet na pikniku.

(Źródło: Polskie Radio, opr. własne)

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)


Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie